کد خبر: ۲۶۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
مدیرکل ثبت احوال خوزستان این استان را در رتبه سوم کشوری از نظر نرخ ولادت عنوان کرد و گفت: بر اساس سرشماری پارسال نرخ ولادت در خوزستان 24.3 است که 13 درصد ولادت ها از مادران کمتر از 15 سال بوده است.

  به گزارش آرانیوز، بهنام مریدی مطلق با اشاره به آمار جمعیتی خوزستان بر اساس سرشماری سال 95 اظهار کرد: بر اساس این سرشماری خوزستان دارای چهار میلیون و 710 هزار و 509 نفر است که سه میلیون و 554 هزار و 205 نفر از جمعیت شهری و یک میلیون و 151 هزار و 596 نفر روستایی هستند.
وی سهم استان از جمعیت کشور را 6.14 درصد عنوان کرد و افزود: در کشور 74 درصد جمعیت و در خوزستان 75.5 درصد جمعیت در شهرها زندگی می کنند.
مریدی با بیان اینکه جمعیت زنان 49.3 درصد و جمعیت مردان 50.7 جمعیت در کشور است، اضافه کرد: در خوزستان نیز همین نسبت وجود دارد و 2 میلیون و 388 هزار و 674 نفر از جمعیت را مردان و 2 میلیون و 321 هزار و 835 نفر را زنان تشکیل می دهند.
وی گفت: در سال 45 بعد خانوار در کشور 5.7 بوده که در سال 65 که پیک جمعیتی کشور بوده به 6 و در سال 95 در کشور به 3.7 و در خوزستان به 3.3 رسیده است.
مریدی با اشاره به آمار ثبت وقایع حیاتی در سال 95 در خوزستان گفت: به ازای هر یک هزار نفر جمعیت 24.3 ولادت صورت گرفته که بالاترین نرخ ولادت به دلیل تمرکز جمعیت در اهواز ثبت شده است.
وی خوزستان را در رتبه سوم کشوری از نظر ولادت دانست و اظهار کرد: میانگین نرخ ولادت در کشور 19.5 ، بالاترین نرخ ولادت در استان سیستان و بلوچستان با 35.4 و کمترین در گیلان با 11 است.
به گفته وی، پارسال 113 هزار و 953 مورد ولادت در خوزستان ثبت شده که از میان 111 هزار و 60 هزار ولادت جاری ثبت شده 146 مورد از آنها (13 درصد ولادت ها) از مادران کمتر از 15 سال بوده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: در خوزستان به ازای هر یک هزار نفر جمعیت، 4.4 فوت ثبت می شود که نرخ کشور 4.7 است.
وی همچنین خوزستان را در رتبه پنجم ازدواج در کشور عنوان کرد و گفت: در این استان به ازای هر یک هزار نفر جمعیت 10.4 ازدواج ثبت می شود که میانگین کشوری 8.6 است و بالاترین نرخ 11 در خراسان شمالی و کمترین نرخ در سمنان با 6.4 است.
مریدی آمار طلاق خوزستان را در رده 23 کشور دانست و افزود: به ازای هر یک هزار نفر جمعیت این استان 1.8 طلاق صورت می گیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه سه میلیون و 463 هزار و 200 نفر واجد شرایط کارت ملی هوشمند هستند اظهار کرد: یک میلیون و 512 هزار و 986 نفر درخواست کارت ملی هوشمند کرده اند که تا کنون برای یک میلیون و 23 هزار و 849 نفر کارت ملی هوشمند صادر شده است.

*جوانگرایی در دولت آینده
حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده امام جمعه موقت اهواز نیز در این نشست خواستار نگاه جامع و کارشناسی به همه ابعاد جمعیت در کشور شد و گفت: کنترل جمعیت درکشور به صورت مقطعی و حکم ثانوی مطرح بوده که ادامه آن اشتباه است.
وی با اشاره به ابعاد اقتصادی، تربیتی، روانی، پزشکی و سلامت جمعیت اظهار کرد: با توجه به آموزه های دینی ما جمعیت باید اضافه شود و راه های جلوگیری از بارداری به ویژه جلوگیری دائم از بارداری در اسلام عمدتا حرام است.
حسن زاده تاکید کرد: وجود جمعیت جوان در کشور این مساله را پیش می آورد که نمی توان نسبت به جوان ها بی تفاوت بود و باید در کابینه جدید و سایر مناصب جوانگرایی مدنظر قرار گیرد.

*جمعیت و باورهای دینی
حجت الاسلام سید محسن شفیعی نماینده رهبری در دانشگاه های خوزستان نیز در ادامه با بیان اینکه سیاست افزایش جمعیت تنها به حوزه بهداشت محدود نمی شود افزود: جمعیت شناسان و جامعه شناسان و کارشناسان حوزه های رفتاری باید بیشتر در این زمینه ورود کنند.
وی اضافه کرد: کنترل جمعیت به شکل کنونی سالمندی زودرس را پیش روی جامعه قرار می دهد و اگر امروز نقش آفرینان جمعیت ایفای نقش نکنند، در آینده به مشکل برخورد می کنیم.
شفیعی با اشاره به ابلاغ سیاست های افزایش جمعیت از سوی رهبری گفت: در مقوله جمعیت نمی توانیم باورهای دینی و دغدغه های اجتماعی خود را نادیده بگیریم و اعتماد صرف به مسائلی که به صورت جهانی مطرح می شود خطاست زیرا جامعه جهانی به دنبال دغدغه ها و اهداف خود هستند.
وی تصریح کرد: رویکرد جهانی نسبت به مساله جمعیت و تحلیل آن، در سایر کشورها با رویکرد آنها نسبت به کشور ما تفاوت دارد و اسناد ان موجود است زیرا مساله جوانی جمعیت که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کشور ما ملاک پیروزی بوده برای نظام سلطه نگران کننده است.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار