کد خبر: ۱۱۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
یادداشت اختصاصی آرانیوز:
داده‌های آماری‌ نشان می‌دهد اقتصاد چین در طول سال‌های گذشته با سرعت زیادی تضعیف شده‌است درحالی که اقتصاد هند در مدت کوتاهی در بسیاری از شاخص‌ها مانند MSCI رشد خیره‌کننده‌ای به ثبت رسانده‌اند. آنها در بخش‌های مختلف موفق به سبقت از چینی‌ها شده‌اند.

به گزارش آرانیوز، حال اقتصاد در کشور چین خوب نیست و این مسئله از داده‌های اقتصادی گرفته تا سقوط بازار سهام چین قابل استنتاج است و برعکس هند هر روز برای تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی نزدیک‌تر می‌شود. دولت چین در سال ۲۰۲۳ موفق به تحقق چشم‌انداز مورد نظرش نشد ضمن اینکه رکود در بازارهای داخلی چین مشهود است. بازار مسکن چین بزرگترین مصرف‌کننده فلزات در جهان در رکود است و شرکت‌های ساخت‌و ساز انگیزه‌ای برای آغاز پروژه‌های جدید ندارند. بحران در ماه گذشته به بازار سهام چین رسید.

سقوط اقتصاد چین، اوج‌گیری هند / ظهور یک ابرقدرت اقتصادی در آسیا

بازار سهام شانگهای تنها در طول ۱ سال بیش از ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. بسیاری از تولیدکنندگان چینی به ویژه فولادسازان در سال ۲۰۲۳ زیان شناسایی کرده‌اند و به دنبال کاهش سطح تولیدات خود هستند. اکنون تنها سهام شرکت انویدیا به اندازه کل بازار سهام چین ارزش دارد. افت بازار سهام چین و شرایط رکودی در بازارهای داخلی سرمایه‌گذاری خارجی‌ها را نیز کاهش داد. براساس آمار سرمایه‌گذاری خارج در چین طی سال ۲۰۲۳ با شدت زیادی سقوط کرده است.

سقوط اقتصاد چین، اوج‌گیری هند / ظهور یک ابرقدرت اقتصادی در آسیا

پیش از این در سال ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری خارجی در چین به ۱۶۶ بیلیون دلار کاهش پیدا کرده بود. این عدد پایین‌ترین رکورد از سال ۲۰۱۱ به بعد بود ولی امسال سرمایه‌گذاری خارجی در چین به سطح ۱۵ بیلیون دلار سقوط کرد و ادامه این شرایط در سال ۲۰۲۴ خبر خوبی برای چینی‌ها نیست. شرایط در اقتصاد چین هر روز بدتر از روز قبل می‌شود و تاکنون بسته‌های حمایتی دولت این کشور موفق به مهار رکود در بازارهای داخلی نشده‌اند در مقابل داده‌های اقتصادی هند با سرعت باورنکردنی در حال رشد هستند.

آیا یک ابرقدرت اقتصادی جدید در آسیا متولد شده است؟ داده‌ها نشان می‌دهد در بخش‌های مختلف هندی‌ها از چین سبقت می‌گیرند برای مثال در ماه‌های گذشته بزرگترین ETF هایی که در هند سرمایه‌گذاری کرده‌اند از بزرگترین ETF هایی که در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند پیشی گرفت.

سقوط اقتصاد چین، اوج‌گیری هند / ظهور یک ابرقدرت اقتصادی در آسیا

هند با رشد سریع در سال‌های گذشته در شاخص MSCI یعنی بازارهای نوظهور نیز به یک قدمی چین رسید. هند در مدتی کمتر از ۴ سال در شاخص این بازارها از ۸ درصد به ۱۸ درصد رسید ولی سهم چین از ۴۳ درصد به ۲۵ درصد سقوط کرد. آنها چشم‌انداز مثبت اقتصادی ترسیم کرده‌اند و رویترز در گزارشی مدعی شد هند تا سال ۲۰۳۰ به محرک اصلی افزایش مصرف نفت تبدیل خواهد شد. با این حال اقتصاد هند اگرچه در سال‌های اخیر رشد خیره کننده‌ای به ثبت رساند و چینی‌ها با سرعت زیادی به عقب برگشتند ولی هنوز هند برای عبور از چین راه طولانی در پیش دارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار