کد خبر: ۲۲۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
فاجعه پلاسکو پر از خاطرات تلخ و ناگواری بود که کام ملت ایران را تلخ کرد. ابعاد مختلف مدیریتی، جانی، مالی و اجتماعی این حادثه به قدری گسترده بود که به رغم گذشت بیش از 10 روز از حادثه، هنوز موضوع اصلی هر نشست و محفلی در کشور است و از سوی دیگر رسانه ‌ها و شبکه‌های مجازی از زوایای مختلف آن را به نوعی جزو تیتر اول خود قرار می‌دهند.
به گزارش آرانیوز، ولی الله شجاع پوریان در ادامه سرمقاله روزنامه همدلی می نویسد: نقطه اوج و شاید یکی از زیباترین اتفاق‌ های روزهای اخیر که مرهمی برای جامعه عزادار و مصیبت‌دیده ما به شمار می‌آید، مراسم وداع باشکوه و حضور گسترده مردم در تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان ساختمان پلاسکو بود که پیام‌های مهمی به دنبال داشت. مهم‌ترین پیام این وداع باشکوه، تایید قدرشناسی ملتی بود که همیشه در لحظات سخت و برهه‌های بحرانی به خوبی نقش خود را ایفا می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های بارز نظام جمهوری اسلامی ایران که امروز آغاز سالگرد دهه فجر و پیروزی آن را جشن گرفته‌ایم، ملازمت، همراهی و مشارکت گسترده مردم در شکل‌گیری، تثبیت و تداوم انقلاب بوده است که در سایر عرصه‌ها همچون تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان این ویژگی بارز، ظهور و بروز یافته است. مردم ایران در طول همه این سال‌ها ثابت کرده‌اند که هرجا نیاز به حضور آنها باشد، فارغ از هر قومیت، دیدگاه سیاسی و اعتقادی و هر شاخص دیگری، پیشاپیش مسئولان و مدیران به اجماع می‌رسند و منافع ملی بیش از هر منفعت حزبی و جناحی برایشان اولویت دارد.

در مراسم وداع با شهدای آتش‌نشان، همچون سایر رویدادهای مهم اخیر از جمله تشییع پیکر حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افراد، چهره‌ها و شخصیت‌هایی از اقشار مختلف مردم و سیاسیون حضور داشتند و رسالت خود یعنی قدرشناسی و تشخیص سره از ناسره را به نمایش گذاشتند.

در میان همه تحلیل‌هایی که این روزها در رسانه‌ها، مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، همه مردم در یک تصمیم و رویداد اتفاق‌نظر داشتند و آن قدرشناسی از ایثار و ازخودگذشتگی آتش‌نشانان بود. برای جامعه ما که در سال‌های گذشته به ویژه در حوزه‌های سیاسی، قدری از اخلاق فاصله گرفته، چنین جانفشانی‌هایی می‌تواند تلنگری برای بی داری و هشیاری مسئولان برای قدرشناسی متقابل از مردم باشد.

اما حضور مردم در این وداع باشکوه، رویدادهای مشابه در گذشته و تقارن چنین جلوه‌هایی با سالگرد پیروزی انقلاب که مظهر حضور مردم بود، حامل پیام مهمی برای مسئولان نیز به شمار می‌آید. مردم در همه این سال‌ها قدرشناسی و همراهی خود را با نظام و انقلاب اثبات کرده‌اند و شایسته است پاسخی شایسته‌تر به همراهی و قدرشناسی ملت داده شود.

نمی‌توان همه محدودیت‌ها، نقص‌ها و کاستی‌ها را پشت حضور و مشارکت مردم یا ایثار آتش‌نشانان پنهان کرد. مردم حق دارند این مطالبه را از مسئولان داشته باشند که معیشت، رفاه و امنیت آنها به نحو مطلوب‌تری فراهم شود. در چنین شرایطی حتی اگر به واسطه برخی محدودیت‌ها نمی‌توان شرایط مطلوب‌تری برای مردم مهیا کرد، لااقل در کلام به اهمیت و بزرگی آنها صحه گذاشت، تفکری که امروز به دنبال نادیده‌گرفتن نقش مردم در حکومت است و آن را از تریبون‌های مختلف اعلام می‌کند، چه پاسخی به این حضور و همراهی مردم در رویدادهای مختلف دارد؟

مردم، سنگ زیرین بنای نظام و انقلاب اسلامی را تشکیل داده‌اند و مادامی که همراهی مردم با مسئولان و نظام برقرار باشد، هیچ تهدید خارجی و بیرونی نمی‌تواند خدشه‌ای وارد کند. چه نیکوست در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شعارها و وعده‌های روزهای پیروزی انقلاب بازنگری و مروری داشته باشیم و برای تحقق آنها بیش از پیش تلاش کنیم. اگر این مملکت تا به امروز در برابر گردباد حوادثی چون ترورها، تهدیدها، تحریم، جنگ و ... سربلند بیرون آمده، نه به پشتوانه نیروی نظامی و قدرت اطلاعاتی، بلکه مدیون جانفشانی‌ها، ایثار، مشارکت، حضور و اعتماد مردم و شهروندان بوده است و چنین مردمانی بی‌تردید شایسته حکمرانی مطلوب‌تری هستند.

آری دیروز مردم قدرشناس ایران اسلامی در زمین پیکر پاک شهیدان ایثارگر آتش ‌نشانان را بدرقه کرده‌اند و در آسمان‌ ها، فرشتگان و ارواح پاک شهیدان انقلاب به استقبال آنان آمدند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار