کد خبر: ۱۱۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
چند روزی است شاهد تبلیغات گسترده برای برگزاری نمایشگاه در سئول هستیم و این در حالی است که شورای شهر تهران در مصوبه ای تبلیغات نمایشگاه بین المللی تهران را ممنوع کرده است.
یک بام و دوهوای شهرداری تهران برای برگزاری نمایشگاه/ وقتی زاکانی برای کسب درآمد به قانون پشت کرد/ قانون شکنی در شهرداری تهران موج میزند  

به گزارش آرانیوز وقتی به سراغ شهروندان تهرانی می رویم و از آنها می‌پرسیم بزرگ‌ترین مشکل تهران از نگاه آنها چیست به طور حتم به ترافیک این ابر شهر اشاره خواهند کرد که به جزء جدایی ناپذیر آن بدل شده است.

ترافیکی که همراه همیشگی این شهر است و در بازه های زمانی متفاوت از جمله زمان برگزاری نمایشگاه های بین المللی گره آن کورتر می شود.

یکی از این گره های کور ترافیکی در تهران، محدوده سئول و اطراف نمایشگاه بین المللی تهران است که در زمان برگزاری نمایشگاه های مختلف از سوی وزارت صمت و دیگر بخش های اقتصادی ترافیک ناشی از آن نارضایتی شدید شهروندان را به دنبال دارد.

از همین رو بحث انتقال نمایشگاه های پر مخاطب به خارج از تهران همواره داغ بوده و در بازه های زمانی متفاوت از سوی مدیریت شهری پایتخت دنبال شده است اما هیچ‌گاه زور مدیریت شهری به دستگاه هایی از جمله وزارت صمت نرسید تا بتواند نمایشگاه های پر مخاطب را از سئول خارج و به اطراف تهران و نمایشگاه آفتاب منتقل کند.

بنابر گزارش آرانیوز شهرداری تهران از ادوار گذشته و از سال ها پیش با احداث و توسعه نمایشگاه آفتاب در تلاش بود تا متولیان صنعت نمایشگاهی را مجاب کند تا نمایشگاه های پر مخاطب از سئول خارج و به آفتاب منتقل شود تا در کنار رفع ترافیک و آلودگی ناشی از برگزاری نمایشگاه در تهران بتواند سود و آورده مالی قابل توجهی نیز از این اقدام برای خود به عنوان یک نوع درآمد پایدار ایجاد کند.

اما همواره مشکلاتی از جمله نبود زیر ساخت های لازم از جمله فضای مسقف و محدودیت دسترسی عمومی در آفتاب موجب شده است شهرداری تهران نتواند از مجموعه بین المللی شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی  برای خود آورده مالی داشته باشد.

از همین رو شهرداری و اعضای شورای شهر تهران به منظور ایجاد محدودیت و ممانعت در برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در سئول دست به تصویب یک طرح در صحن شورای شهر تهران زدند.

photo_2024-04-26_11-43-08

مصوبه جنجالی تحریم نمایشگاه بین الملی 

مصوبه ای به تاریخ ۲۳ مهرماه که شهرداری تهران را از اکران تبلیغات شهری و همکاری برای برگزاری نمایشگاه در سئول منع کرد.

در بخشی از این مصوبه شهرداری تهران (سازمان زیباسازی) از اکران تبلیغات نمایشگاهی غیر از شهر آفتاب در سطح شهر منع شد و در تبصره سوم این مصوبه نیز آمده است شهرداری تهران مجاز نیست در زمان برگزاری نمایشگاه خدماتی به آن رویداد ارایه کند.

از دیگر نکات قابل توجه پیرامون این مصوبه این بود که مهدی چمران رییس شورای شهر تهران پیرامون آن اعلام کرد بود که؛ ریختن زباله مقابل نمایشگاه، تشکیل دیوار انسانی توسط سازمان های مردم نهاد و حتی خوابیدن مقابل نمایشگاه از جمله اقدامات برخوردی برای مقابله با برگزاری نمایشگاه ها خواهد بود.

2

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز در مخالفت با برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب در تهران اعلام کرده بود؛  فضای پیرامون نمایشگاه را می توان مسدود کرد.

اگر چه هیات تطبیق فرمانداری تهران به مصوبه شورای شهر تهران انتقاداتی وارد کرد و برخی از مواد و تبصره های آن را فاقد وجاهت قانونی خواند و اعلام کرد تصمیم گیری در برخی از موارد خارج از اختیارات قانونی شوراست اما اعضای شورای شهر تهران بر ممنوعیت تبلیغات شهری برای برگزاری نمایشگاه های سئول و مصلی تاکید کردند.

اما چند روزی است که شاهد اقدام خلاف قانون و مصوبه شورای شهر تهران از سوی علیرضا زاکانی شهردار تهران هستیم و با گذر در ایستگاه های مترو به طور حتم اکران تبلیغات گسترده را برای برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران (سئول) مشاهده خواهیم کرد.

1

شاید علیرضا زاکانی شهردار تهران در توجیه تبلیغات گسترده مترو برای برگزاری نمایشگاه در سئول بگوید، مصوبه شورا ممنوعیت تبلیغات در فضای شهری است اما پرسشی که مطرح می شود این است که آیا مترو جزء فضاهای شهری محسوب می شود یا خیر؟

اگر این طور نیست و مترو جز فضاهای شهری محسوب نمی شود آیا این اقدام علیرضا زاکانی برای تبلیغ نمایشگاه سئول در تضاد با تبصره مصوبه نیست که گفته بود هیچ‌گونه حمایت و خدماتی نباید برای برگزاری نمایشگاه در سئول از سوی شهرداری انجام شود؟

پرسش دیگری که مطرح می شود این است که چگونه مردم می توانند از شهرداری تهران بپذیرند که دغدغه آنها در برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب تنها ترافیک و آلودگی هوا در جهت رفاه حال شهروندان است و نگاه مالی به این موضوع ندارند در حالی که از درآمد تبلیغ ان در مکان های متعلق به شهرداری با توجه به ممنوعیت ان نمی گذرد؟

photo_2024-04-26_11-48-28

یکی دیگر از مواردی که باید از سوی علیرضا زاکانی شهردار تهران به آن پاسخ داده شود این است که ایا واگذاری فضاهای تبلیغی مترو به موسسه همشهری برای کسب درآمد و فرار از ورشکستگی درست است؟ اگر واگذاری این فضا درست است پس می توان گفت شهرداری تهران برای کسب درآمد و فرار از مصوبه های شورای شهر تهران پازلی برای خود چیده است که خیلی راحت بتواند تخلفات خود را دومینو وار به گردن دیگر بخش ها بندازد

تصور کنید عضو شورای شهر تهران به شهردار تهران بگوید چرا تبلیغات نمایشگاه سئول را در مترو انجام دادید و علیرضا زاکانی پاسخ دهد؛ مصوبه شورا تبلیغات سطح شهر را ممنوع کرده است و مترو سطح شهر نیست، در ضمن این تبلیغات مترو هم ربطی به مترو ندارد زیرا موسسه همشهری عهده دار آن است و در نهایت همه تخلفات پشت آورده مالی این تبلیغات برای شهرداری پنهان شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار