کد خبر: ۱۱۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
عملیات وعده صادق ایران در پاسخ به تجاوزگری اسرائیل در دمشق، واکنش‌های جهانی را برانگیخته و صد‌ها رسانه و کارشناس آن را یک پیروزی برای کشورمان دانستند.
«حساب شده، بی‌سابقه و فوق‌العاده» ادبیات این روز‌های جهان درباره پاسخ ایران به اسرائیل  

به گزارش آرانیوز بیشتر رسانه‌ها و کارشناسان بین‌المللی پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی را بی سابقه دانسته و به قدرت نظامی ایران اذعان کردند. کارشناسان بر این باورند که این عملیات صفحه‌ای جدید از معادلات جهانی را باز کرده است.

آغاز پاسخ ایران از داخل خاک خود علیه اراضی اشغالی این پیام را به صهیونیست‌ها و حامیان آن رساند که صبر استراتژیک ایران لبریز شده است. این پیام به قدری واضح است که جهانیان متفق القول به آن اشاره می‌کنند.

در همین راستا وب سایت فرانسوی مدیاپارت درخصوص پاسخ تنبیهی ایران نوشت: حمله (پاسخ تنبیهی) ایران به اسرائیل انتقام حساب شده‌ای بود که تهران برای جلوگیری از آتش گرفتن منطقه، آن را انجام داد. اما این رویداد تاریخی به یک نقطه عطف نیز رسید، جنگ در سایه به یک جنگ آشکار تبدیل شد.

مدیاپارت در ادامه افزود: تهران با عملیات «وعده صادق» که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران علنا اعلام کرد، جنایات رژیم صهیونیستی را تلافی کرد. تهران قصد داشت به تل‌آویو نشان دهد که دیگر نمی‌پذیرد که افسران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را یکی یکی در خاک سوریه و لبنان از بین ببرد. ایران به متحدان منطقه‌ای خود نشان داد که توانایی ضربه زدن به دشمن خود را دارد و این کار را از طریق یک عملیات گسترده انجام می‌دهد.

حمله صهیونیستها به کنسولی ایران

این وب سایت فرانسوی نوشت که پس از حمله به کنسولگری در دمشق که توسط اسرائیلی‌ها در روز روشن انجام شد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، حمله اسرائیل را اینگونه توصیف کرد: «اسرائیل از نقض تعهدات و کنوانسیون‌های بین المللی هیچ ابایی ندارد».

تبدیل صبر استراتژیک به عملیات تاکتیکی

مدیاپارت در ادامه اعلام کرد که هر چند ایران صبر استراتژیک را کنار گذاشته است، اما بنظر نمی‌رسد بخواهد به یک جنگ منطقه‌ای دامن بزند، این را می‌توان از سخنان مقامات ایران برداشت کرد. در همین راستا یک مقام ارشد آمریکایی به آکسیوس نیز گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به بنیامین نتانیاهو هشدار داده است که دولت او با هرگونه واکنشی از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران مخالفت خواهد کرد. 

از نظر این وب سایت فرانسوی ایران و متحدان منطقه‌ای آن نخواستند پاسخ خود را با تمام توان بدهند چرا که متحدان ایران فعالیت اندکی از خود نشان داده اند. حزب الله مانند هر روز از ۸ اکتبر به پرتاب راکت به بلندی‌های جولان بسنده کرد، در حالی که توانایی‌های موشکی و پهپادی آن خیلی بیشتر برآورد می‌شود.

از سویی دیگر یمنی‌ها چند پهپاد و موشک سبک برای اقدامی نمادین در هماهنگی با ایران به جنوب اسرائیل شلیک کردند. مدیاپارت در پایان نتیجه گرفت که این عملیات جایگاه ایران را در عرصه بین‌المللی بالا برد و تهران با پرواز پهپادهایش بر فراز مسجدالاقصی منظره خیره کننده‌ای را رقم زد.

آسمان مسجدالاقصی

عملیاتی برای جلوگیری از آتش گرفتن منطقه

شورای آتلانتیک (یک اندیشکده آمریکایی در زمینه امور بین‌الملل) نیز با موفقیت آمیز خواندن پاسخ ایران تایید کرد که تهران قصد ندارد تنش را در منطقه تشدید کند و این عملیات را برای تلافی کردن شهادت فرماندهان خود در حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق انجام داد، اما در صورت حمله مجدد اسرائیل به ایران، پاسخی که عاید رژیم صهیونیستی می‌شود از طرف چند بازیگر و متحد منطقه‌ای ایران خواهد بود.

این موسسه در ادامه گفت: با ارسال بیش از ۲۰۰ موشک و پهپاد به سوی اسرائیل، ایران عزت خود را باز پس گرفت. واکنش ایران فوق العاده و به اندازه کافی شدید بود که باعث ایجاد هشدار بین المللی گسترده شد.

حمله پهپادی ایران به اسرائیل

شورای آتلانتیک در ادامه نیز تاکید کرد آمریکا بعد از این اقدام ایران در وضعیت بدی قرار گرفته است. از سویی به رژیم صهیونیستی گفته است به ایران حمله نکند. از سویی دیگر نیرو‌های آمریکایی در منطقه همچنان در خطر هستند و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر حیله‌گر اسرائیل به بایدن فشار می‌آورد از اهرم فشار علیه او چشم پوشی کند.

سقوط تئوری حمایت اسرائیل از عرب‌ها

عبدالباری عطوان تحلیلگر جهان عرب نوشت که عملیات بی سابقه شنبه و یکشنبه در عمق سرزمین‌های اشغالی نشان داد که رهبری ایران به حرف خود عمل و بدون تردید با دشمن مقابله می‌کند. عطوان در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: منطقه وارد مرحله جدیدی شده است.

کرم سریوی کارشناس تسلیحات کشتار جمعی و حقوق بین الملل در پی عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: تئوری حمایت اسرائیل از کشور‌های عربی در برابر ایران پس از حمله شنبه ایران سقوط کرد. رژیم اسرائیل فلج شد و شهرک نشینان در پناهگاه‌ها پنهان شدند و آنچه رخ داد میزان شکست نظامی اسرائیل را نشان می‌دهد.

همکاری امارات و اسرائیل

خبرگزاری براثا عراق به نقل از یک کارشناس استراتژیک به نام «نسیم عبدالله» نوشت که اهداف جمهوری اسلامی ایران از عملیات نظامی خود علیه رژیم اسرائیل محقق شد. «فایر الدویری»، سرتیپ بازنشته ارتش اردن نیز در گفتگو با شبکه الجزیره با بیان اینکه برای اولین بار ایران و رژیم اسرائیل رودرو درگیر شدند، گفت که حمله شنبه ایران به این رژیم معادله جدیدی را ترسیم و تحمیل کرد.

کارشناسان شبکه المیادین با نام‌های «چارلز ابی نادر: و «خالد غریر» نیز با بررسی ابعاد عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی تاکید کردند این عملیات رکورد‌های بین‌المللی را به ثبت رساند و معادلات منطقه را تغییر داد. آنها همچنین اعلام کردند این عملیات یک پیروزی برای ایران بود.

شگفتی صهیونیست‌ها از پاسخ ایران

اما واکنش‌ها به پاسخ تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی به کشور‌های غربی و عربی نیز خلاصه نشد و خود صهیونیست‌ها نیز این عملیات را در نوع خود بی سابقه خوانده و «لیراز مارگالیت»، دکتر روان‌شناسی اجتماعی و پژوهشگر رفتار در عصر دیجیتال صهیونیست در اظهارنظری درباره واکنش ایران به هدف قرار دادن کنسولگری خود در دمشق، اعلام کرد ایران پیروزی را مدت‌ها قبل از حمله به دست آورد.

این کارشناس صهیونیست در ادامه افزود: ایران شکست نخورده است چرا که در تهران آدم‌های متوهم وجود ندارد و در آنجا افراد منطقی نشسته‌اند که دقیقاً می‌دانستند چه می‌کنند، هر قدم به خوبی برنامه‌ریزی شده بود. 

فرار شهرک نشینان از ترس موشک های ایرانی

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز از شکست استراتژیک اسرائیل پس از واکنش ایران خبر داده و گفت که طی دو هفته رژیم صهیونیستی در انتظار پاسخ ایران و کاملا فلج شده بود.

به گفته شماری از کارشناسان مسائل راهبری و سیاسی نکته قابل توجه در حمله ایران به اسرائیل، تغییر معادلات منطقه و از بین رفتن بازدارندگی رژیم صهیونیستی و تثبیت بازدارندگی ایران است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار