کد خبر: ۱۱۱۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان آب استحصال شده از چاه‌ها در سال جاری ۵۶۰ میلیون متر مکعب، قنوات ۱۹۷ میلیون مترمکعب و چشمه‌ها ۳۱ میلیون متر معکب است که در مجموع حدود ۷۸۸ میلیون مترمکعب آب استحصال شده است.
۷۸۸ میلیون مترمکعب آب از چاه‌ها، قنوات و چشمه‌های خراسان جنوبی استحصال شد

به گزارش آرانیوز از بیرجند، اکبر محمدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حدود 2 هزار و 68 حلقه چاه، 6 هزار و 983 رشته قنات و 2 هزار و 864 رشته چشمه در سطح استان خراسان جنوبی وجود دارد. 

وی از تخصیص 67 میلیارد تومان اعتبار به این حوزه در سال جاری خبر داد و گفت: از این رقم 47 میلیارد تومان استانی و 20 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته است. 

به گفته وی آمار ثبت شده استان در سامانه اطلاعات مکانی قنوات کشور بیش از هفت هزار و 600 رشته است که باید این آمار توسط شرکت آب منطقه‌ای استان ثبت شود. 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: میزان آب استحصال شده از چاه‌ها در سال جاری 560 میلیون متر مکعب، قنوات 197 میلیون مترمکعب و چشمه‌ها 31 میلیون متر معکب است که در مجموع حدود 788 میلیون مترمعکب آب استحصال شده از این سه بخش است.  

وی با اشاره به اینکه 25 درصد این آب استحصال شده در حوزه قنوات است، افزود: آب قنوات با کیفیت و شیرین است. باید در بحث قنوات بیش از گذشته تلاش کنیم که پروژه‌های احیای قنوات را در سطح استان اجرا کنیم. 96 درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی مجهز به کنتور هوشمند هستند که برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و تعادل‌بخشی توسط کشاورزان به خوبی رعایت می‌شود. 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تأکید کرد: ایجاد استخرهای ذخیره آب کشاورزی، احیا و مرمت قنوات، احداث جاده بین مزارع، احداث، تکمیل و بهسازی کانال‌های آبرسانی کشاورزی و انتقال آب، یکپارچه سازی، تجهیز، نوسازی و زهکشی اراضی سنتی و ایجاد زیرساخت‌های مجتمع‌های دامپروری از دیگر برنامه‌های در دستور کار این مدیریت است. 

وی یادآور شد: مطالعات خاک در حدود 600 هکتار از اراضی استان در سال جاری انجام می‌شود. در بحث اعتبارات استانی از ابتدای امسال تاکنون 74 میلیارد تومان اعتبارات مصوب داشته‌ایم که از این رقم تاکنون 47 میلیارد تومان تخصیص یافته که بیشترین درصد آن مربوط به حوزه قنوات است. 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه  در بخش اعتبارات ملی نیز در حوزه آب و خاک، 106 میلیارد تومان مصوب داشته‌ایم که از این رقم 20 میلیارد تومان تخصیص یافته است که در این بخش نیز قنوات،  بیشترین سهم از اعتبارات را به خود اختصاص داده‌اند. 

 

 
نظرشما
پربازدیدها