کد خبر: ۱۱۱۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: ایران به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول پیوست
ایران به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول پیوست

به‌گزارش آرانیوز از اراک، محسن احمدی پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی و تحویل نخستین راکتورهای بومی فوق سنگین تولید متانول با اشاره به دستاوردهای مهم ساخت راکتورهای فوق سنگین توسط گروه صنعتی ماشین سازی اراک، اظهار داشت: خنثی کردن تحریم‌ها و بی‌نیازی از شرکت‌های خارجی از جمله دستاوردهای بومی سازی این محصول است، طراحی و ساخت تجهیزات فوق حساس راکتور سنتز قبلا در انحصار شرکت دانمارکی تاپسویی و سازندگان اروپایی بود که پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه، شرکت تاپسویی اقدام به متوقف کردن ساخت این تجهیزات کرد اما با عزم و اراده و توان مهندسان شرکت ماشین سازی اراک، تولید این راکتورها برای نخستین بار در کشور انجام شد، خوشحالیم در سال رشد تولید، توانستیم منویات مقام معظم رهبری را در حوزه رونق تولید، بومی سازی، خودکفایی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار خود قرار دهیم و  شرکت ماشین سازی اراک را که متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است به دوران اوج برگردانیم.

وی افزود: امروز با ساخت و تولید این راکتور، شاهد هم افزایی و موفقیت شرکت‌های زیرمجموعه صندوق از جمله شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک و پتروشیمی دنا در راستای بومی سازی صنایع فوق سنگین، شکوفایی اقتصادی کشور و سودآوری برای صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم. هم‌افزایی و اشتراک منابع در صندوق ذخیره فرهنگیان از طریق واسپاری و کارسپاری در شرکت‌های وابسته به صندوق عملا اجرایی شده و علاوه بر اشتغال‌آفرینی، رونق شرکت‌ها و افزایش سودآوری، برند و جایگاه و تاثیرگذاری این مجموعه در اقتصاد ملی را افزایش داده است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: همکاران ما در مجموعه ماشین‌سازی و شرکت‌های پتروشیمی وابسته به صندوق، تهدید را به فرصت تبدیل کردند و با استفاده از توان و دانش نیروهای متخصص در هلدینگ پتروفرهنگ و با هم افزایی درون گروهی و استفاده از پتانسیل‌های کم نظیر شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک، در این نوع فناوری‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم.

احمدی تصریح کرد: قرارداد طراحی و ساخت تجهیزات فرایندی پروژه‌های متانول پتروشیمی‌های دنا و سیراف شامل 24 دستگاه منحصر به فرد و استراتژیک با ماشین سازی اراک منعقد شده است. مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان توانسته پرچم پرافتخار کشورمان را در دنیا به اهتزار درآورد و اکنون جایگاه شرکت ماشین سازی اراک و به تبع آن کشور عزیزمان به عنوان پنجمین کشور دارای تکنولوژی ساخت این تجهیزات در دنیا تثبیت شده است.

وی عنوان کرد: ماشین‌سازی اراک نماد یک شرکت دانش‌بنیان در کشور است، پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور عزیزمان در اکثر حوزه‌ها به ویژه صنعت پتروشیمی، شرکت‌های خارجی اقدام به متوقف کردن تحویل یکی از حساس‌ترین وکلیدی‌ترین تجهیزات واحدهای متانول به نام راکتورسنتز داشته است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: ماشین سازی اراک یک شرکت صنعت ساز است که با تکیه بر دانش و تخصص مهندسان و کارشناسان خود و با سرمایه گذاری‌های قابل توجه اقدام به مطالعات مهندسی نموده و برخی از این محصولات و پروژه‌ها یک تا دو سال فرایند مطالعات مهندسی آنها به طول انجامیده تا منجر به طراحی و ساخت محصول نهایی گردد. شرکت‌ ماشین‌سازی اراک کارنامه درخشانی در اولین‌های صنعت کشور دارد، این شرکت دارای بیش از نیم قرن سابقه صنعتی سازی و از مهم‌ترین شرکت‌های توانمند در توسعه صنعتی کشور است.

احمدی اضافه کرد: شرکت ماشین‌سازی در دوره نوین فعالیت‌ها و جهش تولیدات خود توانسته است به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان داخلی و پیشگامان راه‌اندازی راکتورهای فولاد و آهن اسفنجی، برگ نوینی از بومی‌سازی و  اقتصاد مقاومتی را محقق کند. تهیه طرح نوسازی، بازسازی و توسعه ظرفیت‌های گروه صنعتی ماشین سازی اراک در اولویت برنامه‌های استراتژیک صندوق قرار گرفته و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

وی افزود: ماشین‌سازی اراک به اجرای پروژه‌های مختلف و ساخت تجهیزات گوناگون در کشور اقدام کرده و تاکنون تجهیزات صنعتی گوناگونی در حوزه‌های نفت، گاز، پالایشگاه، پتروشیمی، سدسازی، فولاد، معدن و تاسیسات بندری تولید کرده که تامین بسیاری از  این تجهیزات حساس و پیچیده قبلا وابسته به واردات بوده است.گروه صنعتی ماشین سازی اراک در بخش‌های گوناگون و متنوع صنعتی کشور فعالیت دارد که می‌توان به ساخت تجهیزات فولاد کرمان شامل راکتور احیای تجهیزات احیای آهن اسفنجی اشاره کرد که ظرفیت تولید آن را حدود 5.2 میلیون تن در سال افزایش می‌دهد و این تجهیز، چهارمین تجهیز از نوع خود در جهان است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک برای نخستین بار با مشارکت شرکت دانش بنیان بخش خصوصی طراحی، مهندسی و ساخت چکش هیدرولیکی بیل مکانیکی را انجام داده است. همچنین اقدام به مهندسی معکوس و مطالعات مهندسی دستگاه حفاری با قدرت حفاری 2500 متر در معادن کرده که این دستگاه در صورت سفارش‌گذاری از سوی بخش معادن قابلیت ساخت در ماشین سازی اراک را دارد.

احمدی خاطرنشان کرد: ساخت این راکتورهای عظیم، ایران را به جمع 5 کشور سازنده راکتورهای تولید متانول وارد کرد، همچنین علاوه بر میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی، سبب شکسته شدن انحصار تولیدکنندگان اروپایی، تقویت دانش بومی در دوره تحریم، بی‌نیازی به طرف‌های خارجی و نهایتا موجب همگرایی درون سازمانی و سودآوری مجموعه های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان شده است.

ماشینی در حال ساخت است که تا حفاری 2500 متر در معادن کشور را دارد

رضا سرایی، مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک نیز در این آیین اظهار داشت: فرآیندهای طراحی، تامین مواد، ساخت و مونتاژ  قطعات رآکتور تولید متانول از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بوده که به طور کامل و با موفقیت در شرکت صنعت آفرین و دانش‌بنیان ماشین‌سازی اراک انجام شده است.

وی افزود: در تبلیغات ماشین سازی اراک شاهد هستیم ماشین سازی را تحت عنوان شرکت دانش بیان و صنعت صنعت ساز معرفی می‌کنند، چراکه همه کشورها در مسیر توسعه خود واحدهای صنعتی مانند ماشین سازی طراحی می‌کنند تا نیازهای صنعتی را طراحی، مهندسی و تولید کنند در حالی که شرکت ماشین سازی توان طراحی، مهندسی و تولید بسیاری از تجهیزات مانند سازه‌های فلزی، پل‌ها و غیره را دارد که به این جهت به عنوان صنعت صنعت ساز مطرح است.

سرایی بیان کرد: ماشین سازی هم مرز با نیازهای صنعتی رشد کرده است و امروز قابلیت طراحی، مهندسی و تولید تجهیزات پیچیده پتروشیمی و فولاد را دارد، تجهیزات فرآیندی که امروز برای نخستین بار در شرکت ماشین سازی طراحی مهندسی و تولید شده هم سطح با استانداردهای بین المللی است. امروز دانش فنی تجهیزات مانند تولید متانول و ساخت راکتور بومی سازی شده است، امروز در گروه ماشین‌سازی و مونتاژ؛ ماشینی در حال ساخت است که تا حفاری 2 هزار و 500 متر در معادن کشور را دارد.

وی خاطرنشان کرد: ماشین سازی اراک در مسیر توسعه صنعتی کشور وظیفه ذاتی بر عهده دارد و برای این مهم و باید از ظرفیت صنعتی و پروژه‌های شرکت استفاده کند، طرح توسعه پالایشگاه در دست اقدام است که باید از توان فنی ماشین سازی در این زمینه بهره‌مند شویم.

به گزارش آرانیوز، طی مراسمی با حضور مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان و استاندار استان مرکزی؛ از نخستین رآکتور فوق‌سنگین بومی تولید متانول در ماشین سازی اراک رونمایی شد. این راکتورهای تولید متانول با نام R3001، برای نخستین بار در ایران و به دست مهندسان و متخصصان شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان تولید شده و در فاز نخست 2 دستگاه از این رأکتورهای غول پیکر تحویل شرکت پتروشیمی دنا از دیگر شرکت‌های متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان تحویل شد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها