کد خبر: ۱۱۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
در راه فتح قله‌ایم/ معرفی یادمان‌ها؛
عملیات فتح‌المبین از عملیات‌های نظامی ایران بر علیه نیروهای عراق، در فروردین ۱۳۶۱ در خلال جنگ ایران و عراق بود، که با تلفات بالای انسانی پس از هفت روز نبرد سنگین و با پیروزی قاطع نیروهای ایرانی و عقب نشینی ارتش بعثی عراق، به پایان رسید.

یادمان شهدای فتح‌المبین، قطعه‌‎ای از مشهد شهدای خوزستان

به گزارش آرانیوزاز خوزستان، یادمان شهدای فتح‌المبین در 8 کیلومتری شمال‌غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه قرار دارد که در این منطقه تعدادی از رزمندگان قرارگاه فجر به فرماندهی شهید «مجید‌ بقایی» که ۶ روز مانده به عملیات فتح‌المبین قصد رخنه به سنگرهای دشمن در این منطقه داشتند در ۹شیار که بعدها به نام شیارهای المهدی، شیخی، شلیکا، خِنِگ، محلات، شیر‌علی‌سلطانی، شهید ربیعی، شهید میرزایی و شهید ترکی معروف شدند با سنگرهای کمین دشمن درگیر شده و تعداد زیادی از آن‌ها در این شیارها به شهادت می‌رسند.

در 19 دی‌ماه 1381، هشت شهید گمنام توسط مردم شهیدپرور شهرستان شوش تشییع و در این یادمان به خاک سپرده شد و در کنار آن‌ها نیز برخی از شیارهای عملیاتی به صورت بازسازی شده قرار دارند که یادآور نبرد حماسی رزمندگان در این منطقه است.

عملیات فتح‌المبین از عملیات‌های نظامی ایران بر علیه نیروهای عراق، در فروردین ۱۳۶۱ در خلال جنگ ایران و عراق بود، که با تلفات بالای انسانی پس از هفت روز نبرد سنگین و با پیروزی قاطع نیروهای ایرانی و عقب نشینی ارتش بعثی عراق، به پایان رسید.

این عملیات در ساعت سی دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۶۱ در جبهه جنوبی بعد از حدود ۱۸ ماه از شروع جنگ ایران و عراق، در منطقه غرب شهرهای دهلران و شوش با وسعت حدود ۲٫۵۰۰ کیلومتر مربع در استان خوزستان با رمز «یازهرا(س)» آغاز شد.

طرح ریزی عملیات فتح‌المبین از اواسط آبان ۱۳۶۰ آغاز شده بود، بسیاری بر این باورند که این عملیات نقطه عطف جنگ ایران و عراق است که در نهایت منجر به بیرون راندن نیروهای عراقی از بخش بزرگی از خاک خوزستان شد. هر چند برخی دیگر از مفسران جنگ، عملیات بیت المقدس را تعیین کننده ترین عملیات در طول جنگ ایران و عراق می‌دانند.

عملیات فتح المبین باعث آزادسازی ۲٫۴۰۰ کیلومتر مربع از سرزمین‌های اشغالی، شامل ده‌ها بخش و روستا و نیز چندین جاده ارتباطی مهم شد، همچنین شهرهای دزفول، شوش، اندیمشک و پایگاه هوایی دزفول نیز، از دید و تیر مؤثر ارتش عراق خارج گردید.

عملیات فتح المبین با فرماندهی مشترک ارتش و سپاه پاسداران و با استعداد ۳۵ گردان از نیروهای ارتش و ۱۰۰ گردان از نیروهای سپاه پاسداران، در مقابل ۷ تیپ زرهی، ۲۰ تیپ پیاده، ۱۰ گردان توپخانه ارتش عراق که معادل با حدود ۸۰ هزار تا ۱۶۰ هزار نفر نیرو بود، اجرا شد.

یکی از اتفاق‌های به یادماندنی در این یادمان، حضور رهبر معظـم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله امام خامنــه‌ای (مدظله العالی) در این محل است که به 11 فــروردین 1389 برمی‌گردد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها