کد خبر: ۱۱۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
با حضور مسئولین استانی و پیمانکاران حوزه عمرانی استان آذربایجان‌غربی و به همت انجمن پیمانکاران عمرانی استان، همایش نقش پیمانکاران در محرومیت‌زدایی و اشتغال در ارومیه برگزار شد.

 

ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی، اشتغالزایی قابل توجهی به همراه دارد / صنعت ساختمان، ۱۲ درصد سرمایه ثابت کشور را در اختیار دارد

به گزارش آرانیوز آذربایجان‌غربی، با حنکاران فعال استان آذربایجان‌غربی و به همت انجمن پیمانکاران عمرانی استان، همایش نقش پیمانکاران در محرومیت‌زدایی و اشتغال برگزار شد.

امکان ایجاداشتغال جدید ۶۲۰۰۰ نفری در ماه توسط پیمانکاران

سیروس نیک‌مرام دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی گفت: صنعت احداث و پیمانکاری ساختمانی سهم مؤثری در ایجاد اشتغال و توسعه کشور دارند و مجموعه عظیم مهندسی با تجربه‌ای ۷۵ ساله در ساخت‌وسازهای فنی و مهندسی با معیارها و مؤلفه‌های نوین جهانی، می‌تواند ارزش افروده ای به مراتب بیشتر از نفت برای کشور داشته باشد.

وی افزود: امروزه صنعت ساختمان حدود ۱۲ درصد سرمایه ثابت کشور را در اختیار دارد و اولویت قرارگرفتن توانمندسازی و ماندگاری شرکتهای پیمانکاری همانند کشورهای همسایه توسط دولت، سهم صنعت ساختمان در اشتغال، که در حال حاضر حدود ۱۵درصد است به سهم واقعی خود حداقل سه برابر سهم فعلی ارتقاء یابد.

وی اضافه کرد: در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، به ازای ۷۰ مترمربع ساخت و ساز، ۲.۵ شغل مستمر پیوسته و ۰.۳۰ شغل مستمر وابسته ایجاد می شود، مضاف بر اینکه ۱۴۰ رشته شغلی در حوزه مسکن و بخش ساختمانی فعال می‌باشند.

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: با توجه به عضویت بالغ بر ۲۸۰۰ شرکت حقوقی در انجمن که حاصل فعالیت نیم قرن است و علی‌رغم اینکه حدود ۱۰۰۰ شرکت عضو انجمن ، دارای گواهینامه معتبر پیمانکاری می باشند و درخواست داریم نام و نوع گواهینامه به «پروانه پیمانکاری» تغییر یابد تا از مزایای صنفی آن در مراجع اعتباری و قضایی بهره مند شویم، فقط ۴۵۰ شرکت دارای پروژه بوده که نشان از کمبود پروژه در سطح استان است.
نیک‌مرام گفت: ظرفیت اجرایی شرکت‌ها در استان بر مبنای رتبه بندی پیمانکاران موجود بالغ بر ۵۱۰۰ پروژه و و ظرفیت ریالی شرکت‌ها حدود ۲۱۳ همت است که درقیاس با کل بودجه تخصیصی شامل (استانی، ملی، تهاتر نفت، محرومیت زدایی و سفر ریاست جمهوری) و با فرض خوش بینانه حدود ۱۲ همت نشان می‌دهد باید مسئولین به دنبال تعریف پروژه‌هایی در جهت محرومیت زدایی با محوریت پیمانکاران بومی باشند و با تغییر نگرش و لاش برای جذب حداقل ۲۰ درصد ظرفیت پیمانکاران ، بودجه استان حدود ۴۰ همت قابل افزایش و این رقم امکان نیروی کار مستقیم حدود ۶۲۰۰۰ نفری در ماه را امکان پذیر می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: عدم دریافت لیست بیمه پرسنل شاغل در پروژه‌ها، عدم تخصیص به موقع اعتبارات با توجه به پایان سال مالی بخصوص عدم تناسب با وضعیت جوی استان، رسیدگی به صورت‌وضعیت‌های موقت و خصوصا قطعی فراتر از زمان‌های پیش بینی شده در شرایط عمومی پیمان، دسترسی نداشتن به کارفرمای قبلی بعد از تحویل موقت پروژه ، تکثر ارسال پرونده‌های ماده ۴۶ به شورای فنی استان بطوریکه استان ما رتبه اول کشور را دارد، عدم پیگیری جذب اعتبارات ملی توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی، تفاسیر سلیقه‌ای و فراقانونی بخشنامه و قوانین آمره از سوی یک سری افراد فاقد صالحیت و برخی شرایط مشاوران از مهم‌ترین مشکلات حوزه پیمانکاران در استان است.

 

مشکلات برای پیمانکاران، دستگاه‌های دولتی را هم دچار دردسر می‌کند

محمد اشرفی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی با اشاره به نقش مهم پیمانکاران و سازندگان در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی خاطر نشان کرد: پیمانکاران مشکلاتی در حوزه خود دارند و یکی از ایراداتی که به آنها گرفته می‌شود که بهتر است پروژه‌ها را به هر قیمتی درخواست نکنند تا هم شاهد گریبانگیر ضرر و زیان برای آنها و هم مشکلاتی برای دستگاه دولتی به عنوان کارفرما نشویم.

وی با اشاره به وجود پیمانکاران شاخص در استان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در پروژه‌های عمرانی شرکت آبفا در خردادماه سال ۱۴۰۱ اعتباراتی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان در حساب وجود داشت که مجبور بودیم طی ۳ ماه آن را بدون ترک تشریفات جذب کنیم و با تلاش‌های صورت گرفته و فشار کاری این مهم انجام شد و این اتفاق یکی از مشکلاتیست که دستگاه‌های دولتی به عنوان کارفرما به آن دچارند و درخواست داریم که برنامه و بودجه فرصت برگزاری مناقصات و مدت زمان جذب اعتبار را افزایش دهد تا بخش مهمی از مشکلات در حوزه کارفرمایی دولت حل شود.

مدیرعامل آبفا آذربایجان‌غربی اضافه کرد: تعدد ماده ۴۶ برای خلع ید پیمانکاران چالشی است انتظار داریم شاهد آن نباشیم زیرا که این مورد هم ضرر و زیان سختی برای پیمانکاران به همراه دارد و هم دستگاه‌های دولتی را با مشکل مواجه می‌کند و انتظار داریم شاهد کاهش آن با اتخاذ تصمیمات بهتر نباشیم.

اشرفی محدودیت و قیمت فهرست بها را یکی دیگر از مشکلات اجرای پروژه‌ها دانست و اظهار کرد: تغییر قیمت‌ها و همچنین فاصله بین قیمت‌های فهرست‌ها با واگذاری پروژه شرایط سختی را در این حوزه رقم زده است ضمن اینکه تفاوت فاحش رقم خریداری اسناد خزانه از پیمانکار در بازار ، مشکلاتی جدی برای پیمانکاران به همراه دارد.

سهم ۲.۸ درصدی آذربایجان‌غربی از شرکت‌های پیمانکاری کشور

صداقت رئیس نظام فنی و اجرایی استان آذربایجان‌غربی نیز گفت: بعد از پنج سال، شهد برگزاری همایش نظام فنی و اجرایی کشور به میزبانی سازمان برنامه و بودجه بودیم که این اتفاق مثبت بود.

وی افزود: بحث نظام فنی بحث سیطره بر نظام‌های دیگر نیست بلکه رسیدن به همدلی و همراهی برای بسته نظام فنی مورد هدف بوده و ایجاد رونق متوازن با حمایت پیمانکاران رقم بخورد.

وی اضافه کرد: تفویض اختیار به استان‌ها و کمک و حمایت از پیمانکاران، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی در جامعه به همراه دارد زیرا این حوزه، اشتغال بالایی داشته و تاثیر زیادی در اقتصاد دارد.

صداقت گفت: هم اکنون در استان آذربایجان‌غربی و تا پایان دی‌ماه، بیشترین پیمانکاران مربوط به رشته ساختمان و ابنیه با پایه ۵ بوده و مجموعا در استان ۹۱۱ شرکت پیمانکاری به ثبت رسیده است ضمن اینکه ۲۱ پیمانکار حقیقی در استان فعالیت دارد که بیشتر آنها در رشته ساختمان و ابنیه هستند.

وی ادامه داد: مجموعا تعداد شرکت‌های پیمانکاری استان سهم ۲.۸ درصدی از کل کشور و تعداد مهندسین مشاور سهم ۲.۴ درصدی از کل کشور را دارا هستند

 

بیمه کوثر آماده حمایت از جامعه پیمانکاریست

رضا خبازی مدیرکل بیمه کوثر استان آذربایجان‌غربی هم گفت: هم اکنون از لحاظ عملکرد، بیمه کوثر در کشور رتبه پنجم و در استان رتبه چهارم را دارد و این شرکت یکی از سه شرکت بیمه برتر از لحاظ سودآوری و سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: این شرکت در حمایت از پیمانکاران و بخش خصوصی فعال بوده و علاوه بر ارائه خدمات به دستگاه‌های مختلف دولتی استان، آماده همکاری با بخش خصوصی در حوزه پیمانکاری است.

در پایان از پیمانکارانی که در مناطق محروم پروژه‌های عمرانی کار کرده بودند تجلیل شد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار