کد خبر: ۱۰۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی:
رفیعی گفت: محل هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در شهرداری‌هاست در حالی که باید در جهت برطرف کردن منبع آلودگی هزینه شود.

عوارض آلایندگی به‌جای برطرف کردن منبع آلودگی به شهرداری‌ها داده می‌شود

به گزارش آرانیوز، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت اجرای قانون هوای پاک گفت: این مدلی که در بحث تمکین از قانون هوای پاک جاری و ساری است بعید می‌دانم اوضاع را به سمت بهتر شدن هوا ببرد.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که دستگاه‌ها مکرر توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند و وظایفی که در اجرای قانون هوای پاک برعهده دارند را به تعویق می‌اندازند و برای این کار بهانه ثابت دارند و تلاشی برای رفع بهانه‌های خود انجام نمی‌دهند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: یکی از بهانه‌های ثابت نبود بودجه است و الان که بررسی بودجه ۱۴۰۳ در دستورکار مجلس قرار دارد دستگاه‌ها برای انجام وظایف خود در قانون هوای پاک درخواست بودجه ندادند چراکه این امر باید در لایحه بودجه تنظیم می‌شد.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص محیط زیست آماده نیست، اما به‌طور کلی باید بگویم حوزه محیط زیست در بودجه ۱۴۰۳ خیلی کمرنگ دیده شده است. 

رفیعی تصریح کرد: در ماده ۲۷ قانون ارزش افروده بحث عوارض آلایندگی آمده است که طبق آن صنایعی که تولید آلودگی می‌کنند باید یک مبلغی را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند البته این عوارض با جریمه آلایندگی در این قانون باید اصلاح شود که ما برای این امر اقدام کردیم و طرحی را آماده کردیم که در نوبت رسیدگی در کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: متاسفانه محل هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در شهرداری‌ها دیده شده است در حالی که طبق نظر کارشناسان امر باید در جهت برطرف کردن منبع آلودگی هزینه شود که این اتفاق نیفتاده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: در برنامه هفتم بندی را پیشنهاد دادیم که با نظارت سازمان محیط زیست، شهرداری‌ها قسمتی از این پول را در جهت برطرف کردن منبع آلاینده هزینه کنند که متاسفانه با مخالفت مواجه شد. در سه سال گذشته برای انجام این رویه نادرست اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای را در مجلس انجام دادم منتها با مخالفت‌های خیلی جدی مواجه شدیم حتی با اختصاص درصدی از این عوارض برای رفع آلودگی هوا در محیط زیست هم موافقت نشد البته مخالفت‌ها یک دلیل عمده دارد و آن ناکارآمدی مدیریتی در سازمان محیط زیست است.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار