کد خبر: ۱۰۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
طرح "فول باک" که مسئولان وعده اجرای آن در اوایل آذرماه امسال را داده بودند، هنوز به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها اجرا نشده است.
چرا طرح

به گزارش آرانیوز از سنندج، "فول باک" یکی از طرح‌های ملی و از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استانداری‌ها است که در قالب آن میزان سوخت داخل باک کامیون‌های ایرانی خروجی از کشور بر اساس «باک پر» محاسبه و وجه آن بر اساس نرخ تعادلی مرزی دریافت و به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

این طرح در سال 95 و 96 برای اولین بار در مرز باشماق استان کردستان اجرایی شد اما به دلیل عدم حل مشکلات و نواقص موجود آن، پس از مدتی به کلی تعطیل شد. حال پس از گذشت هفت سال از اجرای ناموفق طرح "فول باک" در مرز باشماق، بار دیگر استان کردستان خواهان اجرایی کردن این طرح در پایانه مرزی باشماق است.

به گفته مسئولان استانی در آخرین جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان که 27 آبان ماه در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، قرار شد طرح فول باک از اول آذرماه امسال اجرایی شود، خبرنگار آرانیوز این موضوع را پیگیری کرده که وعده مسئولان تاکنونی اجرایی نشده است.

علی خداویسی؛ دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان درباره اجرای طرح "فول باک" در پایانه مرزی باشماق مریوان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج اظهار داشت: این طرح چندین ماه است که به صورت جدی در استان بررسی و طی چند ماه اخیر توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستور اجرای آن صادر شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این طرح که قرار بود اوایل آذرماه اجرا شود، عملی شد؟ گفت: قرار بود اوایل آذر ماه این موضوع در پایانه مرزی باشماق عملیاتی شود اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها عملی نشده و امیدواریم تا پایان دی ماه جاری عملیاتی شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان بر اجرای همزمان این طرح در سایر استان‌های مرزی تأکید کرد و افزود: طرح "فول باک" یا همان "باک پُر"  باید به صورت همزمان در استان‌های هم‌مرز با عراق اجرایی شود تا بارها به سمت استان‌های دیگر سرازیر نشود.

خداویسی اذعان کرد: در نقاطی از مرز باشماق که زیرساخت‌ها فراهم نشده، کالاها و سنگ آهن به میزان چندتن دپو و رها شده که قرار است تعیین تکلیف شود، راهداری باید زیرساخت‌ها را برای اجرای هرچه بیشتر این طرح فراهم کند.

به گزارش آرانیوز؛ اگرچه به اعتقاد کارشناسان این حوزه اجرای این طرح همانند یک مُسَکِن مقطعی و زیاد در جلوگیری از قاچاق سوخت تأثیرگذار نیست و تنها 5 تا 10 درصد می‌تواند تأثیرداشته باشد اما خبرنگار این رسانه همچنان وعده مطرح شده مسئولان برای اجرای این طرح را پیگیری و دنبال کرده و نتایج آن را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار