کد خبر: ۱۰۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
آئین افتتاحیه کنگره بزرگداشت "ابن یمین فریومدی" حکیم و شاعر سده هشتم هجری روز دوشنبه با حضور شخصیت های فرهنگی کشوری و استان سمنان در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

برگزاری کنگره بزرگداشت ابن یمین فریومدی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران

به گزارش آرانیوز استان سمنان، در این مراسم که با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علاوه طباطبایی تهران برگزار شد فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز حضور داشت.

در این رویداد فرهنگی، عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محسن حبیبی رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی، نوید فیروزی عضو هیأت علمی دانشگاه شاهرود و دبیر علمی این کنگره، سعید حمیدیان و غلامرضا مستعلی پارسا استادان زبان و ادب فارسی دانشگاه علامه طباطبایی به سخنرانی پرداختند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در این مراسم با تقدیر از تلاش های یک سال اخیر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به خاطر تلاش در برگزاری این همایش گفت: برخی از قطعات و بیات این شاعر برای جمعی از علاقه مندان شناخته شده بود اما خود این شخصیت برای علاقه مندان شناخته شده نبود.

شالویی با تاکید بر لزوم آشنایی با شخصیت و جایگاه این افراد ادامه داد: لزوم شناساندن چنین شخصیت هایی مسوولیت ما را دو چندان می کند و باید تلاش کنیم علاوه بر شخصیت با اندیشه های این بزرگان ادب نیز باید آشنا شویم.

وی با اشاره به وجود شخصیت های متعدد فرهنگی در ایران زمین خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ناشناخته ماندن این افراد، تعدد و فراوانی آنها در سرزمین ایران است که موجب فراموشی و ناشناخته ماندن آنها می شود.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران تاکید کرد: این چهره ها و شخصیت های مشعلی برای ادامه راه آینده هستند گرچه در بین ما نیستند اما دانش و اندیشه آنها نه تنها کم فروغ نشده بلکه هر روز پرفورع تر می شود.

شالویی، به قدمت بیش از 100 ساله انجمن مفاخرایران اشاره کرد و گفت: این انجمن در یک قرن فعالیت خود نزدیک به 300 تن از مفاخر برای آنها آیین های بزرگداشت و نکوداشت برگزار کرده است.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران ابراز امیدواری کرد: مباحث مطرح شده در اینگونه آیین ها منحصر به این جمع ها نشود بلکه برای همه جامعه فرصت استفاده از این مباحث فراهم شود.

فیروزی دبیر علمی آیین بزرگداشت ابن یمین فریومدی نیز در این مراسم به تبیین جایگاه شعر در ادبیات ایران پرداخت و با بیان جایگاه شاعرانی همچون سعدی، حافظ، مولانا و ... گفت: بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که ابن یمین در صف دوم و یا سوم شاعران ایران زمین قرار دارد ولی به نظر دانشکده ادبیات با از چهره های مشهور بگذرد و چهره هایی که به اشتباه کم اهمیت تلقی شده اند بیشتر درنگ کند.

کنگره بزرگداشت ابن یمین فریومدی قرار است در ادامه در دو بخش علمی و تبلیغی ترویجی در استان سمنان ادامه یابد و بخش علمی آن روز چهارشنبه در شاهرود و بخش ترویجی تبلیغی نیز در روستای فرومد زادگاه ابن یمین برگزار خواهد شد.

برای این کنگره 50 مقاله ارسال بوده که از این تعداد 45 مقاله به مرحله داوری رسید و با رای هیات داوران سه مقاله عنوان نخس و سه مقاله عنوان دوم را به خود اختصاص دادند.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی حکیم و شاعر برجسته سده هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد در استان سمنان کنونی و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایران و جهان پارسی زبان است. ابن یمین در شمار افراد روشن‌ضمیر و بیداردل بود که در لباس قناعت و ساده‌زیستی و پاکدلی به سرودن شعر می‌پرداخت.

آرامگاه این شاعر برجسته ایرانی در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی و ۱۶۵ کیلومتری شهر شاهرود، در انتهای روستای فریومد قرار دارد.

برچسب ها: استان سمنان
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار