کد خبر: ۴۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
نطق‌های اخیر سه تن از نمایندگان با سوگندی که یاد کرده‌اند مغایرت دارد. برخی نمایندگان در نطق‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرهای خود ادب و آداب سوگند نمایندگی را رعایت نمی‌کنند.
به گزارش آرانیوز، وفق اصل 67 قانون اساسی، نمایندگان سوگند یاد کرده‌اند؛

1- پاسدار حریم اسلام باشند

2- نگهبان دستاوردها و مبانی انقلاب باشند

3- امانت و تقوا را رعایت کنند

4- به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشند

5- از قانون اساسی دفاع کنند

6- در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مد نظر داشته باشند.

نطق‌های اخیر سه تن از نمایندگان با سوگندی که یاد کرده‌اند مغایرت دارد. برخی  نمایندگان در نطق‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرهای خود ادب و آداب سوگند نمایندگی را رعایت نمی‌کنند. 

نماینده‌ای که در نطق خود بگوید؛ "ایران خیانت زده است....  چهل سال از انقلاب می‌گذرد سفره‌های مردم خالی است." (1) آیا التزام به این سوگند خود دارد که باید نگهبان دستاوردهای انقلاب باشد؟ در شرایط تحریم و تهدید و تحقیر آمریکا، ملت ایران 60 درصد تولید ناخالص ملی خود را بدون نیاز به خارج در داخل تهیه می‌کند. مسئولین نظام، یک کشور 80 میلیون نفری را در این شرایط سخت اداره می‌کنند، بازار مملو از کالا و خدمات است. چرا طوری حرف می‌زنند که گویی از یک کشور قحطی زده سخن می‌گویند؟

یارانه‌های سه دهک زیرین جامعه به سه برابر افزایش یافته است. کدام سفره اکنون در کشور خالی است که این طور 

مرثیه‌ خوانی می‌کنند؟ البته گرانی، تورم، رکود و احتکار هست، دولت و دستگاه قضائیه دارند برخورد می‌کنند. دستاوردهای قوا را تخطئه کردن و نادیده گرفتن و موضع اپوزیسیونی گرفتن چه فایده‌ای دارد و چه مشکلی را حل می‌کند؟

نماینده دیگر می‌گوید؛ "متاسفانه جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب با نگاه منفی با دنیا مواجه شد، این نگاه منفی موجب تنش در روابط خارجی شد."

او فعالیت هسته‌ای و موشکی را که محصول کار شبانه‌روزی فرزندان پاکباخته و دانشمندان متعهد کشور است تخطئه می‌کند و سیاست‌های کلی نظام در مورد امنیت ملی را زیر سوال می‌برد و موجب تنش ‌آفرینی در روابط خارجی تلقی می‌کند. (2)

این طور سخن گفتن؛ نادیده گرفتن منافع و مصالح و امنیت ملی کشور است. چوب حراج زدن به استقلال کشور و نفی شعار کلیدی ملت ایران 

"نه شرقی و نه غربی» است. طرح این مسائل در حالی که رزمندگان سلحشور اسلام و ایران در خط مقاومت استخوان اقتدار آمریکا و رژیم صهیونیستی را شکسته‌اند، آیا پایبندی به قانون اساسی و استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت است؟

این نماینده محترم می‌گوید: "مگر ما قیّم دنیا هستیم که می‌خواهیم بینی همه را به خاک بمالیم؟"  ملت ما کی ادعا کرده است قیّم دنیاست و می‌خواهد بینی همه را به خاک بمالد؟! چرا اسم آمریکا و رژیم صهیونیستی را "همه" گذاشته‌اید؟ این دو رژیم منحوس از ابتدای انقلاب، شمشیر را از رو علیه ملت بسته‌اند و با راه‌اندازی جنگ داخلی، خارجی ، تروریسم و نبرد نرم در رؤیای چهل ساله سرنگونی نظام به سر می برند.

آنها با ایجاد داعش، سوریه و عراق را به خاک و خون کشیدند و نوامیس مردم را در بازارهای برده فروشی فروختند، داشتند به سمت ایران می‌آمدند که جلوی آنها را رزمندگان مقاومت گرفتند. اگر آنها به ایران می‌آمدند همین نماینده محترم باید فروش ناموس خود را در بازار برده فروشی دمشق و بغداد و ... نظاره‌ می‌کرد! چرا این قدر بی‌ مبنا حرف زدن و بی‌ حساب گفتن، آن هم از تریبون مقدس مجلس مرسوم شده است؟

همین فرد از سران فتنه بی‌پروا دفاع می‌کند. همان فتنه‌گرانی که زمانی داعش قصد حمله به ایران را داشتند و بوی بهار عربی به دماغشان خورده بود، می‌خواستند جاده صاف کن ورود داعش به ایران باشند. حکم حصر، حکم شورای امنیت ملی است. چرا این حکم را تخطئه می‌کنند؟ همین چند روز پیش بود که یکی از سران فتنه که تعداد آراء او در انتخابات 88 و 84 کمتر از آراء باطله بود، با صدور نامه‌ای دوباره بر طبل فتنه کوبید و دشمنی خود را با مردم و نظام در خط به خط این نامه به نمایش گذاشت.

نماینده‌ای دیگر می‌گوید؛ "بنا به سوگندی که خورده‌ام پاسدار رای موکلانم خواهم بود." (3) در کجای سوگند نمایندگی گفته شده است نماینده، پاسدار رای موکلانش است؟ اولا طبق قانون اساسی نماینده مجلس نماینده همه ملت  است نه کسانی که به او رای داده اند. او نماینده کسانی که در حوزه نمایندگی به او رای نداده‌اند هم هست، به علاوه نمایندگی کل ملت! آیا ملت ایران از او خواسته است او از پشت تریبون به سپاه، شورای نگهبان، قوه قضائیه، صدا و سیما و ... ناسزا و متلک بگوید و اعتراض به نظارت استصوابی کند، یعنی با همان نظارتی که به مجلس راه  یافته به همه چیز چوب حراج بزند؟

او حتی به خود و نمایندگان مجلس اهانت می‌کند و می ‌گوید: "مگر نظارت استصوابی شورای نگهبان اجازه انتخاب بهتری را داده است؟" او در نطق خود باز بر طبل فتنه می‌کوبد و از سران فتنه حمایت می‌کند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی هم می‌شود. مگر در کشور  چند زندانی سیاسی وجود دارد. او حتی نمی‌تواند نام 10 زندانی سیاسی را هم ببرد. طوری سخن می‌گوید گویی انبوهی از مردم زندانی سیاسی هستند و خفقان در کشور حاکم است. آیا کسی که از مخالفان ملت نظام این طور بی‌پروا حمایت می‌کند و حقوق 80 میلیون ایرانی را که او باید نمایندگی کند، نادیده می‌گیرد، عمل به سوگند نمایندگی در دفاع از آزادی ملت و دستاوردهای انقلاب و مبانی نظام است؟

نماینده آزاد است هر حرفی را بزند اما آیا آزاد است زیر سوگند نمایندگی خود هم بزند؟ نماینده آزاد است از تریبون مجلس آنچه را که تشخیص می‌دهد بگوید، آیا می‌تواند از پشت تریبون مجلس به 80 میلیون ایرانی اهانت  کند،  قانون اساسی را نادیده بگیرد و تصمیمات نهادهای رسمی کشور در تامین امنیت ملی را تخطئه کند؟ ما اصل را بر آزادی می‌گذاریم؛ هر چه می‌خواهید بگویید، مردم خود در انتخابات آینده تصمیم می‌گیرند به کی رای دهند. اما یک مسئله مهم اینجا باقی است و آن اینکه رئیس و هیئت  رئیسه مجلس در حفظ و شأن و جایگاه مجلس مسئولیت دارند، نباید نماینده‌ای به خود جرأت دهد از درون، این شأن و مرتبت را نادیده بگیرد.

پی ‌نوشت‌ ها:

1- نطق چنارانی نماینده مردم نیشابور، سه ‌شنبه 13 شهریور، خبرگزاری خانه ملت

2- نطق حیدری نماینده مردم تهران سه ‌شنبه 13 شهریور، خبرگزاری خانه ملت

3- نطق سلحشوری نماینده مردم تهران، سه ‌شنبه 13 شهریور، خبرگزاری خانه ملت

محمدکاظم انبارلویی
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار