کد خبر: ۳۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
شنیده می‌شود اردوگاه شهید باهنر تهران که روزگاری باغ اختصاصی منظریه خانم همسر ناصرالدین شاه بود و این روزها میزبان دانش‌آموزان متعدد و محل کسب مهارت‌های زندگی است، به یغما رفته است.
به گزارش آرانیوز، اردوگاه شهید باهنر تهران، اردوگاه بزرگ و معروف پایتخت است؛ اردوگاهی با وسعت حدود 50 هکتار که در شمال شهر تهران در جوار پارک تفریحی جمشیدیه قرار دارد.

این اردوگاه قبلاً به اردوگاه منظریه معروف بود و در واقع بیش از 100 سال پیش باغ شخصی و اختصاصی منظریه خانم همسر ناصرالدین شاه قاجار بود و بعداً توسط خود او به وزارت معارف آن زمان که آموزش و پرورش امروزی است، اهدا شد.

 این اردوگاه بزرگ و سرسبز به مانند یک شهر خوش آب و هوا در دل پایتخت قرار دارد؛ در گرمای سرسام‌آور تابستان، در سایه‌سار درختان تنومند و قدکشیده اردوگاه می‌توان لذت زندگی را واقعاً احساس کرد.

اردوگاه شهید باهنر از خوابگاه‌ها، سوئیت‌ها، آلاچیق‌ها و سکوهای چادر برخوردار است و همزمان می‌تواند میزبان هزاران نفر باشد، البته امکانات رفاهی اردوگاه نیز نباید فراموش شود؛ سالن‌های سمینار، اجتماعات، نمایش، غذاخوری، استخر، زمین چمن فوتبال، سالن‌های ورزشی و مسجد از نمونه امکانات رفاهی اردوگاه است.

هر ساله از امکانات اردوگاه شهید باهنر تهران برای برنامه‌های اردویی دانش‌آموزی و جلسات و همایش‌های وزارت آموزش و پرورش و همچنین سایر نهادها استفاده می‌شود.

اما خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه این اردوگاه خوش آب و هوا دیگر به خانواده بزرگ آموزش و پرورش تعلق ندارد.

* فروش اردوگاه شهید باهنر تهران با یک‌سوم قیمت

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش که در حال حاضر رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس است، روز گذشته نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت و از اتفاقی ناگوار در وزارت آموزش و پرورش گلایه کرد.

حاجی‌بابایی در نامه خود به رئیس‌جمهور نوشت: «گزارش واصله حکایت از اقدام تأسف‌بار وزارت آموزش و پرورش در واگذاری اردوگاه ملی شهید باهنر تهران به شرکتی تحت عنوان «واسط مالی شهریور سوم» دارد. بر اساس این خبر وزارتخانه مذکور مبادرت به فروش این اردوگاه به ثمن بخس(یک سوم قیمت) در قالب اجاره به شرط تملیک در اسفندماه 1395، نموده است.

با توجه به اهمیت و نقش حیاتی این اردوگاه در نظام تعلیم و تربیت و بهره‌برداری مستمر از آن توسط خانواده بزرگ فرهنگیان و دانش‌آموزان، قطعاً این موضوع موجب جریحه‌دار شدن احساسات آنان گردیده و تبعات گسترده‌ای را در پی خواهد داشت.

مستدعی است دستور فرمایید با قید فوریت، دستگاه‌های نظارتی نسبت به بررسی موضوع، اقدام و گزارش آن را به فرهنگیان عزیز و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

در صورت صحت خبر، صدور دستور قاطع در برخورد با مسببین آن مورد انتظار است».


* ماجرای تخریب اردوگاه شهید باهنر تهران در سال 95

ماجرای فروش اردوگاه شهید باهنر تهران در همان سال 95 مطرح شده بود و همان زمان حواشی متعددی داشت.

چهاردهم دی ماه 95 محمد حقانی رئیس وقت کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در سیصد و هجدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران از موضوع تخریب باغ 47 هکتاری منظریه و اردوگاه شهید باهنر تهران خبر داد.

وی گفت: «متأسفانه باخبر شدیم که یکی از بانک‌ها می‌خواهد در قسمتی از این باغ ساخت و ساز انجام دهد و طی مکاتبه‌ای که این بانک و وزارت آموزش و پرورش با شهرداری داشتند به آنها گفته شده که این پهنه، پهنه سبز و حفاظت ویژه است و اجازه تغییر کاربری داده نمی‌شود».

 حقانی تصریح کرد: «این باغ 47 هکتاری تقریباً آخرین بازمانده طبیعت این منطقه است و نباید اجازه جولان دادن بانک‌ها در این منطقه را بدهیم».

در همان زمان خبرگزاری فارس این موضوع را پیگیری کرد. 18 دی ماه 95 فریدون واسعی مدیرکل وقت دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، با تأیید اینکه سند اردوگاه شهید باهنر به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار گرفته است، گفت: «با تصمیم هیأت وزیران، اجازه انتشار اوراق صکوک اجاره برای پرداخت بدهی‌های وزارتخانه آموزش و پرورش داده شده و این وزارتخانه سند اردوگاه شهید باهنر را در اختیار بانک به عنوان ضمانت قرار داده است».

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در صورت پرداخت نشدن مطالبات سررسید شده، این اردوگاه به تصرف بانک قرار می گیرد؟»، گفت: «طبق قانون سازمان برنامه و بودجه کشور، تا سال 1399 احکام لازم برای تعهد و بازپرداخت اصل، سود و هزینه‌های مترتب بر اوراق سررسید شده را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش ‌بینی کرده است و دولت مکلف به پرداخت این مطالبات همانند پرداخت حقوق است».

واسعی با بیان اینکه امکان فروش یا دخل و تصرف در املاک دولتی وجود ندارد، تصریح کرد: «یک مدرسه در روستایی دورافتاده اگر تشخیص داده شود که مازاد است، نیاز به تأیید شورای آموزش و پرورش استان دارد و برای فروش املاک دولتی تشریفات و قوانین و مقررات خاص حاکم است».


* معرفی اردوگاه شهید باهنر به بانک بر اساس قانون بوده است

وزارت آموزش و پرورش در آن زمان اصرار داشت که هیچ کار خلافی صورت نگرفته است اما همچنان رسانه‌ها به این موضوع می‌پرداختند.

تا آنکه 26 دی‌ماه 95 فریدون واسعی در این خصوص دوباره توضیحاتی را ارائه کرد؛ وی گفت: «بر اساس قانون «رفع موانع تولید رقابت پذیر» مصوب سال 94 مجلس شورای اسلامی در بند ب، ماده 2 آن، دولت مکلف است به میزان ما‌به‌التفاوت مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی در لایحه بودجه سالانه، اوراق صکوک اجاره منتشر کند».

وی افزود: «بر اساس ماده 3 آیین‌نامه اجرایی این قانون، آموزش و پرورش موظف است برای استفاده از ساز وکار اوراق صکوک اجاره، دارایی‌هایی را که حائز شرایط مقرر در بخش 2 آیین‌نامه هستند به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی کند».

واسعی تصریح کرد: «با توجه به وجود مطالبات فرهنگیان از جمله پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 94 و همچنین مطالبات دیون ناپذیری که با پایان سال مالی حق افراد از بین می‌رفت،‌ آموزش و پرورش به منظور پرداخت مطالبات معوقه و مطابق با قانون بودجه سال 95 بند «ح» و مصوبه هیأت وزیران با فروش و انتشار اوراق صکوک اجاره به میزان 40 هزار میلیارد ریال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی موافقت کرده است».

مدیرکل وقت دفتر حقوقی آموزش و پرورش افزود: «وزارت امور اقتصادی و دارایی 40 هزار میلیارد ریال اوراق صکوک اجاره را برای آموزش و پرورش منتشر کرده و آموزش و پرورش نیز مکلف به معرفی املاکی به همان میزان است که البته سازمان برنامه و بودجه ضامن اصل، سود و هزینه بدهی است و موظف است هرساله آن را در قانون بودجه پیش‌بینی کند».

واسعی خاطر نشان کرد: «معرفی اردوگاه شهید باهنر طبق قانون صورت گرفته است و در حال حاضر هیچ دستگاه یا شخصی حق دخل و تصرف  و ساخت و ساز را در آن ندارد و این اردوگاه برای همیشه متعلق به دانش‌آموزان و فرهنگیان خواهد بود».


* آیا اردوگاه شهید باهنر به فروش رفته است؟

در آن زمان ماجرای تخریب بخشی از اردوگاه شهید باهنر تهران به فراموشی سپرده شد‌ و در این مدت همچنان اردوهای دانش‌آموزی و سمینارها و گردهمایی‌های آموزش و پرورش در حال برگزاری بود.

اکنون باید دید آیا واقعاً اردوگاه به فروش رفته است و آیا این فروش با یک‌سوم قیمت بوده است؟ مسببان این ماجرا چه کسانی هستند؟


انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار