کد خبر: ۳۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسکوت ماندن لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم منوط به موافقت آن از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری است.
 به گزارش آرانیوز، دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم خردادماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مسکوت ماندن یا غیرعلنی شدن جلسه مجلس برای بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، گفت: عده ای از همکاران امضایی جمع کردند برای مسکوت ماندن این لایحه اما از نظر آئین نامه ای مسکوت ماندن لایحه منوط به قبول نماینده دولت است.

وی ادامه داد: معاون پارلمانی دولت این درخواست را نپذیرفته است، آن ها دو هفته مسکوت ماندن را نپذیرفته اند چه برسد به اینکه لایحه مذکور 6 ماه از دستور خارج و مسکوت بماند.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور توضیح داد: تکلیف مسکوت ماندن لایحه در ماده 105 آئین نامه داخلی مجلس روشن است به طوریکه با موافقت معاونت حقوقی ریاست جمهوری امکان پذیر است که تاکنون چنین درخواستی از سوی معاونت پذیرفته نشد.

دکتر لاریجانی تاکید کرد: بنابراین باید لایحه الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در دستور کار قرار گیرد.

رئیس مجلس در پاسخ به اعتراض حاجی دلیگانی بیان داشت: مجلس محل تضارب افکار است، دیگران نیز در زمینه لایحه نظر داشتند باید تمام نظرها شنیده شود و سپس مجلس در مورد آن تصمیم می گیرد، با زور نمی توان کارها را پیش برد در این زمینه تنفس نمی دهیم شما می توانید در قالب اخطار نظراتان را مطرح کنید.

رهبر معظم انقلاب نظری درباره الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم نداشتند

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر رحیمی، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در رابطه با الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم نظری نداشته و معتقدند مجلس و دولت خود تصمیم گیرنده باشند.

 علیرضا رحیمی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، یکم خردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 24 آئین نامه داخلی مجلس بند 11 گفت: نظارت رئیس بر جلسات مجلس ضروری است اما در جلسه یکشنبه که به صورت غیرعلنی برگزار شد و بسیاری از مقامات عالی رتبه حضور داشتند ظرف 24 ساعت گزارش جلسه از سوی برخی همکاران به گونه ای منتقل شد که شورای عالی امنیت ملی تکذیبه داد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه چرا رئیس مجلس نظارتی بر انتشار اخبار ندارد، افزود: مگر هیات رئیسه سخنگو ندارد که در 24 ساعت گذشته سخنگو ساکت بوده و دبیرخانه شورای امنیت ملی مجبور به تکذیبه شود.

رحیمی با بیان اینکه تکذیبه ای که شورای امنیت ملی ارائه کردند در شان مجلس نبود تصویب کرد: رئیس مجلس وظیفه دفاع از این موضوع و شان مجلس و نمایندگان را برعهده داشت.

دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر رحیمی گفت: دفاع ما در این رابطه این است که بارها گفته ایم مشروح جلسات محرمانه بیرون منعکس نشود.

رحیمی همچنین در اخطاری با استناد به اصل 110 قانون اساسی گفت: اکنون آقای کریمی قدوسی بخشی از تحریرالوسیله حضرت امام (ره) را چاپ و منتشر کرده و آقای قوامی اشاره به فتوای حضرت امام می کند در حالی که تحریرالوسیله حضرت امام زمانی منتشر شد که قانون اساسی و جمهوری اسلامی نبود.

وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی و چشم انداز موخر بر تحریرالوسیله است، گفت: اگر آقایان واقعا اعتقاد به فرمایشات رهبری دارند و اینکه تصمیم گیر اصلی در نظام رهبری جمهوری اسلامی است باید بدانند که در آخرین بند چشم انداز 20 ساله کشور گفته شده که کشور جمهوری اسلامی ایران کشوری دارای تعاملات سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به صورت درگوشی در خصوص لایحه مذکور گفته می شود که استعماری است و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز از جانبداری خارج شده و در گزارش خود اعمال می کند که استعماری است، تصریح کرد: در زمانی که پالرمو در مجلس مصوب می شد بنده تذکر دادم که از رهبری مایه نگذارید و در این راستا اگر مکتوبی از سوی رهبری وجود دارد در صحن ارائه دهند.

رحیمی با تاکید بر اینکه بخواهیم با فشار، از فرمایشات رهبری مصوبه ای را لحاظ کنند درست نیست، گفت: نمایندگان باید رأی خود را اعلام کنند در غیر این صورت با ارائه طرح سه فوریتی از سازمان ملل و کلیه کنوانسیون های بین المللی خارج شویم.

دکتر لاریجانی گفت: رهبر معظم انقلاب در این رابطه نظری نداشته و معتقدند مجلس و دولت خود تصمیم گیرنده باشند این را نیز قبلا گفته ام.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران تافته جدا بافته نیست، گفت: ما نیز یک کشوری در کنار 192 کشور دیگر هستیم از این رو برای منافع ملی و مصلحت کشور خواهش می کنم همکاران در چارچوب آئین نامه تصمیم گرفته و هیات رئیسه نیز نظارت کند.

زیر بار لایحه استعماری الحاق به FATF نمی‌رویم

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی، اظهارات وزیر خارجه آمریکا را در حد پاسخ‌گویی ندانست و گفت: وزیر خارجه آمریکا لیاقت پاسخ را نداشت.

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یک خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: روز گذشته وزیر خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات جدید شرط و شروطی برای ایران تعیین کرده است که ریاست مجلس باید به آن پاسخ می‌داد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در اخطار اصل 67 قانون اساسی گفت: طبق این اصل سوگند یاد کرده‌ایم امانت‌دار مردم باشیم که تحت سلطه کشورهای دیگر نروند لذا لایحه استعماری الحاق به FATF را مطالعه کرده‌ایم و گزارشی در 9 بند که شامل 9 ایراد است تهیه کردیم و میان نمایندگان توزیع شد.

وی افزود: سرتاسر این لایحه استعماری بوده و دست و پای مردم ایران را می‌بندد لذا باید بر اساس سوگندی که یاد کرده‌ایم عمل کرده و نباید تاریخ مجلس به گونه‌ای شود که همچون گذشته که برجام 20 دقیقه به تصویب رسید این لایحه نیز به تصویب برسد.

 
دکتر لاریجانی: اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حد پاسخ ما نبود

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر وی خاطر نشان کرد: وزیر خارجه آمریکا لیاقت آن را نداشت که نسبت به اظهاراتش پاسخی ارائه کرده و راجع به آن صحبت کنیم البته وزیر امور خارجه کشورمان پاسخ وی را داد.

مخالفت مجلس با استفساریه نحوه عضویت همزمان اعضای اتحادیه صنفی در پنجمین دوره شوراها

نمایندگان مجلس با استفساریه نحوه عضویت همزمان اعضای اتحادیه صنفی در پنجمین دوره شوراها مخالفت کردند.

 نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم خردادماه) مجلس شورای اسلامی با تعداد 76 رأی موافق، 154 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 248 نماینده حاضر در جلسه با استفساریه نحوه عضویت همزمان اعضای اتحادیه صنفی در پنجمین دوره شوراها مخالفت کردند.  

موضوع استفساریه بدین شرح است: با توجه به برگزاری انتخابات دوره پنجم شوراهای شهر و روستا در تاریخ 29/2/96 و با عنایت به اصلاح ماده 32 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران در تاریخ 20/4/96 آیا قانون مذکور نسبت به دوره اخیر انتخابات شوراها لازم الاجرا است یا خیر؟

پاسخ: خیر، اصلاح مذکور از دوره ششم قابل اجرا می باشد.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار