کد خبر: ۳۵۷۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
به گزارش آرانیوز، از وقتی آیت الله دیگر در این دنیا نیست شرایط او از همیشه متفاوت تر شده است . دیگر سایه سیاسی پدر روی او سنگینی نمی کند ؛ او هم لااقل این روزها نخواسته که فرزند آیت الله بودن را برند فعالیت های سیاسی اش کند . هر چه باشد اما این نام پدر بوده که او را در جایگاه نفر اول تهران در شورای شهر قرار داده است. درباره محسن هاشمی رفسنجانی سخن می گوییم ؛ فردی که امروز از شانس بالایی برای نشستن بر صندلی خالی محمد علی نجفی برخوردار است . مساله اما این است که او در این میدان تنها نیست . حالا افراد دیگری نیز کنار او صف کشیده اند . از میان نام های به میان آمده ، برخی دولتی هستند و برخی دیگر وابسته به طیف های مختلف اصلاح طلبان .

دولتی ها شهردار  می شوند؟

بر اساس اخبار، دولتی ها عدم تمایلشان را اعلام کرده اند . ماجرای شهردار شدن اسحاق جهانگیری اگر تا دو هفته پیش بسیار جدی شده بود امروز با پررنگ شدن نقش جهانگیری در دولت و احیای معاون اولی او دیگر به کلی منتفی به نظر می رسد . حتی آن کسانی که می گفتند رفتن نجفی از بهشت بهترین راه برای حسن روحانی است که عباس آخوندی را از دولت خارج کند حالا دیگر می بینند که تمایل چندانی در این مورد وجود ندارد و او هم گویی پایش در دولت بعد از بحران های متعدد سفت تر از قبل هم شده است .
البته کسان دیگری هم در این میان نامشان مطرح شده بود ؛ یکی از آن ها محسن مهرعلیزاده است .
استاندار اصفهان این روزها سرش بسیار شلوغ شده و درگیر برخی مسایل حاشیه ای مربوط به استان خودش است . او می داند اندکی بی توجهی برای یافتن راه حل اساسی برای این ماجرا می تواند مساله را بسیار جدی کند . پس او ترجیح داده که در استان خویش بماند و فراموش کند که روزگاری نه چندان دور، چقدر دنبال شهردار شدن در پایتخت بود. به همین دلیل هم هست که او به تهران پیغام فرستاده که نام من را از لیست تان خط بزنید .مولاوردی ، بیطرف و حجتی هم دقیقا با شرایط مختص خود لز حضور در شهرداری انصراف داده اند.

محافظه کاری همیشگی
حالا باید چشم چرخاند و نامزدهای دیگر را دید ؛ کسانی که خارج از دولت هستند. از همه جدی تر محمد رضا عارف است . خودش یکبار وقتی مقابل سوال خبرنگار قرار گرفته که از او پرسیده آیا اخبار مربوط به شهردار شدن شما درست است گفته که به این سوال پاسخ نمی دهم. این پاسخ ندادن یعنی اینکه یک خبرهایی وجود دارد . نامه نیوز البته همان روز که محمد علی نجفی استعفایش در شورای شهر پذیرفته شد در گزارشی نوشت که اطرافیان محمد رضا عارف تلاش سنگینی برای شهردار شدن او آغاز کرده اند .(متن گزارش را اینجا بخوانید). تازه ترین خبر در این مورد این است که محسن علیجانی، دبیر مجمع نمایندگان تهران گفته شورای ۵۱ نفره امید می‌تواند در تصمیم‌گیری عارف موثر باشد. این شورا به‌لحاظ جایگاه حقوقی حائز اهمیت است و طبیعتاً اگر همه شورای ۵۱ نفره چنین درخواستی را از عارف داشته باشند و همزمان بزرگان جریان اصلاحات نیز به این نتیجه برسند که حضور عارف در شهرداری مناسب است، بعید می‌دانم آقای عارف نپذیرد.
در مجموع کار برای محمد رضا عارف سخت تر از این حرف هاست . او خودش می داند دامنه مخالفت ها با او در جریان اصلاحات آنقدر بالاست که شخصیت محافظه کارش ترجیح می دهد همچنان در پارلمان باقی بماند . او آنجا حاشیه امن بسیار بالایی دارد. 

چرا غیر سیاسی ها شهردار شوند؟

اصلاح طلبان می دانند هر کس به صندلی شهرداری تهران تکیه بزند به صورت غیر منتظره ای نگاهش دوخته می شود به پاستور . این صندلی تا امروز از محمود احمدی نژاد یک رییس جمهور ساخته و از محمد باقر قالیباف یک نامزد همیشگی انتخابات .
نجفی البته عمر صدارتش به این ماجرا قد نداد اما اصلا معلوم نیست که هر کس جای نجفی بیاید چشمش به پاستور دوخته نشود. به همین دلیل هم هست که عده ای در میان اصلاح طلبان اصرار ویژه ای دارند که باید فردی را شهردار کرد که درجه سیاسی پایینی داشته باشد تا نتواند به ریاست جمهوری فکر کند . 
همین جاست که نام هایی مانند حناچی و افشانی به میان می آید. واقعیت این است که دامنه مجادلات بر سر شهرداری تهران آنچنان بالا گرفته که بعید به نظر می رسد فردی از غیر سیاسی ها به بهشت برسد.

محسن از بهشت به پاستور می رسد؟
همه این نام ها را که کنار هم ردیف می کنیم باز ماجرای محسن هاشمی از دیگران متفاوت است . در مورد محسن هاشمی چند مساله وجود دارد :
1- مخالفت اتحاد ملت و طیف نزدیک به سید محمد خاتمی با شهرداری او
2- حمایت همه جانبه کارگزاران سازندگی از شهردار شدن او
3- تمایل بدنه حزبی حسن روحانی (اعتدال و توسعه) به شهردار شدن او برای کاسته شدن از قدرت طیف چپ جناح اصلاح طلب
4- حمایت اصولگرایان از شهردار شدن او و ترجیح دادن او به دیگر گزینه های اصلاح طلب
5- مخالفت بخشی از بدنه شهرداری با شهردار شدن او
6- مساله مهم ورود یک اصولگرا به شورای شهر با خروج او از شورا
7- از میان رفتن میثاق نامه ای که در ابتدای ورود به شورا امضا شده است
با همه این حرف ها شنیده می شود که جلسات بسیار مهمی در مورد شهردار شدن محسن هاشمی برگزار شده است . او از حمایت های خوب و تاثیر گذاری برخودار شده و به همین دلیل هم هست که این روزها بسیار امیدوار شده که بالاخره بتواند شهردار پایتخت شود .
این وسط یک خبر مهم دیگر هم هست که در صورت درستی می تواند هزینه شهردار شدن محنس هاشمی باشد.
گویا در میانه جلساتی که در مورد شهردار شدن محسن هاشمی مطرح شده است برخی چهره های اصلاح طلب یک شرط مهم را به میان آورده اند .
آن شرط مهم این است :«محسن باید تعهد بدهد که نامزد ریاست جمهوری نمی شود».

انتهای پیام/*
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شکیب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
به نظر من فقط مهندس هاشمی می تونه از پس شهرداری بر بیاد
https://t.me/shahrdare_ayandeh
@shahrdare_ayandeh
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار