کد خبر: ۲۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
از زمان ارائه لیست 17 نفره وزرا به مجلس نگاهها از پاستور به بهارستان چرخیده است، در این بین ۸ وزیر گام محکم برداشته اند و اعتماد لازم را کسب می کنند.
به گزارش آرانیوز حوزه تهران (اختصاصی)، از زمان ارائه لیست 17 نفره وزرا به مجلس نگاهها از پاستور به بهارستان چرخیده است، در این بین ۸ وزیر گام محکم برداشته اند و اعتماد لازم را کسب می کنند.

تكيه بى رقيب زنگنه بر استيج رأى اعتماد بهارستان؛ ژنرال نفتى و كارنامه اى غول آسا
tl1x_زنگنه2.jpg

برنامه‌ها و رویکرد وزیر نفت که در واقع راهکارها و راهبردهای عملیاتی مبتنی بر اسناد بالادستی است، برای اجرای سیاست‌های کلی نظام از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و قوانین موضوعه با تاکید بر قانون و الزامات حاکم بر برنامه ششم توسعه و مأموریت‌هایی که به موجب قوانین و مقررات بر عهده وزارت نفت گذارده شده تنظیم و به مجلس ارائه شد.

در این برنامه علاوه بر اشاره به اقدامات مهمی که باید برای رفع تنگناهای صنعت نفت به آن پرداخته شود، راهکارها و راهبرداهای پیشنهادی ارائه شده است.

برخی راهکارهای عملیاتی وزارت نفت در دولت دوازدهم به شرح زیر است:

۱-  ادامه توسعه جدی میدان‌های مشترک گازی و نفتی

۲- عقد قراردادهای جدید نفتی باهدف توسعه میدان‌های مشترک و نیز افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت کشور با بکارگیری فناوری‌های نوین و جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد اشتغال

۳- افزایش ظرفیت تولید نفت و.گاز با هدف افزایش و یا حداقل حفظ سهم ایران در بازار جهانی نفت و ارتقای جایگاه کشور در اوپک و همچنین افزایش قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی کشور

۴- اتمام توسعه میدان گازی پارس جنوبی مرحله تخلیه طبیعی ( فازهای ۱۳،۱۴،۲۲ تا ۲۴) و توسعه فاز ۱۱

۵- بازشازی و نوسازی بخش‌های فرسوده و قدیمی صنعت نفت

۶- احداث پایانه نفتی دریای عمان

۷- ادامه اجرای جهش دوم صنعت پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش, افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی

۸- تغییر رویکرد از صادرات نفت خام به صادرات فراورده‌های با ارزش افزوده بالا

۹- اجرای طرح No Flare

۱۰- نقش آفرینی جدی در صادرات گاز منطقه و شروع صادرات LNG

۱۱- ارتقای سطح فناوری در صنعت نفت و اتمام طرح‌های ساخت داخل کالاهای اولویت دار صنعت نفت اتمام طرح‌های گازرسانی

۱۲- تکمیل شبکه سراسری (خطوط اصلی ) گازرسانی کل کشور  و...


سلطانى فر كاپيتان تيم وزارت ورزش می شود
tq_masoud-soltanifar-3.jpg

هیچ نماینده‌ای در مخالفت با مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ثبت نام نکرده است.

روند رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور، از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی آغاز شده و تاکنون نامزدهای تصدی چندین وزارت‌خانه برنامه‌های خود را در صحن علنی مجلس ارائه کرده‌اند.

 مسعود سلطانی‌فر که به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان معرفی شده قرار است طی دو روز آینده از برنامه خود دفاع کند.  تاکنون هیچ نماینده‌ای در مخالفت با سلطانی فر ثبت‌نام نکرده است.

شريعتمدارى، توسعه گر كهنه كار سوار بر ارابه وزارت صنعت
7lh_محمد+شریعتمداری.jpg

محمد شریعتمداری دارای سابقه مثبتی هستند و این برای همگان روشن است. وی دو دوره وزیر بازرگانی و یک دوره معاون رئیس جمهوری بوده است.

 شریعتمداری پیش از وزارت دارای کارنامه مثبت از فعالیت ‌های اقتصادی بوده است،  کارنامه و عملکرد مثبت و درخشان آقای شریعتمداری در حوزه بازرگانی به طور قاطع باعث می شود تا وزارتخانه صنعت کاملاً متحول شود.

 سابقه شریعتمداری به عنوان معاون رئیس جمهوری دولت یازدهم و مراوده وی با صنعتگران، وی را با توجه به سابقه کاری مطلوب خود از مشکلات صنعتگران به خوبی آگاه کرده است و همین باعث می شود تا  دغدغه‌ عدم شناخت کافی از حوزه صنعت و معدن و مشکلات این حوزه برطرف شود.

 اعلام برنامه ‌های وزیر پیشنهادی در راستای تقویت صنعت و معدن می تواند مؤثر واقع شود، در دوره گذشته در زمینه معادن اقدامات مطلوبی انجام شده که هنوز کامل نشده است و با توجه به این که گزینه پیشنهادی اهل تعامل و دارای رابطه خوبی با وزرا  است، می تواند مسیر توسعه را اعتلا بخشد.

بَطحائى، آدرنالينى در رگ هاى خشكيده وزارت آموزش و پرورش

eslg_452869_838.jpg

سیدمحمدبطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم (سه‌شنبه 24 مردادماه) در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد شهدای تعلیم و تربیت و شهید حججی، اظهار داشت: متفخرم بعد از انتخابات باشکوه ریاست جمهوری با مشارکت بیش از 43 میلیون شرکت کننده، رئیس جمهور محترم به بنده به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتماد کرده و بنده را برای این مسئولیت سترگ انتخاب کردند.

وی ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای وزرای سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: امیدوارم با لطف الهی و جلب رأی اعتماد شما نمایندگان محترم بتوانم به جامعه تعلیم و تربیت با فرصتی که در اختیارم قرار می‌دهید، کمک کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم افزود: نسلی که تا حدود یک ماه دیگر روانه کلاس‌های درس خواهند شد، نسلی است که منابع مالی مدرسه خود را از طریق نفت استوار کرده است. این نسل بعد از پایان آموختن باید از چنان کارآمدی و توانمندی برخوردار شوند که با توانمندی خود بتوانند با محور قراردادن خلاقیت به تدبیر و امید خود بپردازند.

بطحایی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش و تأثیرگذاری آن بر نسل آینده کشور گفت: حوزه تعلیم و تربیت از حوزه‌های مهمی است که اثرات بنیادین بر روی افراد می‌گذارد و دانش آموزان در این فضا با یادگیری خویش زندگی را معنا می‌بخشند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: بنده پس از سه دهه خدمت و افتخار حضور در نظام تربیت از نقش ارزشمند معلمی تا معاونت وزیر از سوی رئیس محترم جمهور برای تصدی مسئولیت خطیر آموزش و پرورش معرفی شدند و این دعوت خطیر را در شرایطی پذیرفتم که به دلیل اندوخته گذشته خود از زوایای پیدا و پنهان آموزش وپرورش اطلاع دارم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم اظهار داشت: بنده می‌دانم با انبوهی از مشکلات و مسائل نظام آموزشی روبرو هستیم و مدیران وزارت آموزش و پرورش با چه مسائلی روبرو هستند که اگر نتوانیم راه حل مناسبی برای آن پیدا کنیم کل نظام و حاکمیت را دچار مشکل خواهیم کرد.

بطحایی با اشاره به دغدغههای رهبر معظم انقلاب از حوزه تعلیم و تربیت گفت: مطالبات اساسی جامعه از این حوزه از یک سو و منابع ارزی محدود از سوی دیگر باعث می‌شود نظام آموزشی کشور به شکل خوبی در اولویت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: نمایندگان محترم علی‌رغم همه کاستی‌ها ما به فرهنگ، عمیقا معتقدیم و عزم خود و همکارانم را برای حل این معضلات راسخ می‌بینم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم گفت: مدرسه مورد انتظار ما مدرسه‌ای است که منطبق بر سند تحول بنیادین آموش و پرورش باشد. نهادهای فرهنگی جامعه و درگیر با اصحاب تعلیم و تربیت باید در این مسیر با یکدیگر همسو و همجهت شوند تا بتوانیم اقدامات زیربنایی توسعه پایدار اجرای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، نقشه جامع علمی را به خوبی اجرا کنیم و همه آنها نیازمند آموزش و پرورشی پویا و با انگیزه است.

بطحایی اضافه کرد: خوشبختانه ما در کشور معلمان صبور، با انگیزه و زحمت‌کش داریم که کلیدی‌ترین رکن نظام آموزشی کشور هستند و معتقدیم انجام هر تحولی به عزم راسخ آنها بستگی دارد.

وی گفت: معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم، آینده ما را غافلگیر می‌کند لذا باید در مواجهه با آینده، مسیر و روشی درست، اصولی و منطقی را با مشارکت همه اهالی درگیر با تعلیم و تربیت در پیش گرفت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم تصریح کرد: رویکرد آینده پژوهانه مورد نیاز امروز کشور در حوزه آموزش و پرورش است و برنامه‌های خود را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی منطبق بر سند تحول بنیادین قرار داده‌ام.

بطحایی گفت: توسعه عدالت آموزشی را از محورهای دیگر برنامههای خود قرار دادم و در کنار آن توسعه حرفه‌ای معلمان در کنار بهبود منزلت و معیشت آنان به عنوان عاملی موثر در رشد و افزایش تأثیرگذاری تعلیم برخود درنظر گرفتم.

وی در ادامه افزود: 11 هدف محوری بنای برنامه اصلی خود در وزارت آموزش و پرورش قرار دادم و مهمترین محور آن حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و توجه به استلزامات اجرایی آن است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم گفت: توجه به نیروی انسانی توانمند و توسعه فرهنگ تعلیم و تربیت، پرورش و تربیت بدنی از دیگر برنامه‌هایی است که بنده مورد توجه قرار دادم.

بطحایی وزیر پیشنهادی مجلس بازطراحی فعالیت‌های تربیتی و فوق برنامه را از برنامه‌های خود در وزارتخانه دانست و افزود:  الگوی تربیت متوازن با تاکید بر تربیت اسلامی دانش آموزان و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و تقویت برنامه‌های ورزشی در این قالب تعریف می‌شوند.

وی توسعه عدالت آموزشی و تربیتی را مورد توجه قرار داد و خطاب به نمانیدگان مجلس گفت:‌  برنامه پیشنهادی من را مطالعه کنید و نظرات خود را در این زمینه برای اصلاح و تکمیل آن تذکر دهید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تشکر از نمایندگان موافق و مخالف خود اظهار داشت: نمایندگان مخالف مسائل و مشکلاتی را در آموزش و پرورش ارائه کردند که برای برخی از آن مشکلات برنامه‌هایی پیش‌بینی شده و برای برخی دیگر متناسب با آن را دولت پیش‌بینی و به اجرا درخواهد آورد.

بطحایی ادامه داد: باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. سیاست‌زدگی و سهم‌خواهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه می‌کند. هرچیزی که آموزش و پرورش را دچار حاشیه کند به ضد این وزارتخانه تبدیل خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که تعامل با نمایندگان شرایط را برای پیشبرد برنامه‌ها فراهم خواهد ساخت، تصریح کرد: بدون همراهی و تعامل نمایندگان امکان تحقق اهداف آموزش و پرورش فراهم نخواهد شد. وزیر آموزش و پرورش نماینده 1 میلیون 700 هزار معلم بازنشسته و شاغل در کشور خواهد بود. یک فرهنگی هستم که از 19 سالگی تاکنون در تمامی رده‌های آموزشی و اداری در سطوح صف و ستاد خدمت کردم. از موانع و مشکلات اطلاع دارم. با تجریه‌ای که در سازمان برنامه و بودجه به دست آوردم تمام تلاش خودم را برای ارتقای منزلت جایگاه معلمان که اصلی‌ترین عامل در تحول نظام آموزش و پرورش هستند، به کار خواهم گرفت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اضافه کرد: از شخص آقای دکتر نوبخت قول تمام وکمال گرفتم و ایشان با بزرگواری قول مساعد دادند که همکاری تمام با آموزش و پرورش را برای اجرای برنامه‌های این وزارتخانه داشه باشم. با قولی که از آقای نوبخت گرفتم در پیشگاه شما نمایندگان عرض می‌کنم ایشان فرمودند "در این دوره از حیث اعتبارات و برنامه‌ها بهترین دوره آموزش وپرورش خواهد بود". امیدوارم شایستگی بنده برای تصدی این وزارتخانه مورد تایید شما قرار گیرد. آنچه که شما تشخیص خواهید داد مناسبت‌ترین تشخیص است.

آوايى، تنها وزير خوزستانى وارد كليدى ترين وزارتخانه می شود

jka_آوایی.jpg

علیرضا آوایی کسی که نامش در بین وزرای پیشنهادی ریاست جمهور به چشم می خورد سابقه فعالیت 36 ساله در دستگاه قضایی و اجرایی کشور دارد.
او متولد دزفول است و نخستین جایی هم که به عنوان دادستان عمومی و انقلاب مشغول فعالیت شد، زادگاهش بود.
آوایی درباره سابقه فعالیت خود گفت: اوایل سال 59 با ابلاغ شهید قدوسی برای تصدی دادستانی انقلاب دزفول کار خود را در مجموعه قضایی، آغاز کردم و تا سال 62 آنجا بودم؛ از آن زمان تا سال 65 دادستان کردستان بودم و سپس به دزفول برگشته و مجدد دادستان این شهرستان شدم.
رئیس دفتر بازرسی رییس جمهوری اظهار کرد: از سال 67 تا 73 دادستان اهواز بودم و یک سال بعد به عنوان قائم مقام دادگستری خوزستان ابلاغ خوردم؛ چهار سال رئیس دادگستری استان لرستان و به همین میزان رئیس دادگستری استان مرکزی و حدود چهار سال هم رئیس کل دادگستری استان اصفهان بودم.
آوایی از سال 84 به سمت رئیس کل دادگستری استان تهران منصوب شد و هشت سال و نیم در این سمت فعالیت کرد.
از سال 84 که غلامحسین اسماعیلی به عنوان رئیس کل دادگستری استان تهران جایگزین او شد، آوایی در دادگاه عالی انتظامی قضات به مدت یک سال فعالیت کرد.
رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور پس از آن، در پست دیگری به فعالیت خود ادامه داد که این بار پست او نه قضایی بلکه بیشتر اجرایی و زیرمجموعه قوه مجریه بود و او به عنوان معاون وزیر کشور و با سمت رئیس سازمان ثبت احوال به فعالیت خود ادامه داد.
آوایی اضافه کرد: سپس با درخواست آقای روحانی روحانی، رئیس بازرسی ویژه رئیس جمهوری شدم.
یکی از موارد قابل توجه رئیس دفتر بازرسی ویژه در سوابق وی این است که اتحادیه اروپا در تصمیم مورخ 18 مهر 1390 (10 اکتبر 2011)، 32 مقام ایرانی از جمله سیدعلیرضا آوایی را با ادعای آنچه که نقش در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی خوانده می شد، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیه دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف شد.
آوایی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا مبنی بر اینکه آیا این همه سابقه در کارنامه کاری اش می تواند در تصدی گری وزارت دادگستری مثمر ثمر باشد یا نه ، گفت: مطمئنا تجارب به فرد کمک می کند تا بتواند مسیرها را درست تر تشخیص دهد و تعاملات جدی تر و سریع تر ارائه کند.
وی رئیس کلی دادگستری استان تهران را تجربه مفید و در حقیقت بهترین تجربه خود عنوان کرده و افزود: یکی از مهمترین کارهای وزیر دادگستری تعامل و ارتباط بین سه قوه است که فکر می کنم بتوانم در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس ، قدم های خوبی در این وزارتخانه بردارم.

قلب تپنده فرهنگ به صالحى می رسد



رئیس جمهور در دفاع از عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ضمن تشکر از زحمات و تلاش‌های آقایان جنتی و دکتر صالحی امیری، آقای دکتر سید عباس صالحی را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده‌ام. ایشان که چهار سال معاونت این وزارتخانه پرچالش را برعهده داشته‌، برآمده از حوزه و دانشگاه است و این یکی از ظرفیت‌های مهم ایشان است.

وی افزود: دکتر صالحی بر دغدغه‌های حوزه‌های دینی، فرهنگی و هنری این وزارتخانه به خوبی اشراف دارد و با شخصیت و جایگاه فرهنگی‌ معتبر خود، قادر است طمأنینه و ثبات مدیریتی و سیاستی را بر این وزارتخانه حاکم کند.

من از ایشان خواسته‌ام که این برنامه‌ها را در دستور کار داشته باشد:

صیانت و تعالی هویت و سبک زندگی اسلامی- ایرانی

صیانت و پاسداشت تنوع و تکثر فرهنگی و قومی

افزایش مشارکت بخش خصوصی و مردمی و تشکل­های صنفی در سیاست­گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی

رفع موانع قانونی، اجرایی و سلیقه­‌ای در تولید آثار و محصولات فرهنگی

افزایش حضور کشور در رویدادهای فرهنگی و دینی منطقه­‌ای و جهانی و مبارزه با ایران­ هراسی

افزایش سهم کشور از بازار محصولات و آثار فرهنگی و هنری منطقه و جهان

حمایت از تولید و ترویج آثار و محصولات فرهنگی و هنری بومی

افزایش سهم زنان و جوانان در سیاست­‌گذاری، برنامه‌­ریزی و فعالیت­‌های فرهنگی و هنری

حمایت از حقوق حرفه­‌ای و امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر

تمرکززدایی از نظام مدیریت فرهنگی در کشور و ارتقای کیفیت تصمیم­‌گیری­‌ها

كرسى داغ امنيت نصيب علوى خواهد شد

re3_علوی.jpg
وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت: در این مدت چهار سال که در وزارت اطلاعات گذشت اهتمام به حفظ نظارت و عدم وابستگی جناحی و کارشناسی در محورهای راهبردی در دستور کار بوده است.
حجت الاسلام محمود علوی در جلسه رای اعتماد خود در ابتدای سخنان خود از موافقت رهبر معظم انقلاب برای ادامه سربازی خود در وزارت اطلاعات سپاسگزاری کرد  و گفت: امروز با وزارت اطلاعاتی مواجه هستیم که عرصه سربازی مومن و فداکار و در یک کلمه ولایتمدار و دلسوز وحدت و امنیت ملی کشور است.  

وی افزود: در این مدت چهار سال که در وزارت اطلاعات گذشت اهتمام به حفظ نظارت و عدم وابستگی جناحی و کارشناسی در محورهای راهبردی در دستور کار بوده است.

علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات در این مدت تلاش کرده است کار اطلاعاتی مردم پایه با مشارکت آحاد ملت انجام دهد، اظهار داشت: تقویت بنیه علمی کارکنان وزارت همراه با رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان با بهره گیری از علوم و فنون مختلف، وزارت اطلاعات را مفتخر به ارائه عملکردی در خور شان و علمی کرده است.

وی ادامه داد: راهبرد وزارت اطلاعات با همت کارکنان خوش فکر این وزارت خانه تدوین شده است و به محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم شده تا حرکت وزارت بر پایه نقشه راه و ریل گذاری خردمندانه باشد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات با اشاره به روند تجزیه و تحلیل اطلاعات در چهار سال گذشته، گفت: تحلیل های عمیق این وزارت در عرصه های مختلف هم برای مسئولین تصمیم گیر و هم صاحبان تریبون ارسال شده تا هم تصمیم گیری مسئولین و هم هدایت مردم به نحو جامعی انجام شود.

علوی تاکید کرد: کار اطلاعاتی در این وزارت بر پایه احکام شرعی، رعایت حلال و حرام الهی با رعایت ارزش های اخلاقی و قوانین جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی با اشاره به گلایه ریاست جمهوری از نحوه برخورد مامورین وزارت اطلاعات، گفت: قطعا از برنامه های ما تلاش در جهت زدودن کوچکترین لکه نامناسب با نظام در عملکرد وزارت اطلاعات خواهد بود و امیدواریم این خرده گلایه ایشان را مرتفع کنیم.

علوی خاطرنشان کرد: در چهارسال گذشته وزارت اطلاعات از انضباط مالی، عملکرد برنامه ای اعتبارات، بهره برداری مناسب از منابع مالی، گسترش فعالیت های عمرانی و ایجاد اماکن مورد نیاز برای عملکرد بهتر سربازان گمنام امام زمان(عج) برخوردار بوده است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات ثبات مدیریت را از جمله ویژگی های دوران وزارت خود در چهار سال گذشته برشمرد و اظهار داشت: در این دوران شاهد تغییرات در حد ضرورت و آرامش و انسجام در مجموعه مدیریتی وزارت اطلاعات بوده ایم که مجموعه معاونین در یک حرکت هم افزا و همدلانه وظایف خود را انجام دادند.

وی افزود: وزارت اطلاعات در همه ابعاد کار خود را دنبال کرده و به تعبیر رهبری بخش هایی از وزرات کار خود را خوب و بخش هایی کار خود را بسیار خوب انجام داده اند، لاکن انتظار این است که همه بخشها کار خود را عالی انجام دهند.

علوی با اشاره به اذعان همگان به همگرایی و همدلی با جامعه کشور، گفت: جلسات مرتب و تصمیم گیری ها در کارگروه ها و کمیته ها با جامعه اطلاعاتی کشور با محوریت وزارت اطلاعات انجام می شود و اعضای جامعه اطلاعاتی کار خود را به نحو اثرگذاری دنبال می کند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات خاطرنشان کرد: برنامه ای که ارائه شد یک برنامه ذهنی نیست و مسبوق به گام های عملی در چهارسال گذشته است که با ارتقاء کمی و کیفی در چهار سال آینده نیز استمرار پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه میزان تخلیه های تلفنی کاهش یافته و امکان نفوذ برای دشمن با دشواری های زیاد مواجه شده است، گفت: وزارت به آموزش های کلاسیک برای مدیران اکتفا نکرده است و در جهت افزایش آگاهی های عمومی در مقابل نفوذ دشمن، اهتمام ویژه داشته است.

وی ادامه داد: برخورد وزارت اطلاعات با مفاسد به گونه ای بوده که امنیت اقتصادی کشور مختل نشود.تا جایی که در وظایف وزارت اطلاعات بوده است در راستای تحکیم امنیت اقتصادی قدم برداشته ایم، چون بر این باوریم که فعالان اقتصادی مانند مانند گنجشک هایی بر روی یک درخت هستند که اگر شلیکی به یکی از آنها بشود، بقیه نیز آنجا نخواهند ماند.

علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات با فساد اقتصادی هیچوقت مصامحه نخواهد کرد، گفت: هزاران میلیارد فرار مالیاتی، هزاران هکتار تصرف اراضی ملی و طبیعی، هزارن میلیارد قاچاق کالا و موارد بسیار زیادی از فسادهای بانکی توسط وزارت اطلاعات شناسایی و با تدبیر با آنها برخورد شده و حقوق مردم و بیت المال را مسترد کرده است.

وی یادآور شد: علیرغم اینکه وزارت اطلاعات مسئولیت مستقیمی در بخش مبارزه با مواد مخدر ندارد در عین حال با جدیت به این موضوع پرداخته و همکاری نزدیکی را با ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام داده است.بسیاری از باندهایی که هزاران تن مواد مخدر را قاچاق می کردند با همکاری وزارت اطلاعات منهدم شده اند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات با اشاره به مقابله مداوم و مستمر با گروه های تروریستی، گفت: بیش از ۱۲۰ تیم تروریستی توسط وزارت اطلاعات منهدم شده اند که بعضا با هلاکت سرکردگان آنها همراه بوده و اجازه هیچگونه اخلال در امنیت کشور را به آنها نداده است.حدود سه تن مواد منفجره، هزار قبضه سلاح، ده ها بمب کنار جاده ای آماده انفجار و ده ها جلیقه انفجاری کشف و ضبط شده است.

وی افزود: در چهارسال ضربه زدن به تیم های تروریستی فقط یک شهید را تقدیم انقلاب کردیم که شهید حسن عشوری بودند.که نشان دهنده مبارزه هوشمندانه سربازان گمنام امام زمان با تروریست ها است.

علوی با اشاره به ارتباط وزارت با سرویس های اطلاعاتی خارجی، یادآور شد: استرداد آقایان دولت زاده، نیکبخت، چهارسرباز به گروگان گرفته شده و موارد بسیار زیاد دیگر گواه این تبادل اطلاعات با سرویس های اطلاعاتی کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: در چهارسال گذشته وزارت اطلاعات اقدام به گسترش ۳۰۰ درصدی زیرساخت های فنی برای اشراف بیشتر اطلاعاتی فنی وزارت بر تحرکات دشمن و حرکات ضد امنیتی زبانزد است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات با تاکید بر تعامل با قوای سه گانه کشور، نخبگان و مسئولین، گفت: اشراف صیانتی بر مسئولین از جمله اقدامات وزارت اطلاعات است که در چهارسال آینده وزارت اطلاعات آنها را دنبال خواهد کرد. وزارت اطلاعات امنیت را برای فضاهای فرهنگی، آموزشی و اقتصادی را در عین حالی که فضا امنیتی نشود فراهم می کند تا نخبگان با آرامش بتوانند فعالیت های خود را دنبال کنند.

علوی با اشاره به اظهارات کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در خصوص فضای مجازی، اظهار داشت: در حوزه فضای سایبری تقسیم وظایف شده که بر اساس آن جرائم عمومی این فضا به نیروی انتظامی واگذار شده که در قالب پلیس فتا دنبال می شود، جرائم امنیتی در حوزه سایبری به وزارت اطلاعات واگذار شده که در قالب افتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) پیگیری می شود و در حوزه امنیت زیرساخت نیز بر عهده وزارت ارتباطات است.

وی افزود: جرائم عمومی فضای مجازی در عین حالی که به وزارت اطلاعات مربوط نیست، به دلیل روابط خوبی که همکاران ما با آقای دلخوش دارند، افرادی که به کانال رادیو گیلان اطلاعات می دادند را احضار کرده اند و تذکر داده اند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات در خصوص اظهارات علی مطهری در مخالفت با وی، گفت: وزارت اطلاعات یک وزارت قانون مدار است و در عین حالی که از اختیارات قانونی خود صیانت خواهیم کرد، در برابر اختیارات قانونی هر دستگاهی احترام قائل هستیم.اختیاراتی که به نهادهای مختلف واگذار می شود یا مرجع ولایی دارد و یا مرجع قانون گذاری دارد که ما برای هر دو اختیارات احترام قائل هستیم.

وی افزود: در این خصوص مواجه با تعدی به حوزه قانونی وزارت اطلاعات نبوده ایم.

علوی در پایان با اشاره به تعامل موجود میان اعضای جامعه اطلاعاتی کشور، گفت: امروز تعاملی که بین وزارت اطلاعات و دستگاه های اطلاعاتی از جمله با برادران همرزم در سازمان اطلاعات سپاه حاکم است در وضعیتی است که چند نوبت رهبر انقلاب از آن اظهار رضایت کردند.

كرباسيان، ابر مرد توسعه از گمرك به وزارت اقتصاد می رود
2vzg_1254838_795.jpg

چرا مسعود کرباسیان گزینه مناسبی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی است؟

مسعود کرباسیان یکی از با سابقه‌ترین مدیران تکنوکرات اقتصاد ایران است، وی با تالیف و ترجمه ۱۶ جلد کتاب در حوزه اقتصاد به خوبی از فضای حاکم بر کسب و کار و معادلات جهانی اطلاع دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد.

مهمترین ویژگی رفتاری کرباسیان به آخرین جایگاه اداری او مربوط می‌شود. وی در گمرک علیرغم مخالفت‌های آشکار و پنهان، توانست قواعد زائد و بروکراسی‌های بیش از حد را حذف کرده و پس از دو سال تلاش برای نخستین مرتبه با راه اندازی سامانه جامع هوشمند گمرکی این نهاد کهن سال اقتصاد ایران را به بروز و مدرن کند. بعضی از تحلیلگران حوزه اقتصاد معتقدند که مثبت شدن تراز تجاری ایران بعد از ۴ دهه حاصل این اقدام گمرک بوده است.

وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم برای وزارت امور اقتصادی و دارایی رابطه نزدیک و دیرینه ای با علی طیب نیا، وزیر اقتصاد موفق دولت یازدهم دارد و مدت چهار سال به عنوان معاون او نقش موثری در فضای اقتصادی کشور ایفا کرده است. در حال حاضر به نظر می رسد که وی بهترین گزینه برای ادامه‌ی برنامه‌های نیمه تمام طیب نیا در دولت دوازدهم باشد.

وی به دلیل حضور در اتاق بازرگانی و ارتباط با صاحبان کسب و کار به خوبی از اوضاع، مشکلات و موانعی که تولید و تجارت با آن روبروست، آگاه است. به همین دلیل انتظار می‌رود که با حضور کرباسیان در وزارت اموراقتصادی و دارایی و تداوم برنامه های طیب نیا لااقل شاهد ۱۰ تحول اساسی در ساختار اقتصادی کشور باشیم، این ۱۰ تحول به شرح زیر است:

یک: مسعود کرباسیان به علت اطلاع از قواعد و نظریه‌های جهانی در عرصه کسب و کار بیش از پیش می‌تواند فرآیندهای اقتصادی و ساختاری ایران را به سمت الگوهای جهانی پیش ببرد.

دو: با توجه به اینکه هنوز هم ساختارهای قدیمی در وزارت اموراقتصاد و دارایی و بعضی از سازمان‌های زیر مجموعه‌ی آن از جمله سازمان امورمالیاتی وجود دارد، کرباسیان احتمالا نظام الکترونیکی جامعی که در گمرک پیاده شده را به این سازمان‌ها نیز تعمیم خواهد داد.

سه: حضور مسعود کرباسیان در سمت‌هایی نظیر عضو هیات رئیسه اتاق ایران، مشاور اتاق تهران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، کارنامه و دیدگاه وی نسبت به اقتصاد بخش خصوصی محور را روشن می‌سازد. با در نظر گرفتن ریاست وزیراقتصاد برشورای گفت وگو در دوران مسولیت، انظار می‌رود که روابط دولت و بخش خصوصی اصلاح و تقویت شود.

چهار: وی چه در گمرک و وزارت بازرگانی و چه در شهرداری تهران به سوی حذف بروکراسی های زائد پیش رفت و تداوم چنین سیاستی در وزارت اقتصاد می‌تواند، باری بزرگ را از دوش اقتصاد کشورمان بردارد.

پنج: بر اساس آخرین صحبت‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی کابینه دوازدهم در نشریات، وی ازحضور سرمایه گذاران خارجی در ایران حمایت می‌کند. به همین علت در دوران او سازمان سرمایه گذاری خارجی، تقویت و فرآیندهای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران نیز تقویت خواهد شد.

شش: کرباسیان در گمرک یکی از پروژه‌های مهم IT ایران را با کمک متخصصین جوان ایرانی و فارغ التحصیلان دانشگاه به نتیجه رساند. از اینرو پیش بینی می شود که چنانچه وی با رای مجلس شورای اسلامی وزیر اقتصاد در دولت دوازدهم گردد، موضوع فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها به شکلی هدفمند پیگیری شود.

هفت: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که اگر مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد دولت دوازدهم شود، استفاده از اقتصاددانان و راهبردهای کلان و علمی اقتصادی در وزارت اقتصاد رونق خواهد گرفت، به ویژه اینکه ارتباطات گسترده کرباسیان با اقتصاددانان کشور طی چهار دهه گذشته پابرجا بوده است.

هشت: وی در گمرک، تعاملات این سازمان بروکراتیک با کارآفرینان را سطح بسیار بالایی رساند، به علت کارآفرینان می‌توانند امیدوار باشند که در دوران وزارت او رویکرد وزارت اقتصاد، همراهی با کارآفرینان باشد.

نه: کرباسیان در دوران معاونت وزارت بازرگانی چندین قانون در راستای تسهیل فضای تجاری و به ویژه صادراتی کشور به تصویب رساند. در این دوره نیز امیدواریم، که وی بزرگترین مشکلات ساختاری اقتصادی از جمله موضوع بانک ها، نظام مالیاتی و ساختارهای مالی را از طریق قانونی و پایدار حل کند.

ده: دیدگاه کرباسیان در مورد بورس همزمانی تقویت و پایداری منطقی شاخص‌ها است. احتمالا وی مدیری زبده، باسابقه و آشنا به قواعد بازار را منصوب می‌کند تا آرامش بازار برهم نخورد.

انتهای پیام/
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار