کد خبر: ۲۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
رئیس کنفدراسیون صادرات به دلایل افت صادرات در چهار ماهه نسخت امسال پرداخت و عنوان کرد که در عین حال واردات در این بازه زمانی ۲۴ درصد رشد داشته است.
به گزارش آرانیوز، محمد لاهوتی ‌اظهار کرد:‌ گمانه زنی‌های مختلفی درباره وضعیت صادرات و واردات مطرح شده بود که در نهایت گمرک آمار نهایی را اعلام کرد و آن چیزی که امروز قابل استناد است آمار چهار ماهه ابتدایی امسال است که ۹.۵ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه بیشترین سهم کاهش دربخش کالاهای صنعتی، ‌کشاورزی و معدنی رخ داده و همچنین در بخش میعانات و پتروشیمی حدود ۳ تا ۴ درصد کاهش صادرات داشته ایم که در مجموع ۹.۵ درصد کاهش را در کل نشان می‌دهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به وضعیت واردات گفت:‌ در بخش واردات طی این مدت حدود ۲۴ درصد رشد داشته ایم و به همین دلیل است که مجموع تجارت خارجی ما یعنی صادرات و واردات حدود ۶ درصد رشد پیدا کرده است، ولی با توجه به اینکه کالاهای وارداتی حدود ۸۵ درصد شامل کالاهای واسطه‌ای، کالاهای سرمایه‌ای و بخشی هم کالاهای اساسی است، نشان می‌دهد که صنعت رونق گرفته و فعالیت تولیدی بیشتر شده است.

لاهوتی ادامه داد: کالاهای اساسی هم جزو کالاهای وارداتی بوده است. از سوی دیگر در بخش خودرو واردات رشد داشته است که حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزش آن است و در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد قابل توجهی پیدا کرده است اما با این وجود باز هم این عدد  نسبت به کل واردات که حدود ۱۵.۵ میلیارد است عدد چندان قابل توجهی نیست.

وی با اشاره به دلایل افت صادرات عنوان کرد:‌ مشکلاتی که هر ساله برای صادرات وجود دارد از جمله تورم از یک سو و از طرف دیگر افزایش نیافتن نرخ ارز تاثیر خود را بر کاهش صادرات نشان می‌دهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: حقوق و دستمزد ۱۴.۵ درصد افزایش پیدا کرده و افزایش هزینه‌ها در بخش حمل و نقل تاثیر خود را بر قیمت تمام شده نشان داده و قیمت تمام شده را افزایش داده است؛ به این دلیل که نرخ دلار متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا نمی‌کند و همین امر قیمت تمام شده کالا را بالا می‌برد.  

طبق اعلام گمرک، حجم تجارت خارجی ایران در پایان پنج ماه ابتدایی امسال با رشد شش درصدی به بیش از ۲۹ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که مجموع صادرات غیرنفتی ایران در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۹.۵۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار