کد خبر: ۲۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
افزایش مشارکت مردم برای رویگردانی از سرمایه گذاری در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و تلاش بیشتر دولت در بازگرداندن پس انداز سپرده گذاران، ضرورتی برای بهبود فعالیت نظام بانکی در کشور است.

  به گزارش آرانیوز، به باور کارشناسان، مشکلات بانکی جدی ترین مانع جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی به عنوان اصلی ترین راهکار رونق کسب و کار است.
گرچه بخش عمده ای از مشکلات نظام بانکی ایران محدود به موسسات اعتباری غیرمجاز است اما برخی منتقدان دولت تلاش کردند با توجه به پیگیری سپرده گذاران برای بازپس گیری مطالبات خود از این آب گل آلود ماهی بگیرند و با شایعه پراکنی در فضای مجازی سعی در سلب اعتماد مردم به نظام بانکی دارند.
براساس آمارها 90درصد از نقدینگی کشور در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری سپرده گذاری می شود که با توجه به اینکه بخشی از آن نزد دولت و قسمتی نیز مطالبات بانک ها به صورت وام در دست مردم است هم اینک 58درصد از نقدینگی کشور نزد بانک هاست.
کارشناسان با اشاره به اینکه در سال های متمادی گذشته موسسات مالی و اعتباری به صورت قارچ وار رشد کرده اند، ساماندهی نظام بانکی را فرایندی زمانبر می دانند، اما در کوتاه مدت شفاف سازی دولت در اطلاع رسانی به موقع درباره بانک ها، ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و پرهیز مردم برای سرمایه گذاری در موسسات غیر مجاز را راهکارهایی برای آرامش سپرده گذاری در بانک ها و موسسات مالی می دانند.

** تلاش دولت برای شفاف سازی
بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای در 31 خرداد سال جاری اسامی بانکها و موسسات مالی و اعتباری را منتشر کرد و خطاب به مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی خواستار عدم ارائه خدمات بانکی به موسسات و بانک های غیر مجاز شده است.
در این اطلاعیه تاکید شده از انجام هرگونه معامله (معاملات مجاز مصرح در ماده پنچ دستورالعمل اجرایی عملیات بازار بین بانکی ریالی) با بانکهایی که اسامی آنها در لیست پیوست قرار ندارد، خودداری شود و در صورت ملاحظه تخلف موارد از سوی بخش نظارت بانک مرکزی پیگیری خواهد شد.

** نام بانکها وموسسات مالی و اعتباری مجاز در بانک مرکزی
بانک های غیر دولتی اقتصاد نوین، پارسیان، کارآفرین، سامان، پاسارگاد، سرمایه، سینا، شهر، دی، انصار، تجارت، رفاه کارگران، صادرات ایران، ملت، حکمت ایرانیان، گردشگری، ایران زمین، قوامین، خاورمیانه و آینده است.
بانک های تجاری دولتی بانک سپه، شرکت دولتی پست بانک و بانک ملی ایران شامل می شود.
بانک های تخصصی نیز بانک توسعه صادرات ایران، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک توسعه تعاونی است.
شعب بانک‌های خارجی در ایران نیز بانک تجارتی ایران اروپا، بانک تعاون اسلامی برای سرمایه گذاری، بانک المستقبل (فیوچر)، بانک استاندارد چارترد، بانک تجارتی ایران و اروپاست.
همچنین بانک مشترک ایران و ونزوئلا از جمله بانک‌های مشترک ایرانی خارجی است.
بانک های قرض الحسنه مهر ایران و رسالت نیز جزء لیست مورد تایید سایت بانک مرکزی هستند.
موسسات اعتباری دارای مجوز موسسه اعتباری توسعه، موسسه اعتباری کوثر مرکزی، موسسه اعتباری ملل، موسسه اعتباری نور و موسسه اعتباری کاسپین است.

** تلاش دولت برای ساماندهی موسسات غیرمجاز
به گفته مسئولان تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم 11 موسسه اعتباری غیرمجاز با بیش از 2 هزار و 987 شعبه در کشور فعالیت می کردند که با تدبیر و تلاش دولتمردان یازدهم بیش از یکهزار شعبه از موسسات بدون مجوز ساماندهی و از فعالیت تعاونی های غیرمجاز جلوگیری و گسترش شعب موسسات اعتباری غیرمجاز به طور کامل متوقف شد.

**پیگیری حق سپرده گذاران در کهگیلویه وبویراحمد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که پیگیر حق سپرده گذاری موسسات کاسپین و آرمان در این استان هستیم و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌شود.
مجید محنائی افزود که مطرح شدن شایعه درباره تعطیلی بانکها و هجوم مردم برای دریافت سپرده های خود سبب بروز مشکل شد.
وی با اشاره به اینکه بانکها و موسسات مالی در مدت زمان محدود قادر به پرداخت همه سپرده ها نیستند، از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند و به اطلاعیه های بانک مرکزی توجه کنند.
وی بیان کرد که با توجه به مکاتبات و نشست‌هایی که در شورای تامین و شورای اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئولان این موسسات صورت گرفت، پیگیر حق سپرده گذاری موسسه های مالی و اعتباری کاسپین و آرمان هستیم.
وی عنوان کرد: مشکلات موسسه اعتباری کاسپین به مراتب کمتر از موسسه آرمان است و امیدواریم هرچه زودتر دغدغه‌های سپرده گذار و موسسات برطرف شود.
محنائی ابراز کرد: مشکلات سپرده گذاران در رابطه با موسسه اعتباری توسعه(آرمان) به شورای امنیت کشور انعکاس داده شده و منتظر تعیین تکلیف هستیم.
وی ادامه داد: هر تصمیمی که برای سایر استان‌ها گرفته شده مشمول استان کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌شود.

** هشدار دولت درباره موسسه های غیرمجاز
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت گفت که دولت از طریق رسانه ها درباره غیرمجاز بودن موسسات مشکل دار اطلاع رسانی کرده است.
غلامرضا تاجگردون تصریح کرد که بانک مرکزی در حل این مشکل در حال تلاش است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع را تا حل مساله پیگیری می‌کنند.
وی بیان کرد که بانک مرکزی سهامداران این موسسه را احضار، اموال و املاک آنان را احصاء کرده است و هم‌زمان ممنوع‌الخروج شده‌اند.
تاجگردون اظهار داشت که معمولا دارایی‌های این مؤسسات کمتر از بدهی‌های آنان است، در چنین شرایطی قوه قضاییه ورود کرده و مابقی بدهی‌ها را احصاء و از دیگر اموال آنان کسر می‌کند.
وی بیان کرد که با تدبیر بانک مرکزی بانک دیگری عامل می‌شود و با دریافت و تبدیل دارایی‌ها وجوه مسترد می‌شود.
وی بیان کرد که موضوع باید در مرکز کشور پیگیری شود و مسئولان استانی تنها می‌توانند مشکلات مردم را به‌صورت کتبی منعکس کنند.
تاجگردون در پایان از مردم خواست در مؤسساتی سپرده‌گذاری کنند که دارای مجوز قانونی و رسمی باشد.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار