کد خبر: ۲۵۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد ظاهرا در گزارش نخست خود درباره آزمایش موشکی ایران، در مقایسه با دبیر کل سلفش، از لحن ملایم تری استفاده کرده است.
به گزارش آرانیوز، این روزنامه آمریکایی آزمایش های موشکی ایران را یکی از مسائل جدی در روابط با قدرت های جهانی از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا ارزیابی کرده و نوشت: لحن گزارشی گوترش که قرار است به شورای امنیت ارائه دهد اما هنوز منتشر نشده، تلطیف شده است.
این گزارش افزود: استفاده از لحن ملایم تر با توجه به این که آمریکا آزمایش های موشکی ایران را غیرقابل قبول خوانده است، حائز اهمیت خواهد بود.
استفاده از چنین لحنی همچنین می تواند تلاش ها به سرکردگی آمریکا برای تحریم بیشتر ایران از سوی سازمان ملل متحد را دشوار کند.
نیویورک تایمز خاطرنشان کرد که نسخه ای از گزارش مورخ 14 ژوئن (24 خرداد) گوترش را روز چهارشنبه رویت کرده است.
در گزارش دبیر کل کنونی سازمان ملل که برای نخستین بار از سوی وی درباره پایبندی ایران به قطعنامه 2231 منتشر می شود از ایران خواسته شده از آزمایش های موشکی خودداری کند اما این گزارش بازتاب نگرانی های گسترده تر «بان کی مون» دبیر کل قبلی درباره این آزمایش ها نیست.
«استفان دوجاریک» سخنگوی گوترش از پاسخگویی فوری به درخواست ها درباره تفاوت درلحن این گزارش های مربوطه خودداری کرد.
نیویورک تایمز افزود: دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در فوریه و مه گذشته در واکنش به آنچه «رفتار بد» ایران در رابطه با آزمایش های موشکی خواند، تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کرد.
«ایران تاکید دارد که آزمایش موشکی در قطعنامه 2231 منع نشده است و آزمایش های موشکی را در دفاع از خود در منطقه ای که بر شدت خصومت ها افزوده می شود، انجام می دهد. با توجه به این که ایران وعده داده از ساخت سلاح های هسته ای خودداری کند، رهبران این کشور می گویند که موشک ها حامل چنین سلاح هایی نیستند.
برخی از کارشناسان خلع تسلیحاتی معتقدند که گزارش گوترش احتمال اعمال مجازات های سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران را کاهش داده است.
در گزارش این نشریه آمریکایی همچنین آمده است: آزمایش های موشکی در توافق هسته ای 2015 بین ایران و قدرت های جهانی منع نشده است اما در قطعنامه 2231 شورای امنیت که توافق را اجرایی کرد از ایران خواسته می شود از آزمایش های موشکی دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای خودداری کند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار