کد خبر: ۲۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد
سخنگوی وزارت بهداشت به مردم اطمینان خاطر داد که نگرانی خاصی در خصوص انتشار بیماری تب کریمه کنگو در کشور وجود ندارد.
به گزارش آرانیوز،دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری امروز وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: مردم نگران این بیماری که اخیرا در فضای مجازی زیاد مطرح می‌شود نباشند. امسال نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی در این زمینه داشته‌ایم. ما از سال 77 با ظهور اولین مورد تب کریمه کنگو در کشور در زمینه درمان آن تجربه داریم و به خوبی آن را رصد می‌کنیم.
وی افزود: هر سال موارد ابتلا به این بیماری حدود چند 10 نفر است، تمام اطلاعات مورد نیاز در این زمینه وجود دارد و وزارت بهداشت به صورت رایگان بیماران را درمان می‌کند. در موارد اخیر به جز یک مورد که ناشی از بی احتیاطی در فضای پیش سرد کشتارگاهی صنعتی اتفاق افتاد و دام‌ها به خوبی نگهداری نشدند، مشکل خاصی ایجاد نشده است و همه افرادی که در این کارگاه به بیماری مبتلا شده‌اند بهبود پیدا کرده‌اند.
سخنگوی وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد که گوشت خریداری شده را به خوبی نگهدارند. البته این گوشت‌ها معمولا بعد از کشتار 24 ساعت نگهداری را طی کرده‌اند. همچنین لازم است که از خرید گوشت غیر بهداشتی و ذبح مستقیم و تماس با دامی که از سلامت آن مطمئن نیستند خودداری کنند.
وی گزش کنه روی بدن دام، تماس با آلودگی و ترشحات خونی حیوان و سرایت از فرد مبتلا به فرد مراقبت کننده را از جمله راه‌های انتقال این بیماری معرفی کرد و گفت: آنچه که در فضای مجازی درباره دفن بیماری در سه متر زیر خاک و استفاده از آهک دیده شد برای این است که مردم اطمینان داشته باشند خدمتگزاران آنها از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند که سالم‌ترین شرایط را برای آنها فراهم کنند. به گفته وی، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در دنیا 30 درصد است ولی در کشور ما به 15 درصد رسیده است البته حتی یک مورد ابتلا نیز اضافه است.
حریرچی تاکید کرد: امسال ابتلا به این بیماری با اینکه بیش از 15 نفر در یک مرکز آلوده شدند نسبت به سال گذشته کمتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست که با موضوع اعتباربخشی ملی بیمارستان‌های کشور برگزار شد در خصوص تفاوت تعرفه ناشی از اعتباربخشی بین بیمارستان‌ها گفت: بیمارستان‌های درجه یک، دو و سه خصوصی و دولتی تفاوت قابل توجهی در قسمت خدمات دارند. این موضوع می‌تواند تاثیرات معناداری در درآمد بیمارستان‌ها داشته باشد. در این مرتبه از اعتبار بخشی 146 سنجه به ایمنی بیماران اختصاص یافت و رضایت آنها و همچنین ارتباط بیمارستان با محیط زیست نیز بخش دیگری از این سنجه‌ها است. امیدواریم بعد از طی مرحله اول مانند برخی از کشورهای پیشرفته نتایج این کارنامه برای اطلاع مردم منتشر شود.
وی ادامه داد: ما در این دوره از وزارت بهداشت اقدامات بسیار وسیعی برای ایجاد تخت‌های بیمارستانی انجام دادیم. در تمام تجربه 90 ساله بیمارستان سازی در بخش دولتی 80 هزار تخت ساخته شد. اینکه وزارت بهداشت در این دوره بیش از 20 هزار تخت تا کنون ساخته و تا انتهای دولت نیز در مجموع 26 هزار تخت تحویل خواهد داد یعنی بیش از یک سوم این 90 سال تخت ایجاد کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، 80 درصد این تخت‌ها نیز نسبت به بیمارستان‌های خصوصی و دولتی تهران کیفیت بهتری دارند. 45 هزار تخت نیز بازسازی و 2550 متر مربع نیز در فضای موجود بیمارستان‌ها نوسازی و ترمیم شد. بنابراین اعتباربخشی در این دوره بیشتر فرآیندی صورت گرفت و انتظار داریم هم زیرساخت ها و هم فرآیندها بهتر شود.
فشار مضاعف بر بیمارستان‌های کشور
حریرچی ضمن اشاره به فشار مضاعف بر بیمارستان‌ها به دلیل تأخیر در پرداخت بدهی بیمه‌ها تصریح کرد: امیدواریم بیمه‌ها با استفاده از منابع صحیح و روش‌های جدید این بدهی‌ها را پرداخت کنند و تامین منابع پایدار برای حوزه سلامت و کنترل هزینه‌های مربوطه وضعیت بهتری یابد.
وظیفه وزارت بهداشت در خصوص نظارت بر فعالیت مراکز صنعتی و کارخانه‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش وظیفه وزارت بهداشت در زمینه نظارت بر آلودگی محیط زیست از سوی صنایع و کارخانه‌ها گفت: در این زمینه تقسیم وظیفه‌ای بین ما و سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد اما بیشتر کار توسط محیط زیست انجام می‌گیرد. به خصوص در مورد پسماندهای بیمارستانی، وزارت بهداشت در مورد کنترل فراورده‌هایی که می‌تواند به صورت مستقیم به سلامت آسیب بزند به خصوص محصولات غذایی عهده دار وظیفه است.

کمبود کیفی نیروی انسانی در نظام سلامت

حریرچی ضمن اشاره به مشکل جدی حوزه سلامت در خصوص تامین نیروی انسانی، گفت: ما با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه هستیم. همچنین در حوزه بیمارستانی از نظر نسبت جمعیت به تخت کمبود قابل توجهی داریم. مدیریت بخش دولتی به خصوص در دو دولت گذشته مشکلات جدی داشته است و نیروی انسانی به ویژه در قسمت غیرفنی به تعداد قابل توجهی جذب شده است.
پاسخ وزارت بهداشت به اعتراض پاتولوژیست‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به اعتراض پاتولوژیست‌ها که طی چند روز گذشته در رسانه‌ها خبرساز شد واکنش نشان داد و گفت: به همه اقشاری که در حوزه بهداشت و درمان مشغول به خدمت هستند ضمن ادای احترام و تعظیم می‌گوییم که تجمعات خیابانی کمک کننده و زیبنده نیست. گروه‌های مختلف، نظرات، اهداف و مصالح متفاوتی دارند. اینجا باید به تولیت اعتماد شود. اگر به گروهی نفعی رسید گروه دیگر نباید بگوید که شما وابسته به جایی هستید. تولیت از لحاظ قانونی و اخلاقی تعهداتی دارد که باید انجام دهد. در این کار نیز اول مصالح مردم و بعد مصالح گروه‌ها در نظر گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: موضوع موارد قانونی از سوی دولت و مجریان نیز باید اجرا شود. سال 67 این قانون تصویب شد و از آن زمان تا به امروز دو نفر از معاونین آموزشی به علت اجرا نکردن قانون تا مرحله انفصال و عزل نیز پیش رفتند. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از آزمایشگاه‌های کشور توسط دکترای حرفه‌ای بالینی اداره می‌شود. آنها فوق دیپلم یا لیسانس علوم آزمایشگاهی داشتند و در دهه 60 و 70 دکتری حرفه‌ای خود را دریافت کردند.

تعیین تکلیف ادامه برنامه‌های وزارت بهداشت در دوره آینده

حریرچی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت سازمانی یاد گیرنده و ارتقاء پذیر است گفت: ما هر اقدامی را که انجام داده‌ایم با توجه به نقدها و عملیاتی بودن آن ارتقاء می‌دهیم. تمام اقداماتی که در حوزه بهداشت و درمان باقی مانده است به طور کاملا قوی و در صدد بهبود و ارتقای آن هستیم. در این مدت نیز برنامه‌های رئیس جمهور، قانون برنامه ششم توسعه و تبصره‌های بودجه را نیز لحاظ می‌کنیم و تکلیف خود می‌دانیم که شرایط را برای فعالیت در دوره بعدی آماده کنیم. این دوره از وزارت بهداشت دوره منحصر به فردی است که حتی در ماه‌های پایانی هم به شدت اوایل و اواسط این دوره کار می‌کند.
سخنگوی وزارت بهداشت در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به اعتراض برخی از مدیران بیمارستانی نسبت به زمان نامناسب انجام اعتباربخشی ملی اظهار کرد: بسیاری از بیمارستان‌های ما قدیمی هستند برای اعتباربخشی نیز نمی‌گوییم که اول آن را خراب کنید و بعد هر زمان که سرمایه داشتید اعتبارسنجی می‌شود. ما چاره ای نداریم جز اینکه در همین شرایط کار را انجام دهیم.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار