کد خبر: ۲۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
انتخابات هیات رئیسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای سال دوم در حالی روز چهارشنبه برگزار می شود که فراکسیون های امید، نمایندگان ولایی و مستقلین ولایی جلسات مشترکی را برای انتخاب نامزدهای احتمالی خود برگزار کرده اند اما تاکنون به تفاهم نرسیده اند.
به گزارش آرانیوز،انتخابات هیات رئیسه مجلس برای سال دوم چهارشنبه این هفته - 10 خرداد ماه- برگزار می شود، در دوره های گذشته همواره معیار وزن کشی برای جریان های مختلف سیاسی در مجلس حضور نمایندگان از هر گروه و جناح در هیات رئیسه بود از این رو جریان های مختلف سیاسی همواره خواهان حضور نمایندگان بیشتری از طیف مورد نظر خود در هیات رئیسه مجلس بوده اند.
البته امسال به دلیل نزدیکی انتخابات هیات رئیسه مجلس با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، شاهد آن شور و هیجان برای این انتخابات نبودیم و لابی ها و جلسات برای انتخابات هیات رئیسه مجلس در چند روز گذشته به اوج خود رسیده است.
مجلس دهم در حالی آغاز به کار کرد که مردم در این دور سکان هدایت مجلس را بیشتر به نمایندگان جریان اعتدال گرا و اصلاح طلب سپردند و خواهان پیشبرد مشی اعتدال در کشور بودند.
ریاست مجلس دهم در سال نخست در حالی به ریاست علی لاریجانی سپرده شد که وی 237 رای از مجموع 276 رای ماخوذه را کسب کرد.
ولی از نکات قابل توجه حضور دو نایب رئیس اصلاح طلب و اعتدال گرا در هیات رئیسه مجلس بود، علی مطهری و مسعود پزشکیان در سال نخست توانستند به هیات رییسه مجلس راه پیدا کنند در حالی که در دو مجلس قبلی ما شاهد بودیم که تنها نمایندگان اصولگرا توانسته بودند به عنوان نواب رییس مجلس انتخاب شوند.
درهیات رئیسه سال اول مجلس دهم چهار نماینده از فراکسیون امید، سه نماینده از فراکسیون نمایندگان ولایی و چهار نماینده از فراکسیون مستقلین ولایی حضور داشتند که نشان دهنده قوت حضور اعضای فراکسیون امید مجلس در هیات رئیسه مجلس بود.

**اختلاف یا تفاهم
سه شنبه هفته گذشته همزمان با آغاز مجلس پس از یک هفته تعطیلات به دلیل سرکشی به حوزه های انتخابیه، برخی از نمایندگان از جمله کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس سخن از گفت وگو میان سه فراکسیون مجلس برای تفاهم در انتخاب اعضای هیات رییسه مجلس سخن گفتند.
جلالی در روز سه شنبه از جلسه سه فراکسیون با یکدیگر پیرامون انتخابات هیات رئیسه خبر داد و گفت:در جلسه امروز فراکسیون مستقلین بیشتر اعضا خواستار این بودند که هیأت رئیسه مجلس ترکیبی از سه فراکسیون امید، مستقلین و نمایندگان ولایی (اصولگرایان) باشد و امیدواریم که در این رایزنی‌ها بتوانیم به نتیجه قابل قبولی برسیم.
وی تصریح کرد: درمورد سایر مسئولیت‌ها در هیات رئیسه نیز قائل به این هستیم که اگر ترکیبی و تفاهمی باشد، بهتر است، البته در حال حاضر بحثی درباره این که چه کسی تغییر کند یا خیر انجام نشده است.
هنوز یک روز از این مباحث تفاهمی نگذشته بود که چهارشنبه گذشته خبری مبنی بر به تفاهم نرسیدن سه فراکسیون در راهروهای مجلس پیچید، برخی از نمایندگان صحبت از سهم خواهی یک فراکسیون تا 9 نماینده به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس را می کردند و برخی دیگر بیان می کردند که فراکسیون ها هر کدام خواهان دادن لیستی جدا برای انتخابات هیات رئیسه مجلس هستند.

**بازار داغ شایعات با نزدیک شدن به انتخابات هیات رییسه مجلس
همزمان با نزدیک شدن به انتخابات هیات رئیسه مجلس بازار داغ شایعات مختلف بیشتر می شود، و گروه های مختلف مسائلی را مطرح می کنند که از طرف طیف مقابل تکذیب و رد می شود، یکی از موضوعاتی که این روزها بسیار مطرح شده مخالفت با حضور علی مطهری در جایگاه نایب رئیسی مجلس است، برخی از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس بیان کرده اند که اصولگرایان به دلیل دیدار علی مطهری و محمد علی وکیلی دیگر عضو هیات رییسه مجلس با رئیس دولت اصلاحات نمی خواهند وی بار دیگر در جایگاه نایب رئیسی مجلس حضور داشته باشد، این در حالی است که بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه معتقد است که این مباحث تنها شایعه است و نباید به آن پرداخته شود.
از سوی دیگر برخی از اعضای فراکسیون امید مجلس معتقدند که علی مطهری حتی می تواند در این دور به عنوان نایب رئیس اول مجلس انتخاب شود.
این در حالی است که برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی شایعاتی مبنی بر نامزد کردن حمیدرضا حاجی بابایی برای نایب رئیسی مجلس در سال دوم را مطرح کرده اند البته هنوز گزینه های نهایی و احتمالی فراکسیون ها مشخص و نهایی نشده است و باید منتظر ماند که آیا آنان می توانند در مجلس به تفاهم برسند؟

**تغییر زمان انتخابات هیات رییسه مجلس
بر طبق دستور هفتگی و اعلام مجلس بنا بود که انتخابات هیات رئیسه مجلس فردا - یکشنبه - برگزار شود ولی امروز از سوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام شد که انتخابات چهارشنبه این هفته برگزار می شود. ممکن است که این تغییر زمان انتخابات هیات رئیسه مجلس به دلیل تفاهم نداشتن سه فراکسیون با یکدیگر و افزایش جلسات میان آنان برای رسیدن به تفاهم باشد.

**جلسات فشرده فراکسیون های مجلس برای رسیدن به گزینه های هیات رییسه مجلس
جلسات فشرده مجلس ها از امروز بار دیگر آغاز می شود، سه فراکسیون مجلس امروز جلساتی را برای انتخاب اعضای هیات رئیسه تشکیل می دهند و این جلسات تا صبح روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، فشردگی جلسات فراکسیون ها تا جایی است که این فراکسیون ها روز گذشته - جمعه - نیز جلساتی را برای نامزدهای خود برای هیات رئیسه مجلس تشکیل دادند.

**ما بنای تفاهم داریم/ بر حضور مطهری و پزشکیان در هیات رئیسه مجلس تاکید داریم
علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی معتقد است که فراکسیون امید قصد تعامل و استفاده از ظرفیت دیگر فراکسیون ها را همواره مدنظر داشته و دارد و همیشه اعضای هیات رییسه و مجمع این فراکسیون بر همکاری با دیگر فراکسیون ها تاکید داشته اند.
وی تصریح کرد: از چند روز گذشته بحث بر این بود که فراکسیون های مختلف برای انتخابات هیات رئیسه مجلس با هم تفاهم داشته باشند از این رو از چند روز گذشته فراکسیون های مختلف با حضور روسایشان جلساتی را برگزار کردند.
وی ادامه داد: آخرین جلسه اعضای هیات رئیسه فراکسیون های مختلف روز گذشته برگزار شد که از فراکسیون امید علی مطهری، مستقلین ولایی عبدالرضا عزیزی و نمایندگان ولایی حمیدرضا حاجی بابایی حضور داشتند و مسائلی در این جلسه مطرح شد که بنا شد این موضوعات در جلسه امروز فراکسیون های مختلف مطرح شود و در نهایت در یکی - دو روز آینده جمع بندی انجام شود.
وی تاکید کرد: در کل سیاست ها بر این است که فراکسیون های مختلف با یکدیگر در موضوع انتخابات هیات رئیسه مجلس تفاهم و تعامل داشته باشند.
وی تصریح کرد: با توجه به این که انتخابات هیات رئیسه مجلس چهارشنبه برگزار می شود ما دو - سه روز دیگر فرصت داریم که تبادل نظر های لازم را انجام دهیم.
عضو هیات رئیسه مجلس دهم ادامه داد: ما به ترکیب کنونی هیات رئیسه مجلس علاقه مندیم یعنی تعداد افراد از هر فراکسیون همن قدر باشد ولی اگر افراد عوض شوند اشکالی ندارد.

**شایعات در مورد علی مطهری دروغ و شیطنت بزرگ است/ برخی ها به دنبال اختلاف افکنی هستند
از سوی دیگر بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس و عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس معتقد است که تاکنون و تا این لحظه تفاهم آنچنانی میان فراکسیون های مختلف صورت نگرفته است.
وی افزود: برخی از دوستان نماینده کار بدی شروع کردند و در روزنامه های خاص مسائل خاصی را مطرح کردند و فضا را به سمتی می برند که مجلس را دو قطبی کنند ولی این موضوع جز خسران و ضرر چیزی نداشته است.
این نماینده مجلس ادامه داد: برخی تا دیروز خواهان این بودند که مثلا مردم سالاری وجود داشته باشد و صدایشان ه مخالفان برسد که در واقع از ته سورنا می دمند .
وی تصریح کرد: اگر بناست واقعیات را ببینیم سه فراکسیون تقریبا هم وزن هستند و باید به تفاهم برسند برخی از 12 عضو هیات رئیسه مجلس،9 کرسی را برای خود می خواهند که این شدنی نیست.
نعمتی درباره برخی شایعات مربوط به علی مطهری گفت: این دروغ و شیطنت بزرگ است، این حرف ها را برای اختلاف افکنی می زنند، نمی دانم چرا برخی ها این گونه شیطنت می کنند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار