کد خبر: ۲۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
مواضع نامزد پیروز دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در حوزه های گوناگون، اجرای سیاست ها و برنامه هایی را شامل می شود که ایران را در مسیر امید، رشد و توسعه قرار خواهد داد.
به گزارش آرانیوز،حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری منتخب مردم برای دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران، در هفته های گذشته و در خلال برنامه های تبلیغاتی و خبری خود برای انتخابات، برنامه ها و مواضع خود را در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تشریح کرده است.
برنامه ها و مواضع دولت روحانی برای دولت دوازدهم، امید دهنده و نویدبخش فضای باز سیاسی، رشد و توسعه اقتصادی، گسترش روابط بین المللی، توسعه فرهنگ، کاهش چالش های زیست محیطی، جاری شدن نشاط و افزایش امنیت در جامعه ایران است.
این گزارش نگاهی گذرا به مواضع رییس دولت دوازدهم دارد.

** درخشش بین المللی ایران در سایه دیپلماسی تعادل
به پایان رساندن مذاکرات هسته ای و امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را می توان بزرگ ترین دستاورد سیاسی دولت تدبیر و امید به شمار آورد که در سایه دیپلماسی اعتدالی دولتمردان، بسیاری از چالش های سیاست خارجی کشور به ویژه تحریم ها را از میان برداشت.
روحانی در هفته های گذشته بارها بر مواضع سیاسی خود و همچنین سرنوشت برجام در دولت دوازدهم تاکید کرد. وی در دومین مناظره که با موضوع سیاسی - فرهنگی برگزار شد، اعلام کرد: امروز مردم باید بدانند که برجام به زحماتی به دست آمده است که طی آن تمام تحریم های هسته‌ای برداشته شده است.
نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری تعهد به برجام را لازم دانست و بیان کرد: ما در برابر بدعهدی طرف مقابل باید خودمان را‌ آماده کنیم.
لزوم مقابله با تهدیدهای آمریکا و حراست از کشور با افزایش قدرت ملی و استفاده از خرد جمعی در برابر مخالفان و بدخواهان و نیز تغییر به موقع تاکتیک ها ایستادگی و از نظام و کشور از دیگر موضع گیری های روحانی در عرصه دیپلماسی سیاسی کشور است.
باز کردن فضای خارجی و بین المللی کشور، خارج کردن ایران از بن بست راهبردی و انزوای تحمیلی و تثبیت ثبات و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی در فضای بین الملل از دیگر مواضع رییس جمهوری دولت دوازدهم در برابر سیاست خارجی ایران است.
«ثبات منطقه»، «امنیت ایران»، «توافق پی ام دی»، «انسجام ملی»، «وحدت ملی»، «تمامیت ارضی»، «مبارزه با تروریسم»، «مبارزه با افراط گرایی» و «رفع تحریم ها» مهمترین واژه های روحانی در تشریح مواضع سیاست خارجی خود بود.

** رویکرد روحانی در سیاست داخلی
به رسمیت شناختن افکار و فعالیت آزادانه احزاب و گروه ها به صورت عادلانه از مهمترین مواضع روحانی در حوزه سیاست داخلی به شمار می رود. افزایش حضور زنان در جامعه و همچنین حضور این قشر در پست های مدیریتی از دیدگاه های اصلی روحانی نسبت به زنان جامعه ایران است.
«امکانات مساوی»، «عدالت»، «عدالت گستری»، «حقوق مساوی»، «امنیت» و «حقوق شهروندی» از جمله واژه های روحانی برای تشریح مواضع خود در حوزه سیاست داخلی است.
روحانی متعهد شده تا در دولت دوازدهم با شعار آزادی و امنیت برای ارتقای مشارکت سیاسی در جامعه گام بردارد. تقویت و توسعه تشکل یابی سیاسی، گسترش نظم امنیت عمومی، آزادی های اجتماعی و فردی، حفظ حقوق فردی و اجتماعی، امنیت زدایی از فضای سیاسی، تقویت اعتماد عمومی، افزایش مشارکت اقوام و اقلیت ها و مبارزه با فساد سیاسی نیز دیگر رویکردهای روحانی در عرصه سیاست داخلی ایران است.

** بازگشایی قفل معضلات اجتماعی و فرهنگی با کلید تدبیر
رییس دولت یازدهم در تبلیغات انتخاباتی و سخنرانی های خود همواره بر حل مشکل ها و چالش های اجتماعی کشور تاکید کرده است. وی به طور مکرر دیدگاه های خود را در زمینه مبارزه با حاشیه نشینی، برقراری عدالت اجتماعی، حل ازدواج جوانان، کاهش بوروکراسی، ایجاد فضای باز اجتماعی و رفع چالش های زیست محیطی در برنامه های تبلیغاتی و نشست های خبری خود در هفته های گذشته عنوان کرد.
روحانی، بیکاری را مهمترین عامل حاشیه نشینی و مهاجرت به شهرهای بزرگ عنوان کرد و راهکار کاهش و مقابله با آن را در اشتغالزایی در مناطق شهری و روستایی دانست. این معضل اجتماعی که گریبانگیر کلانشهرهای کشور است، واژه هایی را چون «منابع درآمدی کافی»، «مهاجرت»، «اشتغال بهتر»، «بیکاری» و «شغل مناسب» به کار برد.
روحانی همچنین، بر این باور است که در اجرای عدالت اجتماعی در کشور باید میان امکانات در شهرهای مناطق شرق و غرب کشور تعادل برقرار کرد. «اقشار مستضعف»، «یارانه کم درآمدها»، «رانت» و «فساد اجتماعی» از جمله کلیدواژه های روحانی در برابر این مفهوم است.
موانع ازدواج جوانان و راهکارهای برطرف ساختن آن که یکی از دغدغه های مهم جامعه ایران به شمار می رود، بارها از جانب روحانی در برنامه ها و شعارهایش مورد توجه قرار گرفته است. وی نبود اشتغال و نشاط و امید نسبت به آینده را از مهمترین مشکلات موجود بر سر راه ازدواج جوانان می داند. وی همچنین، بهبود شرایط کسب و کار و افزایش امید را از جمله راهکارهای مبارزه با تجرد در جامعه بیان کرد. «نبود اشتغال»، «حصر جدید»، «محدودیت»، «حفظ امیدواری»، «امید»، «اعتماد»، «بهبود شرایط کسب و کار» و «فضای مجازی» نیز واژه هایی بودند که روحانی در پاسخ به پرسش ازدواج جوانان به کار برد.
رییس جمهوری منتخب مردم در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در برنامه خود برای مبارزه با بوروکراسی، واگذاری امور غیرحاکمیتی به مردم را پیشنهاد کرد. وی بر این باور است که در اداره کشور باید به مردم اعتماد و بخش خصوصی را فعال کرد.
«حقوق شهروندی انشاء نیست»، این جمله یکی از سخنان روحانی درباره حقوق شهروندی و اجرایی ساختن کامل آن در دولت دوازدهم است. وی همچنین از نظارت بر دستگاه های مختلف و رصد رفتارهای آن ها در اجرای حقوق شهروندی سخن گفته است. «حساب کشی»، «حقوق مساوی» و «زنگ عمل» از عبارت های روحانی در این باره بود.
رسیدگی به معضلات محیط زیست یکی از اولویت های دولت یازدهم از همان روزهای ابتدایی روی کار آمدن بود. نگاهی به کارنامه دولت در این عرصه نشان از عملکرد مثبت و روبه جلو در حل چالش های این بخش دارد.
مبارزه با کانون های داخلی و خارجی تولید گرد وغبار با اجرای راهکارهایی چون درخت کاری و مالچ پاشی از جمله راهکارهای ارایه شده از طرف رئیس جمهوری منتخب مردم برای دولت دوازدهم بود.
تقویت دیپلماسی محیط زیست و همکاری های بین المللی، اجرای برنامه مدیریت خاک، پسماند و فاضلاب، تقویت و حمایت سازمان های مردم نهاد محیط زیستی، ارتقای دیپلماسی آب و پیگیری لوایح زیست محیطی در مجلس از دیگر برنامه های دولت روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری خواهد بود.
لزوم توجه به زیربناها در حل مسائل فرهنگی، توانمندتر ساختن و جاری ساختن آرامش مادی و معنوی در زندگی مردم، توجه بیشتر به عرصه های هنر و توسعه بخش هایی چون موسیقی، تئاتر و سینما، تقویت گردشگری، مردم ساختن فرهنگ و حمایت از هنرمندان مهمترین برنامه های روحانی برای بهبود فضای فرهنگی ایران است.
«سبک زندگی جامعه»، «احساس آزادی»، «عدم مداخله در زندگی مردم» و «دین باوری» از عبارت های مورد استفاده روحانی در سخنان خود است.

** رفع چالش های اقتصادی در انتظار تدبیر بیشتر
تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، اقتصاد ایران به دلیل اعمال تحریم ها و سیاست های نادرست اقتصادی درگیر چالش های عمیق و بزرگی شده بود. رشد قاچاق و فساد مالی بر مشکلات ناشی از تحریم ها افزوده بودند. اجرای برخی سیاست ها در دولت تدبیر و امید و رفع تحریم ها تا اندازه زیادی اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار داد.
کاهش تورم، تراز مثبت رشد اقتصادی، حمایت از تولید داخلی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ثبات بازار و افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی حاصل سیاست های اقتصادی دولت یازدهم بود که رییس جمهوری منتخب مردم برای دولت دوازدهم نیز در برنامه ها و تبلیغات انتخاباتی خود بار دیگر بر آن ها تاکید کرد.
افزایش کیفیت تولید داخلی و کاهش قیمت، توسعه بخش خصوصی، تأمین مالی تولید و اشتغال، مبارزه با قاچاق، اتصال به شبکه تجارت جهانی، افزایش اشتغال با بهبود کیفیت زندگی، اصلاح محیط کسب و کار و نظام بنگاهداری، مقابله جدی با فساد اقتصادی، برونگرایی و تعامل با اقتصاد جهانی، کاهش فقر و برنامه های ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری از جمله مواضع و برنامه های روحانی برای درمان اقتصاد ایران است.
دولت یازدهم عزم جدی در مبارزه با فساد اقتصادی در بخش های گوناگون از خود نشان داد که با توجه به موضوع گیری قاطع روحانی و راهکارهای وی می توان نسبت به کاهش هرچه بیشتر این آفت در اقتصاد ایران در دولت دوازدهم امیدوار بود.
روحانی همچنین، از اتمام طرح مسکن مهر در زمان کوتاه خبر داد. وام مسکن اولی ها و احیای بافت های فرسوده از راهکارهای روحانی برای حل مشکلات این بخش بود. از نگاه روحانی استقرار دولت الکترونیک و تقویت نظارت کمک بزرگی به کاهش فساد مالی خواهد کرد.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار