کد خبر: ۲۳۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
نمایندگان مردم درخانه ملت ضمن تشکر و قدردانی از مقام معظم رهبری در پی تاکیدات ایشان بر حل مشکلات مردم خوزستان و استان های جنوبی کشور بر این نکته تاکید کردند که فرمایشات ایشان باید فصل‌الخطاب مسئولان باشد.

به گزارش آرانیوز، بحران در خوزستان این بار نه تنها به واسطه ریزگردها بلکه به جهت قطعی آب و برق، وضعیتی اسفبار را در این استان رقم زد و مردمی که شجاعانه 8 سال روزهای سخت دفاع مقدس را پشت سر گذاشتند و جان و مال خود را فدای میهن اسلامی کردند این بار کمر همت بستند تا به جنگ بحرانی روند که مشقت آن کمتر از روزهای سخت جنگ نیست.

هرساله با آغاز فصل سرما، حال و هوای خوزستان نیز زیرو رو شده و ریزگردها را مهمان خوزستانی‌ها می‌کند اما امسال برودت هوا و قطعی آب و برق در استان، مردم را با بحران جدی‌تری روبرو کرد تاجایی که امروز مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه درس خارج فقه با اشاره به مشکلات و خسارت‌های شدید پدید آمده در اثر سیل و گردوغبار در مناطق جنوب کشور، تأکید کردند: " این حوادث حقیقتاً دل انسان را می‌خراشد و مسئولان موظفند که با فکر و کار و تلاش و همدلی با مردم، به این مشکلات رسیدگی و برای علاج قطعی آنها چاره‌اندیشی و اقدام کنند".

ایشان همچنین بر این نکته تاکید داشتند که " برخی به‌جای حل مسئله ریزگردها، مسئولیت آن را متوجه گذشتگان می‌کنند"؛ موضوعی که به حق درست و منطقی است چراکه طی این چند سال بارها و بارها مسئولان به جای حل مسئله ریزگردها و بحران در خوزستان، مسئولیت این امر را به گذشتگان نسبت دادند و مدام از منشا خارجی ریزگردها سخن به میان آوردند، در حالی که به گفته نمایندگان استان خوزستان، 99 درصد ریزگردها دارای منشاء داخلی است و اگر دولت همتی برای رفع این معضل به کار می گرفت تاکنون این مشکلات از میان برداشته می‌شد.

روز گذشته نیز دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، با آغاز به کار صحن علنی مجلس بر این نکته اشاره داشت که مشکلات خوزستان مردم را دچار بحران کرد و این موضوع همچنان مسئله مهم کشور است و پیگیر هستیم تا ان‌شاء الله نگرانی‌ها مرتفع شود؛ بر این اساس ماموریتی نیز به کمیسیون انرژی داد تا وضعیت خوزستان را بررسی کرده و گزارش آن را به مجلس ارایه کنند.

از سویی دیگر رییس جمهور نیز همزمان با شروع بحران در خوزستان، عنوان کرد که صبر و مقاومت بی‌بدیل مردم خوزستان، زبانزد تاریخ ملت ما است و دولت همدل و همراه آنها تا رفع کامل مشکلات است و خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و همچنین استاندار خوزستان دستور پیگیری را صادر کرد.

نمایندگان مردم در خانه ملت نیز به شدت دغدغه های مردم استان را پیگیر بوده و بارها جلسات مختلفی را با مسئولان مربوطه برگزار کردند تا بهترین و منطقی ترین راه حل جهت کنترل این بحران در نظر گرفته شود؛ وکلای ملت بر این باورند تنها با همت دولت است که می‌توان از بحران خوزستان رهایی یافت.

 

ناصری نژاد: تاکیدات رهبری بر حل معضل خوزستان نشان از عمق بحران و شدت مشکلات دارد

مجید ناصری نژاد رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص اظهارات رهبرمعظم انقلاب اسلامی مبنی براینکه کمک به سیل زدگان و خسارت دیدگان وظیفه و کاری لازم است، گفت: به طورحتم رهنمودهای مقام معظم رهبری درهمه مسائل به موقع و به جا بوده و با ورود ایشان به مشکلات، کشور ازبحران نجات پیدا کرده است.

مجید ناصری نژاد

 

نماینده مردم شادگان درمجلس شورای اسلامی با تاکید بر توجه مسئولان به رهنمودها و تذکرهای رهبری، افزود: شرایط درحال حاضر بسیار بحرانی است و تاکیدات مقام معظم رهبری برای پیگیری این معضل ناشی از عمق بحران و شدت مشکلات دارد اما درگام اول برای مقابله با ریزگردها می توان اقداماتی رادرمقاطع مختلف انجام داد، به عنوان مثال برای اقدامات مقطعی باید همه امکانات لازم، ماشین آلات و نیروهای انسانی کافی برای مقابله با بحران به کارگرفته شود، همچنین تزریق اعتبارات و پول برای برطرف کردن مشکلات یکی از راهکارهای اساسی دیگر است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود قطعی مکرر برق است، تصریح کرد: همچنین شست وشوی مقره ها و نیروگاه ها و شبکه توزیع برق دراستان از اقدامات فوری و ضروری است، البته این اقدامات درحال حاضر انجام می شود اما به صورت وسیع و گسترده نیست، بنابراین تقاضا می شود که این اقدامات در مدت زمان کوتاه تری انجام شود.

 ناصری نژاد با تاکیدبر تجهیز شبکه آب و ماشین آلات لازم برای مقابله با بحران، گفت: درصورت  قطع برق باید از موتورهای دیزلی استفاده کرد تا بتوان از قطعی آب جلوگیری کرد، همچنین درخصوص تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی بایداقدامات لازم صورت گیرد زیرادرحال حاضر حدود 40 درصد به مشکلات تنفسی مردم اضافه شده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس در زمان بحران باید مدیریت شود، گفت: متاسفانه مدارس به دلیل ریزگردها در شرایط نامناسبی قرار دارند که این مسائل هم باید مدیریت شود،

وی با بیان اینکه نمی توان همه مشکلات را به گردن گذشتگان انداخت، افزود: مشکلات باید به شکل سریع پیگیری شود و نباید با اتلاف وقت مشکلات را افزایش دهیم، ضمن اینکه باید از تصمیمات عجولانه نیز جلوگیری کرد؛ البته مهم ترین مشکل درحال حاضر بحث تامین حقابه تالاب شادگان است که باید به آن نیز توجه کرد.

ناصری‌نژاد با اشاره به اینکه دولت در ابتدای وقوع بحران جلسه اضطراری تشکیل نداد، تصریح کرد: اگر این جلسه تشکیل می‌شد بسیاری از مشکلات اجتماعی مردم کاهش پیدا می کرد، بنابراین مشکلات حال حاضر ناشی از بی توجهی مسئولان است که نمونه آن تشکیل جلسه دیرهنگام معاون اول رییس جمهور با نمایندگان بود؛ ضمن اینکه باید مصوبات جنبه اجرایی داشته باشد و دستورات لازم برای مصوبات داده شود؛ البته اختصاص اعتبار از بودجه عمومی کشور درلوایح سالانه نیز مشکلات را حل نمی کند.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، گفت: دستورات و تاکیدات مسئولان قابل قبول است اما باید خیلی زودتر از این شرایط دستورات داده می شد.

 

مختار: معضلات خوزستان امر ملی و اولویت دار تلقی شود

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ضمن تشکر از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد توجه مسئولان به حل مشکلات خوزستان، افزود: ورود مقام معظم رهبری نسبت به فاجعه خوزستان نشان دهنده آن است که وضعیت بحرانی در این استان حاکم است تاجایی که ایشان خواستار توجه مسئولان شدند.

جلیل مختار

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بیانات مقام معظم رهبری درمود اتفاقات خوزستان باید فصل الخطاب مسئولان باشد به طوریکه رفع مشکلات را جدی بگیرند و معضلات خوزستان را امر ملی و اولویت دار تلقی کنند تا با ارایه تسهیلاتی مشکلات از سر راه مردم خوزستان برداشته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: مردم خوزستان 8 سال در زمان دفاع مقدس شجاعانه جنگیدند و ازجان و مال خود گذشتند و اکنون با ریزگردها و بحران های استان می جنگند تاجایی که بحران هایی اعم از قطعی برق، وضعیت آب شرب، ریزگردها و بیکاری مردم را آزرده خاطر کرده است.

وی یادآور شد: تصمیمات بدون مطالعه در گذشته باعث شده امروزه آب شرب مردم خوزستان با مشکل روبرو شود و حتی محیط زیست استان راتحت الشعاع قرار دهد به گونه ای که ریزگردها به دلیل خشکی تالاب ها زندگی مردم را مختل کرده است.

مختار با یادآوری قطعی برق و آب در خوزستان، افزود: این خدمات نیازهای اولیه برای زندگی است که در چند روز اخیر مردم خوزستان از این بدیهیات محروم بودند که ورود مقام معظم رهبری نسبت به اتفاقات اخیر در استان خوزستان و حمایت ایشان از باید سرلوحه کار مسئولان قرار گیرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس دهم، در مورد بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برخی به جای حل مشکل مساله ریزگردها، مسئولیت آن را متوجه گذشتگان می کنند، یادآور شد: این بیانات نشان دهنده آن است که نباید معضل امروز خوزستان را به بهانه کم کاری گذشتگان پاک کرد و باید امروز به فکر رفع بحران بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: فرمایشات مذکور مقام معظم رهبری نشان داد که مسئولان نباید به دنبال مقصر باشند و اکنون زمان آن است تا با برخورد مسئولانه به فکر راه حلی منطقی بود تا بتوان آن را به شکل درستی اجرایی کرد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: گذشته باید برای ما درس عبرتی باشد تا با مطالعه دقیق تر راهکار اساسی برای رفع بحران خوزستان در نظر گرفته شود.

 

ساعدی: بیانات مقام معظم رهبری در مورد مساله ریزگردهای خوزستان باید نصب‌العین تمامی مجریان قرار گیرد

قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برخی به جای حل مسئله ریزگردهای خوزستان مسئولیت آن را متوجه گذشتگان می‌کنند، گفت: بیانات جامع مقام معظم رهبری باید نصب‌العین تمامی مجریان قرار گیرد؛ به عنوان نماینده مردم و شهروند خوزستانی از مقام معظم رهبری تقاضا دارم دستگاه ها را ملزم به حل مساله ریزگردهای خوزستان نمایند زیرا خوزستان شریان اقتصادی کشور است و اگر خوزستان آسیب ببیند کشور دچار آسیب می شود.

قاسم ساعدی

 

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چشم امید خوزستانی ها بعد از خدا به مقام معظم رهبری است، افزود: مقام رهبری همیشه با بصیرت کشور را از چالش‌های گوناگون نجات داده است؛ انتظار می رود خوزستان مانند همیشه مورد عنایت و توجه مقام معظم رهبری قرار گیرد تا خوزستان و خوزستانی ها از چالش ریزگردها نجات پیدا کنند زیرا دولت جز بی اعتنایی و اقدامات شعاری کاری برای ریزگردهای خوزستان نکرده است؛ به عنوان شهروند خوزستان و همچنین نماینده مردم حرکات نسنجیده هیات دولت در رابطه با ریزگردهای خوزستان را نمی پذیرم و در این رابطه به دولت تذکر می دهم.

وی با تاکید بر اینکه تمامی دولت ها را در مساله ریزگردهای خوزستان مقصر هستند،  تصریح کرد: اینکه دولت بخواهد دولت های گذشته را در مساله ریزگردها مقصر بداند مشکلی از مساله ریزگردها رفع نمی کند و مشکلات خوزستان به قوت خود لاینحل باقی خواهد ماند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه دولت نباید از کنار مساله ریزگردهای خوزستان به راحتی عبور کند، تصریح کرد: مساله ریزگردها، بی آبی و انتقال آب از سرشاخه های کارون و کرخه از جمله مشکلاتی است که تمامی دولت ها نسبت به آن بی توجه بودند؛ متاسفانه دولت یازدهم هم با اقداماتی نظیر انتقال آب به فلات مرکزی و طرح انتقال آب بهشت آباد و دیگر طرح های غیرکارشناسی موجبات گسترش ریزگردها را فراهم نموده است.

ساعدی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم نباید طرح های غیرکارشناسی زیست محیطی دولت های سابق را ادامه دهد، گفت: اگر دولت یازدهم دولت های سابق را در ریزگردهای خوزستان مقصر می داند چرا طرح های غیرکارشناسی دولت های سابق را ادامه می دهد؟

وی ادامه داد: آقای روحانی یادآور شدند که 110 طرح غیرکارشناسی دولت سابق را لغو کردند آیا طرح های غیرکارشناسی زیست محیطی خوزستان نباید جزو این 110 طرح قرار می گرفت؟

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه ریزگردها نفس جمعیت 5 میلیون نفری خوزستان را بریده است، شیوع سرطان در استان خوزستان را زنگ خطری جدی دانست و ادامه داد: دولت باید شفاف سازی کند که تاکنون چه اقدام حقوقی در مقابل فجایع زیست محیطی صورت گرفته از سوی وزارت نفت مانند تخریب و قلع و قمع درختان اطراف تالاب هورالعظیم انجام داده است؟ چرا دولت مردم خوزستان را فراموش کرده و تلاش موثری برای مهار این معضل که سلامت مردم را در معرض تهدید قرار داده است ندارد؛ چرا رئیس جمهور عملکرد دستگاه های مسئول مانند وزارت نیرو، حفاظت محیط زیست و وزارت نفت را در رابطه با مساله ریزگردهای خوزستان مورد ارزیابی قرار نمی دهد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، از بی توجهی دولت نسبت به بودجه احیای تالاب هورالعظیم در لایحه 96 انتقاد کرد و افزود: اگر دولت به فکر حل معضل ریزگردهای خوزستان است چرا در لایحه بودجه 96 هیچ بودجه ای را برای احیای تالاب هورالعظیم اختصاص نداده است در حالی که سلامت 5 میلیون نفر در گرو احیای این تالاب است.

 

پاپی زاده: فرمایشات رهبری تلنگری برای حل مشکلات خوزستان باشد

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اتفاقات اخیر در خوزستان، افزود: فرمایشات ایشان نشان دهنده کم کاری مسئولان اجرایی است که نسبت به اوضاع خوزستان غفلت کرده اند؛ متاسفانه مشکلات مردم خوزستان هرازگاهی بحرانی شده و تلاش برای رفع مشکلات نیز به صورت مقطعی صورت می گیرد.

عباس پاپی‌زاده


نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: واقعیت آن است که مسئولان به ویژه وزارت نیرو در حوزه رفع مشکلات در خوزستان کم کاری کرده اند و طی دو دهه اخیر نیز نسبت به مدیریت تالاب ها تصمیمات نادرستی اتخاذ شد از سویی دیگر تزریق اعتبارات اندک به خوزستان باعث شده تا حل معضلات با کندی روبرو شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ادامه بحران در خوزستان منافع ملی و سلامت مردم را به خطر می اندازد، تصریح کرد: باید برای رفع این بحران هرچه سریعتر تصمیم گیری شود زیرا ادامه چنین روندی عرصه را بر خوزستانی ها تنگ خواهد کرد.

وی در مورد بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برخی به جای حل مشکل ریزگردها، مسئولیت آن را متوجه گذشتگان می‌کنند، یادآور شد: عدم مسئولیت پذیری وبهانه جویی مسئولان نشان می دهد هیچ عزمی برای حل مشکل وجود ندارد؛ امروزه یکی از بهانه های محیط زیست و وزارت نیرو آن است که بخش اعظمی از مشکل ریزگردها منشا خارجی دارد که این موضوع امری اشتباه است.

پاپی زاده تاکید کرد: اکنون 99 درصد ریزگردها دارای منشا داخلی است زیرا اکنون تالاب ها خشک شده اند درحالی که این تالاب ها محل اصلی تولید ریزگردها است؛ متاسفانه از 610 دشت کشور حدود 350 دشت خشک شده است درحالی که با یک مدیریت در حوزه آبی کشور می توان این معضلات را رفع کرد.

نماینده مردم دزفول در مجلس دهم، ادامه داد: اگر همین امروز دولت تصمیم به رفع و کنترل ریزگردها بگیرد می تواند با تخصیص بودجه‌ای مناسب در پی رفع آن باشد درحالی که متاسفانه هر سال که مجلس بودجه ای برای کنترل ریزگردها در نظر می گرفت دولت آن را حذف می کرد.

وی با بیان اینکه خوزستان قلب تپنده ایران است، تاکید کرد: 80 درصد نفت کشور از خوزستان تامین می شود و اگر به این استان توجه نشود تولید نفت و صادرات آن با بحران مواجه خواهد شد این درحالی است که زمین های کشاورزی و محصولات آن نیز با چالش مواجه شده و سلامت مردم نیز به خطر خواهد افتاد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری باید تلنگری برای مسئولان باشد و لازم است هرچه سریعتر آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.

 

خادمی: رهبری با طرح مساله خوزستان مسئولیت دستگاه‌ها در رفع ریزگردها را گوشزد کردند

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برخی به جای حل مسئله ریزگردهای خوزستان مسئولیت آن را متوجه گذشتگان می کنند، گفت: مقام معظم رهبری با طرح چنین بیاناتی به نوعی مسئولیت دستگاه‌ها در رابطه با مشکلات کشور به ویژه مساله ریزگردهای خوزستان را گوشزد و دولت را ملزم به حل مساله ریزگردها کرده است.

هدایت الله خادمی

 

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تمامی دولت ها در مساله ریزگردهای خوزستان قصور دارند، تصریح کرد: متاسفانه دولت به جای حل مساله ریزگردهای خوزستان دولت های سابق را مقصر جلوه می دهد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند این در حالی است که تمامی دولت ها در مساله ریزگردهای خوزستان نقش دارند و نمی توان دولت خاصی را مقصر دانست.

این نماینده مردم در مجلس دهم،  با تاکید بر اینکه دولت یازدهم باید در جهت حل مساله ریزگردهای خوزستان شفاف عمل کند، ادامه داد: نیاز است دولت مشکلات فعلی کشور مانند بحران ریزگردهای خوزستان را بپذیرد و در جهت رفع آنها تلاش کند.

وی با بیان اینکه وضعیت ریزگردهای خوزستان در چهارسال اخیر بحرانی شده است، تصریح کرد: دولت یازدهم باید شفاف سازی کند که در جهت رفع بحران ریزگردهای خوزستان تاکنون چه اقدام موثری نسبت به دولت های سابق انجام داده است؟ دولت یازدهم طی روزهای اخیر چه اقدامی جز شست و شوی شبکه و خطوط انتقال برق خوزستان انجام داده در حالی که انجام این اقدام جزو دستورالعمل های تمامی دولت ها است.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس دهم با انتقاد از اینکه مردم خوزستان سال ها است با معضل ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: آیا قطعی تلفن، آب، برق و گاز در فصل سرما شایسته پایتخت نفتی کشور است؟

خادمی با بیان اینکه گسترش ریزگردهای خوزستان در چند سال اخیر نشانه ناکارآمدی دولت یازدهم است، تصریح کرد: در زمان جنگ تمامی زیرساخت های خوزستان از بین رفت این در حالی است که پس از جنگ هم بنا به دلایل مختلف به رفع مشکلات خوزستان توجهی نشد از این رو نمی توان دولت خاصی را در رابطه با مشکلات خوزستان مقصر دانست.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه بی توجهی نسبت به ریزگردهای خوزستان بی توجهی به تمامی مردم ایران است، تصریح کرد: آیا نباید در جهت رفع ریزگردهای خوزستانی که اقتصاد کشور را تامین می کند اقدامی عاجل نمود؟

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: چه دلیلی دارد که تمامی بودجه ها به سمت برخی استان ها سرازیر شود و استان خوزستان از این بودجه ها بی بهره بماند؟ متاسفانه با رایزنی افراد خاص بودجه برخی استان ها در لایحه بودجه 96 به 300 درصد افزایش یافته است این در حالی است که خوزستان همیشه از چنین بودجه هایی مغفول مانده است./

پایان پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار