کد خبر: ۲۲۶۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
خوزستانی‌های علی‌رغم وعده‌های زیست محیطی دولت یازدهم تاکنون نشانه‌ای از بهبود اوضاع محیط زیست استان ندیده‌اند و با وجود اینکه منشاء اصلی گرد و غبار را ناشی از خشکی تالاب هورالعظیم می‌دانند، به جز ادعای کذب احیای این تالاب نیز سخنی نشنیده‌اند.
به گزارش آرانیوز، در حالی که هرچه هست و نیست در استان خوزستان زیر گرد و غبار محو شده و ساکنان استان علاوه بر هوا از برق و آب هم محروم مانده‌اند رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در یک پست تلگرامی با همان لحن طلبکارانه و آمرانه همیشگی، جامعه را از آمیختن معضل گرد و غبار با سیاست منع کرده، مطابق معمول منشاء بخش عمده گرد و غبار را خارجی و منوط به اوضاع و احوال سیاسی منطقه عنوان کرده و با تکرار ادعای کذب و جنجال برانگیز احیای تالاب هورالعظیم در دولت یازدهم، سازمان حفاظت محیط زیست را از اتهام ناکارآمدی در مبارزه بار گرد و غبار تبرئه می‌کند.

انتشار این اظهارات غیرمسئولانه که رنگ و بویی از صداقت ندارند و بارها با واکنش‌ها و انتقادات تند نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان زیست محیطی همراه شده‌اند تنها واکنش معصومه ابتکار نسبت به هجموم کم‌سابقه گرد و غبار به استان خوزستان بوده و طی ساعت‌ّهای گذشته، به موج هشتگ‌های ساکنان استان خوزستان مبنی بر درخواست استعفا و برکناری ابتکار دامن زده‌است. هشتگ‌هایی که این بار نه تنها در فضای مجازی بلکه بر روی خودروهای مدفون شده در گرد و غبار ساکنان استان خوزستان حک شده‌ و دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آودند.

انتشار تصاویر امروز خندان ابتکار در حال پخت نان در سفر خود به کرمان در حالی که مردم خوزستان،‌ یکی از ناگوارترین روزهای سال را سپری می‌کنند یادآور نمونه‌های دیگری از رفتار‌های جنجال برانگیز ابتکار در بحران‌های زیست محیطی است. رفتارهایی که متاسفانه با قرارگرفتن در کنار بی‌مسئولیتی‌ها گهگاه شبهه عامدانه بودن را هم ایجاد می‌کنند. سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مراکش در بحران آلودگی هوای پایتخت یکی از پرحاشیه‌ترین آنهاست.

اینکه جمعیت چشمگیری از هموطنان با سر و رویی خاک‌آلود چاره‌ای به جز استنشاق گرد و غبار و نوشیدن آب آغشته به گل که در حال حاضر تنها در برخی از نقاط استان در دسترس است ندارند از یک سو و بی‌تفاوتی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت وضعیت اسفبار مردم خوزستان که با بحرانی مهلک دست به گریبانند از سوی دیگر سبب شده نوک پیکان انتقادات از سمت ابتکار به سوی شخص رئیس‌جمهور معطوف شود. چرا که خوزستانی‌های علی‌رغم وعده‌های زیست محیطی دولت یازدهم تاکنون نشانه‌ای از بهبود اوضاع محیط زیست استان ندیده‌اند و با وجود اینکه منشاء اصلی گرد و غبار را ناشی از خشکی تالاب هورالعظیم می‌دانند، تا کنون به جز ادعای کذب احیای این تالاب، سخنی نشنیده‌اند. تالابی که بر خلاف ادعای ابتکار و برخی مسئولان محیط زیست از زمان احداث سد کرخه تا کنون حق‌آبه‌ای از وزارت نیرو دریافت نکرده و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. تالابی که بخش کوچکی از آن به لطف اقدام نمایشی دولت یازدهم یعنی رهاسازی فاضلاب و زهاب‌های آلوده به کودهای شیمیایی و سمسوم مزارع نیشکر ظاهرا آبگیری شده اما تنوع زیستی منطقه را مسموم کرده و با مرگ تدریجی رو به رو ساخته است. تالابی که نجات آن و در نتیجه رفع بخش عمده ای از منشاء داخلی گرد و غبار در گرو ایستادگی سازمان حفاظت محیط زیست در برابر وزارت نفت و وزارت نیرو است. چرا که این وزارتخانه‌ها تحویل حقابه کرخه را به تالاب هورالعظیم با وظایف خود هم‌راستا نمی‌دانند و  سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نهاد نظارتی و متولی احیای تالاب‌ها در ملزم کردن این دو وزارتخانه به رعایت ملاحظات زیست محیطی در راستای احیای تالاب عملکردی نامطلوب به نمایش گذاشته‌است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
0
این خانم همه رو به سخره گرفته
چرا؟ و به چه علت خدا میداند
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار