کد خبر: ۱۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
نگاهی به تغییر رویکرد صداوسیما در بخش استانی
«شبکه‌های استانی باید با 217 شبکه فارسی‌زبان که ایمان و اعتقادات جامعه را نشانه گرفته‌اند، مقابله کنند.»؛ این نگاهی است که در ماه‌های اخیر رویکرد و سیاست‌هایی که صداوسیما در دوره محمد سرافراز در حوزه‌ی مراکز استان‌ها اتخاذ کرده بود را تغییر داده و حکایت از تاکید این رسانه بر تقویت شبکه‌های استانی دارد.
به گزارش آرانیوز، صداوسیما در روزهای گذشته شاهد برگزاری نشست «رشد و تعالی شبکه‌های استانی» بود؛ نشستی که در خلال برپایی آن، خطاب به مدیران استانی تاکید شد، «امروز دیگر رقابت شبکه‌های استانی به رقابت با یکدیگر و شبکه‌های ملی ختم نمی‌شود، بلکه باید با بازتعریف آنتن و جدول پخش به مقابله جدی با شبکه‌های فارسی‌زبانی بپردازید که ایمان و اعتقادات جامعه ما را نشانه گرفته‌اند.»

در این نشست معاون امور استان‌های رسانه ملی به مدیران کل صداوسیمای مراکز استان‌ها یک ماه فرصت داد تا با توجه به محدودیت‌های اعتباری و مالی سازمان، برنامه جامع خود را برای تغییر جدی در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ارائه کنند و در پنج ماه آینده نیز نتیجه ملموس این تغییرات در آنتن شبکه‌های استانی دیده شود.

اما تاکید بر افزایش سطح کیفی برنامه‌های استانی با هدف ماندن در کورس رقابت رسانه‌ای، در حالی مطرح می‌شود که راه‌اندازی مجدد شبکه شما، شبکه‌ای که در دوره ریاست محمد سرافراز تعطیل شده بود، یکی از سیاست‌هایی است که چندی پیش در جهت قدرت‌بخشی مجدد به شبکه‌های استانی دنبال شد.

همکاری بایسته مراکز با شبکه «شما»، توجه به برنامه‌های طنز و نشاط‌آور، معرفی دستاوردهای انقلاب و نظام به نسل جوان و ترغیب مردم با نمایش دستاوردهای دولت و توجه به آرشیو و استفاده بهینه از ظرفیت‌های سازمان در این زمینه از دیگر محورهای سخنان معاون امور استان‌های صداوسیما در آیین گشایش نخستین نشست رشد و تعالی مراکز استان‌ها در ارومیه بود.

و حالا شبکه‌ای که تا یک ماه قبل آنتن خود را خاموش می‌دید، روز گذشته (23 شهریور ماه) شاهد انتخاب اعضای شورای راهبردی‌اش بوده است و اینگونه عنوان می‌شود که شبکه شما «شبکه مراکز استان‌ها» و «شبکه مردم ایران» به‌زودی فعالیت دوره جدید خود را آغاز خواهد کرد.

محمد حسین صوفی، حسن گروسی، علی بخشی‌زاده، سعید مقیسه، مجید شعبان‌پور، محمدرضا معصوم‌زادگان، سید عباس فاطمی‌نویسی، محمد مهدی یادگاری و جواد شیخ‌اکبری اعضای این شورا را شامل می‌شوند که اغلب آنها از معاونان و مدیران قدیمی هستند که در دوره محمد سرافراز برکنار شدند.

در حکم این افراد هم بر سابقه و تجارب‌شان اشاره شده است: «نظر به دانش، تجارب و سوابق ارزشمند شما و با توجه به لزوم برنامه‌ریزی همه‌جانبه و آینده‌نگری در راهبری فرهنگی و رسانه‌ای به پیشنهاد مدیر شبکه «شما» به موجب این حکم به عضویت شورای راهبری شبکه شما منصوب می‌شوید.»

از دیگر اقداماتی که بر تاکید صداوسیما بر تقویت تولیدات مراکز استانی مهر تایید می‌زند، راه‌اندازی دوباره یکی از جشنواره‌های قدیمی این رسانه با عنوان «جشنواره تولیدات مراکز استان‌های رسانه ملی» است.

و نکته قابل توجه، اینکه در جمع اعضای این شورا هم نام تعدادی از مدیران قدیمی دوره‌ی ریاست سید عزت‌الله ضرغامی که در دوره محمد سرافراز برکنار شده بودند، به چشم می‌خورد.

سید عباس فاطمی، سید ضیاء‌الدین دری، تاجبخش فنائیان، شهرام گیل‌آبادی، بیژن نوباوه وطن، احمد ضابطی جهرمی، مهدی فرجی، مجید شعبان‌پور، مریم جلالی، کامبیز اخوان‌صفا، محمد حسین نیرومند، پرویز شیخ‌طادی، بهروز شعیبی و حسن اسلامی‌مهر اعضایی هستند که علی دارابی برای تشکیل این شورا آنان را انتخاب کرده است. 

آنچه مسلم است برگزاری درست و هدفمند این جشنواره که آخرین دوره‌اش در زمان ریاست ضرغامی در سال 93 برپا شده بود، می‌تواند محلی باشد برای ایجاد رقابت سازنده میان برنامه‌سازان، انتخاب آثار برتر برای برنامه‌سازی، تشویق هنرمندان و البته ارزیابی کمی و کیفی تولیدات مراکز استان‌ها.

بر این اساس، نگاهی به رویکردهای جدید صداوسیما در بخش استانی این امیدواری را در ذهن تازه می‌کند که راه‌اندازی شبکه شما به مدیریت محمد مهدی قاسمی - فردی که در دوره ریاست سید عزت‌الله ضرغامی هم مدیریت شبکه شما را عهده‌دار بوده است -، در کنار برگزاری جشنواره‌ای مختص برنامه‌های استانی و تشکیل اتاق‌های فکر و شورای راهبردی می‌تواند افقی جدید را پیش‌روی بیننده و برنامه‌ساز استانی قرار دهد؛ افقی جدید برای ایجاد رقابت سالم و هدفمند میان شبکه‌های استانی و همچنین طراحی جدول پخش حرفه‌ای و هنرمندانه و تولید آثار فاخر و جذاب.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار