مدیرعامل شرکت برق منطقه ای:بیش از 605 مگاولت آمپر به ظرفیت شبکه انتقال و فوق توزیع خوزستان اضافه شد/ همگرایی در میان مجموعه ما را در مسیر توسعه قرارداده است

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای:بیش از 605 مگاولت آمپر به ظرفیت شبکه انتقال و فوق توزیع خوزستان اضافه شد/ همگرایی در میان مجموعه ما را در مسیر توسعه قرارداده است

محمود جانقربان در گفت و گو با خبرنگار آرانیوز در این خصوص اظهار کرد: از ابتدای سال 93 تاکنون با بهره برداری از پست ها و ترانس های جدید برق بیش از 605  مگاولت آمپر به ظرفیت شبکه انتقال و فوق توزیع خوزستان اضافه و آماده بهره برداری شده است.

وی افزود: همچنین با بهره برداری از پروژه های خط انتقال و فوق توزیع بیش از 32 کیلومتر مدار به طول خطوط اضافه و بهره برداری گردیده که این پروژه ها شامل: نصب و راه اندازی ترانس سوم پست زیباشهر، ترانس دوم  پست چغازنبیل، ترانس دوم  پست اروندکنار، پست شیبان ، ترانس سوم پست کیان آباد، فاز اول پست گلدشت، پست شیرین شهر ، فاز اول پست مهدیس، فاز اول پست سوسن (ایذه 2)، ترانس دوم پست میانرود، پست موقت بهمئی ، ترانس سوم پست دژپل ، ترانس سوم پست سوسنگرد، توسعه پست مالکریم ، ترانس چهارم پست پادادشهر، ترانس دوم پست دانشگاه  و خطوط  هاشمی-شیبان، خط ورودی پست مهدیس و خط ورودی پست گلدشت (ملاشیه)  هستند.


مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در خصوص وضعیت نیروگاه‌های استان و آمادگی آنها جهت تولید انرژی مورد نیاز در تابستان سال آینده اظهار داشت : تولید ناخالص انرژی در سال93 رقم 32166 مگاوات ساعت بوده که نسبت به سال 92 حدود 5/9 درصد رشد را نشان می دهد. همچنین تولید نیروگاه‌های حرارتی 20912 گیگاوات ساعت ( 65 درصد از کل تولید) و تولید نیروگاه‌های برق آبی 11254 گیگاوات ساعت ( 35 درصد از کل تولید) بوده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش رشد پیک بار تابستان  امسال نسبت به سال قبل گفت : پیک شبکه خوزستان در تابستان سال 93 رقم 7088 مگاوات بوده که نسبت به پیک بار سال 92 حدود 3/2 درصد رشد  داشته و پیش بینی می گردد در سال 94 با رشد 7/3 درصدی به رقم حدود  7350 مگاوات برسد که امید است با صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف توسط صنایع و  مردم شریف استان شاهد کاهش بار در ساعات اوج مصرف باشیم.

وی ادامه داد : ظرفیت نصب شده در خوزستان بیش از 12 هزار مگاوات است که نسبت به تعداد مشترکان رقم بسیار بالایی است که این آمار نشان می دهد به ازای هر مشترک 7 کیلوولت قدرت نصب شده در خوزستان وجود دارد.

جانقربان در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: در سال 1393 با بهره برداری از سه  واحد نیرو گاهی به ظرفیت 648 مگاوات ( شامل 2واحد162 مگاواتی نیروگاه آبادان و2 واحد 162 مگاواتی نیروگاه خرمشهر) ، ظرفیت نصب شده نیروگاهی شرکت برق منطقه ای خوزستان با 4 درصد رشد و با احتساب نیروگاه‌های برق آبی به رقم  12149 مگاوات رسید و پیش بینی می گردد به لطف الهی و با تلاش مجموعه صنعت برق کشور، نیروگاههای برق بهبهان و ماهشهر برای تابستان 94 به شبکه برق خوزستان متصل گردند.

رییس هیات مدیره شرکت برق منطقه ای خوزستان اضافه کرد: جهت پایداری شبکه برق تعداد 27 پروژه پست برق انتقال و فوق  توزیع به ظرفیت 926 مگاولت آمپر و 11 پروژه خطوط برق انتقال و فوق توزیع به طول 140 کیلومتر مدار جهت تابستان 1394 در شهرهای استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد به بهره برادری خواهد رسید .          

وی با بیان اینکه در استان خوزستان زمینه های خوبی برای استفاده از انرژی های نو وجود دارد خاطرنشان کرد: این شرکت جهت گسترش فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی پروژه هایی نظیر روشنایی خورشیدی محوطه شرکت برق منطقه ای خوزستان ، ساختمان معاونت  بهره برداری این شرکت ، محوطه پست برق دانشگاه شهید چمران اهواز و محوطه پست برق آزادشهر اهواز به اجرا و بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در خصوص توانمندی های صنعت برق نیز گفت: تولیدات صنعت برق كشور در تمام حوزه‌ها هم از لحاظ كمی و هم از لحاظ كیفی افزایش یافته و اکنون ایران صادر کننده تجهیزات صنعت برق به برخی کشورها است.

وی ادامه داد: البته باور به توانمندی‌های موجود در داخل کشور باید در بین مردم و مسوولان نهادینه شود، چرا كه این باور می‌تواند زمینه ساز توسعه كمی و كیفی تولید ملی گردد.

جانقربان افزود: حمايت از توليد ملي بسياري از مشكلات اقتصادي و اجتماعی همچون تورم و بيكاري را حل می کند و یکی از مهم ترین عوامل اشتغال زایی به شمار می رود که البته بارفع موانع سرمایه گذاری در صنعت برق می توانیم زمینه حضور فعال سرمایه گذاران را در صنعت برق  منطقه شاهد باشیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در معرفی تولیدات تحقیقاتی داخل کشور و منطقه اظهار داشت : رسانه های گروهی می توانند با معرفی دستاوردهای پژوهشی صنعت برق به خارج از مرزها نقش اساسی و کلیدی در پیشرفت این صنعت زیر بنایی داشته باشند.    

جانقربان افزود: صنعت برق خوزستان به دلیل وجود گرمای مستمر ، صادرات برق، قرار داشتن نیروگاههای برق آبی و وجود نیروهای متخصص و فنی دارای ویژگی های خاصی در مقایسه با سایر برق های منطقه ای کشور است.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر به صنعت برق خوزستان شد و خاطرنشان کرد: استان خوزستان از جمله استان هایی است که مصرف برق آن به دلیل شرایط خاص بسیار بالاست و باید سرمایه گذاری بیشتری دراین منطقه انجام شود .

جانقربان ادامه داد: شرکت برق منطقه ای خوزستان از مهمترین و حساس ترین شرکت های برق منطقه ای است که ارتباط بین شمال و جنوب کشوراز طریق این شرکت انجام می شود .

جانقربان گفت: صنعت برق خوزستان توانسته همپای دیگر بخش ها وصنایع در مسیر توسعه وحتی بیشتر از آن گام بردارد و این به دلیل وجود همگرایی در میان مجموعه صنعت برق است .

وی ادامه داد: کارکنان توانمند و متعهد شرکت برق منطقه ای خوزستان تمام تلاش خود را در تامین زیرساخت‌های صنعت برق بویژه در استان صنعتی خوزستان بکار می برند و این خدمتگزاری از بزرگترین نعمت های خداوند است  که در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم روشنایی و انرژی مطمئن مورد نیاز را در اختیار مشترکان قرار دهیم تا سطح رضایت و امید در دل مردم شریف منطقه  افزایش یابد.