گام به گام با ستاد اربعین حسینی در کربلا؛
اخبار تکمیلی از کربلا و بازگشت زائران ایرانی

اخبار تکمیلی از کربلا و بازگشت زائران ایرانی

به گزارش خبرنگار آرانیوز

اخبار تکمیلی از کربلا و بازگشت زائران ایرانی

شفقا نوشت: 15 داعشی در حال بمبگذاری خودرویی برای حمله به زائران قبل از رسیدن به هدف به هلاکت رسیدند.

محمد باقر قالیباف جهت نظارت بر روند خدمات رسانی وارد کربلا شد

طی اعلام فرودگاه امام خمینی 350 پرواز فوق العاده به تعداد پروازها ی برنامه ای عازم به عتبات عالیلت اضافه شد

11 نانوایی در مرز مهران راه اندازی شد و به صورت شبانه روزی تا 10 روز پس از اربعین به صورت رایگان نان پخت می کنند

پایگاه خبری السومریه اعلام کرد:  پلیس کربلا دو خودروی بمب گذاری شده را در مسیر زائران شناسایی و خنثی کرد

شهرداری تهران 250 ستگاه اتوبوس را به مرز مهران اعزام کرد تا با ورود به خاک عراق انتقال زائران را تسریع کنند. این اتوبوس ها قرار است زائران را از کربلا و نجف تا مرز به صورت شبانه روزی انتقال دهند.

پایگاه خبری السومریه خبر داد: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی عراق در منطقه نهروان در جنوب بغداد فردی را که با کمربند انفجاری قصد حمله به زائران اربعین را داشت، بازداشت کردند.

رییس سازمان حج و زیارت: همه زائرانی که امسال مشرف شدنددر قالب تفاهمنامه سازمان حج و زیارت با بیمه ایران، تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند.

روزنامه المستقبل گزارش داد: سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با هدف نظارت بر عملیات نظامی بر ضد تروریست های داعش وارد شهر سامرا شد.

وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه ای از کشف 16 سکوی پرتاب موشک به منظور هدف قرار دادن زائران اربعین خبر داد.

فرمانده یگان ویژه ناجا اعلام کرد: در مسیر بازگشت زائران به ایران، ده ها پمپ بنزین رایگان، تعمیرگاه های سیار و پایگاه خدمات درمانی برای زائران فراهم شده است.

استانداری کرمانشاه اعلام کرد: مرزخسروی برای بازگشت زائران ایرانی باز خواهد شد.

معاون عملیات قرارگاه خاتم الانبیا(ص)خبر داد: رصد هوایی مرزهای کشور برای حفظ امنیت زائران آغاز شد.

وزارت بهداشت ایران از استقرار 36 دستگاه اتوبوس آمبولانسدر 3 مرز چذابه، شلمچه و مهران خبر داد. 

 

فداکاری پلیس عراقي با درآغوش گرفتن عامل انتحاری براي حفاظت از زائران اباعبدالله (ع)

 

یکی از نیروهای عضو پلیس عراق با بغل کردن عامل انتحاری در یکی از شهرهای این کشور مانع افزایش آمار شهدای زائران کربلا در آستانه اربعین حسینی شد. 

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، " ایوب خلف " هنگامی که متوجه شد یک عامل انتحاری آماده انفجار خود در جمع کثیری از زائران کربلا شده است ، او را در آغوش گرفت و بر اثر انفجار به شهادت رسید.

 

يك مسئول پليس عراق در اين خصوص اعلام كرد فردي انتحاري قصد داشت خود را در شهرك الخالص در 20 كيلومتري شمال بعقوبه در نزديكي تجمع زائراني كه در حال حركت به كربلا بودند منفجر كند؛ اما با اقدام شجاعانه ايوب خلف پليس عراقي مواجه شد.

 

ايوب خلف 34 ساله مسئول حمايت از كاروان زائران حسيني(ع) بود كه از ديالي عازم كربلا هستند و به منظور كاستن از تلفات انساني زائران عامل انتحاري را قبل از اينكه خود را منفجر كند در آغوش گرفت و هردو با يكديگر منفجر شدند.

 وزارت كشور عراق در واكنش به اين اقدام فداكارانه پليس عراقي با صدور بيانيه اي اعلام كرد: يكي از پرسنل فداكار پليس پس از اينكه به عامل انتحاري مشكوك شد به سوي وي رفت و با در آغوش گرفتن وي اين تروريست را وادار به منفجر كردن كمربند انفجاري اش كرد و ايوب خلف اين پليس فداكار و پدر دو كودك شش و 9 ساله نيز به شهادت رسيد.


بازگشت 52 هزار زائر از مرز شلمچه به کشور

 

برخی از زایران حسینی که از چند روز پیش به عراق رفته بودند، پس از زیارت، به تدریج در حال بازگشت به کشور بوده، و تاکنون حدود 52 هزار نفر از آنها از مرزشلمچه به کشور وارد کشور شده اند.

فرماندار خرمشهر روز جمعه در خصوص تمهیدات پیش بینی شده برای آسان سازی ورود زائران به کشور، گفت: 20 گیت(دروازه) ورودی برای انجام امور ورود زائران فعال شده است.

ولی الله حیاتی اضافه کرد: همچنین سالن ترانزیت سیار بازگشت زائران عتبات عالیات راه اندازی شده و امور ورود زائران ، به صورت شبانه روزی در آن انجام می شود.

وی با بیان خروج 240 هزار زائر از مرز شلمچه برای حضور در آیین اربعین حسینی در کربلا، گفت: برای آسان سازی تردد زائران همه دستگاه های مسوول به میدان آمدند.

حیاتی اضافه کرد: 20 کارون 40 نفره سازمان حج و زیارت کشور در 24 ساعت گذشته از مرز شلمچه به عراق سفر کردند.

فرماندار خرمشهر افزود: امیدواریم با تمهیدات انجام شده، مشکلی برای ورود زائران بازگشتی از سفر عتبات عالیات به کشور پیش نیاید.

گذرگاه های مرزی چزابه و شلمچه دو کانون مهم تردد زائران اربعین حسینی است

 

تولد اولین نوزاد ایرانی در کربلا 

بیمارستان الزهرای کربلا روز گذشته شاهد به دنیا آمد اولین نوزاد ایرانی در ایام اربعین امام حسین (ع) بود كه به وی لقب كوچكترين زائر اربعين داده شد.

دکتر غزوان ریاض مدیر بیمارستان الزهرا (ع) کربلا عنوان کرد: ام البنین زائر 28 ساله ایرانی در حال پیاده روی برای شرکت در مراسم اربعین امام حسین (ع) به سوی کربلا بود که احساس درد کرد و بعد از مراجعه به این بیمارستان و انجام آزمایشات اولیه، فوری به بخش زایمان منتقل شد و به صورت طبیعی زایمان کرد.


اربعين كربلا

 

غزوان ریاض ادامه داد: این خانم ایرانی مولود خود را که دختر بود به دنیا آورد؛ و نامش را زهرا گذاشت.

وی افزود:  امروز صبح این مادر با اصرار از بیمارستان مرخص شد و خود و نوزادش در سلامتی کامل به پیاده روی برای رسیدن به بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) حرکت کردند.

 

بی‌اعتنایی زائران اربعین به اخبار انفجار/ حال و هوای امروز کربلا

زائران اربعین که با وجود اطلاع از وجود خطر داعش در منطقه، پای در مسیر زیارت گذاشته‌اند، بدون توجه به خطرات احتمالی، به گرد حرم عشق می‌گردند و محبت خود به خاندان عصمت و طهارت را به نمایش می‌گذارند.

امروز جمعه 21 آذرماه، عزاداران حسینی(ع) در حالی به استقبال اربعین سید و سالار شهیدان می‌روند که کربلا روزهای پر ازدحامی را سپری می‌کند و جمعیت فزاینده زائران در مقایسه با سال‌های پیش مشهود است.
از صبح امروز دسته‌های عزاداری با حمل علم و بیرق ماتم و سر دادن نوای حزن انگیز نوحه، پس از گذر از خیابان‌های کربلا، به حرم حضرت ابالفضل العباس(ع) وارد می‌شوند و پس از توقفی کوتاه  به بین‌الحرمین و پس از آن صحن و سرای حرم امام حسین(ع) وارد می‌شوند.

بر اساس این گزارش، روز اربعین در کربلا شنبه 22 آذرماه اعلام شده است و هر روز گروه های پیاده از مسیرهای دور و نزدیک به شهر وارد می‌شوند. جمعیت زائران فعلی شهر بیش از 17 میلیون نفر گزارش شده است.
دمای هوای کربلا با متوسط 14 درجه سانتیگراد، افت محسوسی نسبت به روزهای گذشته دارد و به رغم انتشار اخبار غیر رسمی از وقوع انفجار خمپاره در قسمت‎های غربی شهر و شهادت یک تن و زخمی شدن دست کم چهار نفر، از حضور پرشور و اشتیاق عاشقان اهل بیت(ع) برای مشارکت در آیین سوگواری کاسته نشده است. آیین سوگواری امسال اگر پرشورتر از سال گذشته نباشد، قطعا چیزی از آن کم ندارد.

وجود خطر داعش در منطقه و درگیری عراق با متجاوزان به خاک این کشور در چند جبهه، عملا احتمال رخداد اتفاقات تروریستی در اربعین امسال را افزایش داده بود و زائران اربعین نیز با وجود اطلاع از چنین وضعیتی پای در این مسیر گذاشته‌اند. زائران بدون توجه به خطرات احتمالی، به گرد حرم عشق می‌گردند و محبت خود به خاندان عصمت و طهارت را به نمایش می‌گذارند.
هم اکنون میلیون‌ها نفر در صحن‌های حرمین شریفین، شارع علی اکبر(ع)، شارع السدره، شارع الشهداء، شارع القبله، شارع الرایه و شارع باب البغداد جمعیت متراکمی را شکل داده‌اند که حرکت در این مسیرها با کندی صورت می‌گیرد.

عبور و مرور در ورودی های شهر بیشتر از روزهای قبل است و کاروان هایی که به اشتیاق زیارت حرمین و شرکت در مراسم روز اربعین، چندین روز با پای پیاده در راه بوده‌اند، یکی یکی وارد کربلا می‌شوند و با نوای حزن و اندوه، در سوگ شهادت نوه پیامبر اکرم(ص) و اولاد و اصحاب مخلص ایشان مرثیه‌سرایی می‌کنند.

بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی منابع عراقی، بالغ بر 17 و نیم میلیون نفر از زائران اربعین در حال حاضر در کربلا حضور دارند، یعنی حدودا به ازای هر شهروند کربلایی، 17 نفر زائر وارد شهر شده اند که سامان دهی چنین جمعیتی با مشکلاتی مواجه است. مردم با مدیریت خودجوش و غیرمتمرکز در جهت کاهش هرچه بیشتر مشکلات، تمام همت خود را به کار گرفته‌اند.

 

 

۱۹میلیون زائر اربعین حسینی وارد کربلا شده‌اند

منابع وابسته به آستان مقدس امام حسین(ع) اعلام کردند ۱۹میلیون نفر از شهرهای مختلف عراق و دیگر کشورها برای شرکت در مراسم اربعین حسینی وارد کربلای معلی شده‌اند.

جمال‌الدین الشهرستانی مسئول روابط عمومی آستان مقدس امام حسین(ع) گفت: "تعداد زائران عراقی، عربی و خارجی که وارد کربلا شده‌اند، تا به امروز به 19میلیون نفر رسیده است".

وی افزود: "تعداد زائران عراقی که به کربلا وارد شده‌اند 17میلیون نفر زائر و زائره است و تعداد زائران عربی و خارجی به بیش از دو میلیون نفر رسیده است".

الشهرستانی تأکید کرد: 220هزار زائر خارجی و عربی از طریق فرودگاه‌های نجف، بغداد و بصره وارد شده‌اند که سهم فرودگاه نجف با 135هزار زائر بالاترین بوده است.

وی بیان کرد: تعداد زائران ایرانی تا ظهر امروز به‌وقت محلی بیش از یک‌میلیون و 650هزار نفر بوده است.

 

به‌گفته وی زائران خارجی و عربی از 50 ملیت در قاره‌های مختلف آسیا، آمریکا، آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپا و استرالیا به کربلا مشرف شده‌اند.

 

انفجار در جنوب بغداد

انفجار یک بمب در جنوب بغداد یک کشته و 6 زخمی برجای گذاشت.

شبکه «المیادین» در خبری فوری از انفجار یک بمب در یک سبزی‌فروشی در خیابان «الرشید» بغداد خبر داد.

 بر اساس این گزارش، این انفجار یک کشته و 6 زخمی برجای گذاشت.

امروز فرماندهی عملیات بغداد همچنین اعلام کرد که 2 تروریست که قصد داشتند زائران کربلای معلی را در جنوب بغداد هدف قرار دهند، شناسایی و کشته شدند.

هویت این دو نفر «نعمه عوده الجبوری» و «قیس ولید عباس» اعلام شد.

 

 حضور بیش از 18 میلیون زائر تا این لحظه در کربلای معلی، مسئولان عراقی را با حیرت مواجه کرده است. 

در حالیکه تهدید امنیتی امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، اما نه تنها مانعی برای حضور نبوده، بلکه اشتیاق زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین را دو چندان کرده است.

به گفته منابع عراقی در 24 ساعت آینده تعداد بیشتری از زائران خود را به کربلا خواهند رساند.

به گزارش پایگاه خبری فرات نیوز، از 60 کشور مختلف دنیا در کربلا حضور دارند که عمده زائران خارجی علاوه بر ایران، زائرانی از کویت، عربستان، بحرین، اردن، سوریه، الجزائر، تونس، و مصر و برخی کشورهای دیگر آفریقایی هستند.

در همین حال، سیدعمار حکیم دبیر کل مجلس اعلای اسلامی عراق، به هنگام بازدید از دسته‌های عزاداری در کربلا، به خبرنگاران گفت: «حضور میلیونی زیارت کنندگان اربعین، پیام سیاسی روشنی به داعش دارد؛ دوست داران اهل بیت (علیهم السلام) همیشه آماده هستند و حضور دارند.»

18 میلیون زائر تاکنون

«آمال الدین الهر» استاندار کربلا از ورود بیش از 18 میلیون زائر در 16 روز گذشته به این شهر خبر داده است. وی در گفت‌و‌گو با السومریة نیوز، ورود این تعداد زائر را در طول تاریخ زیارت امام حسین (ع) بی‌سابقه توصیف کرد.

تشکر مرجعیت

آیت‌الله عبدالمهدی الکربلائی، امام جمعه امروز شهر کربلا و نماینده‌ آیت‌الله سیستانی با تشکر از همه مسئولان و طرف‌هایی که در تسهیل برگزاری مراسم اربعین سهیم هستند، گفت: در برابر افزایش زائران، باید با برنامه ریزی درست و دقیق و استفاده از مکانیزم‌های امنیتی جدید پیش برویم تا مشکلی برای زائران ایجاد نشود.

خنثی‌سازی دو اتومبیل بمب‌گذاری شده

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، پلیس کربلا از خنثی‌سازی دو اتومبیل بمب‌گذاری شده در مسیر زائران امام حسین (ع) خبر داد.

یک منبع امنیتی در کربلا گفت: «به محض مطلع شدن از وجود دو خودروی بمب‌گذاری شده، کارشناسان خنثی‌سازی بمب به منطقه مورد نظر عزیمت کرده و توانستند بدون هیچ‌گونه خسارتی بمب‌ها را خنثی کنند.»

روز گذشته نیز برخورد هفت خمپاره در اطراف کربلا، هیچ گونه خسارتی در بر نداشت (جزئیات بیشتر).

نظافت شهر کربلا

در تمامی مسیر‌های منتهی به کربلا تابلوهایی با این مضمون نوشته شده است: «چون که ما حسینی هستیم، شهر حسین (ع) را پاکیزه نگه می‌داریم»

به گزارش الفرات نیوز، با وجود کثرت زائران و نذری‌هایی که در طول راه به زائران داده می‌شود، پیش‌بینی می‌شد اوضاع نظافت شهر با مشکل رو به رو شود، ولی زائران به شدت این مسأله را تاکنون رعایت کرده و شاهد تمیزی معابر و مسیرهای منتهی به حرم امام حسین (ع) هستیم.

 

13:50

نیروهای امنیتی عراق امروز (جمعه) دو خودروی بمبگذاری شده در اطراف شهر کربلا را خنثی و چند تن از عاملانی را که در اقدامات تروریستی مشارکت داشتند، بازداشت کردند.

به نقل از شبکه خبری المسله، نیروهای امنیتی عراق دو خودروی بمب گذاری شده در اطراف شهر کربلا را خنثی کردند و چند تن از عاملانی را که در اقدامات تروریستی دست داشتند، بازداشت شدند.

همچنین نیروهای امنیتی و داوطلبان مردمی عراقی به خودروها و مراکزی در نزدیکی کربلا دست یافتند که تروریست‌ها از آنجا خمپاره‌هایی را به چندین منطقه در این استان شلیک کرده بودند. نیروهای امنیتی عملیات گسترده‌ای را برای یافتن تروریست‌هایی که دست به عملیات علیه عراقی‌ها زده بودند، آغاز کردند.

همچنین شورای استانداری بابل اعلام کرد: تعداد زائران حسینی که برای شرکت در مراسم اربعین به سمت استان کربلا در حرکت هستند، از تخمین‌های ما فراتر رفته است و نیروهای امنیتی در تمامی مسیرها برای برقراری امنیت و حمایت از جان زائران حضور دارند.

«فلاح الراضی» رییس کمیته امنیتی در شورای استانداری بابل تاکید کرد: تعداد زائرانی که از طریق استان بابل طی دو روز گذشته به سمت کربلا حرکت کرده‌اند، بسیار زیاد بوده است.

«خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق پیش از این اعلام کرده بود که بیش از 17 میلیون زائر عراقی و خارجی تاکنون وارد کربلا شده‌اند.

در همین حال، یک منبع امنیتی در استان کربلا امروز (جمعه) اعلام کرد 13خمپاره به منطقه سیف‌سعد و منطقه الشهدا در استان کربلا اصابت کرد.

 

به گزارش منابع عراقی در این حملات یک تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

 

12:32 

 پایگاه خبری المسله ، طی یک خبر فوری اعلام کرد :تروریست های تکفیری زائران کربلای معلا را مورد حمله روریستی قرار دادند .

به گزارش المسله؛ در این حمله 13 فروند موشک به اطراف کربلا شلیک شد. "خالد العبیدی" وزیر دفاع عراق روز گذشته اعلام کرد ه بود :

شمار زائرانی که خود را برای برگزاری مراسم اربعین حسینی به شهر کربلا رسانده اند 17 میلیون نفر هستند.

تعداد چهار میلیون و 500 هزار زائر اربعین حسینی، غیرعراقی و متعلق به 60 ملیت هستند و مابقی از ایران هستند.

بر اساس  اخبار روز گدشته مبنی بر حمله هوایی تروریست ها به این شهر که در بعضی از منابع شلیک هفت خمپاره و در برخی دیگر انفجار شش بمب در نزدیکی شهر کربلا و جاده نجف  که منتهی به شهر کربلا بوده منتشر شده است .  اما آمار دقیقی از تعداد مجروحین این انفجار ها در دسترس نیست .

اورژانس و آتش نشانی در سطح شهر آماده باش هستند و تمام نیرو های عراقی و نیروهای اعزامی از ایران در تلاش هستند تا امنیت زائران حفظ شود .

تا کنون فقط یک خبر از تعداد مجروحین منتشر گردیده که در آن به تعداد 4 زخمی و 1 نفر کشته اشاره شده است که ملیت قربانیان ایرانی نیست.

 

کربلای معلی میزبان میلیون‌ها نفر از عزاداران حسینی (ع) است

اخباری که در این خصوص دریافت می‌شوند، ذیلا و با رعایت تاخر اخبار تقدیم مخاطبان می‌شوند، لازم به ذکر است که منابع اولیه اخبار همه منابع غیررسمی هستند:

 

3:15 تا به این لحظه هیچ منبع خبری از کم و کیف، عوامل و تلفات انفجارها سخنی به میان نیاورده است.

(۰۳:۰۰ به وقت تهران): پایگاه خبری شفق نیوز مدعی شد که در پی این انفجارها یک نفر شهید و چهار تن دیگر زخمی شدند.

(۰۲:۵۸ به وقت تهران): الاستقامة شمار خمپاره‌های شلیک شده را ۳۰ عدد اعلام کرد.

2:43 پایگاه عرب‌زبان ارم نیوز به نقل از یک مقام امنیتی تعداد خمپاره‌های شلیک شده را 20 فروند عنوان کرده که ظرف مدت نیم ساعت شلیک شده‌اند اما خبری از تلفات نداده است.

 

2:25 یک منبع در کربلای معلی: در نزدیکی حرم مطهر تنها یک انفجار رخ داد که هیچ تلفات جانی نداشت و تنها به ساختمان‌‌ها آسیب زد. انفجارهای دیگر در صورت صحت در جایی دورتر رخ داده‌اند و صدای آنها هم در اطراف حرم شنیده نشده است.

 

2:15 شبکه الغدیر حمله به کربلا با خمپاره را تایید کرد اما ابراز داشت که حملات به حومه این شهر مقدس صورت گرفته و تلفاتی بر جای نگذاشته است.

 

2:05 برخی کاربران تکفیری در شبکه‌های اجتماعی داعش را عامل حملات خمپاره‌ای بامداد جمعه به کربلای معلی معرفی می‌کنند.

 

* حیدر سومری در توئیتر گزارش داده که گزارش‌ها در خصوص انفجارها دو دسته‌اند. برخی از فرود خمپاره‌ها در مناطق کشاورزی حکایت دارند و برخی از جراحت خفیف تعدادی از زوار سخن می‌گویند.

 

* یک منبع خبری: تمام خمپاره‌ها دور از زوار فرود آمده‌اند و تلفاتی رخ نداده است.

 

* منبع خبری دیگری می‌گوید که انفجارها ناشی از شلیک 7 خمپاره از پشت بام‌های نزدیک به حرم مطهر بوده است.

 

*یک منبع خبری: انفجارها ناشی از شلیک خمپاره بوده و تلفات انسانی بر جای نگذاشته است. برخی ساختمان‌ها آسیب دیده‌اند. 

* دو انفجار از انفجارهای صورت گرفته ظاهرا شدیدتر بوده و صدای مهیبی ایجاد کرده است.

* منابع خبری محل انفجارها را نزدیک به حرم شریف سیدالشهدا (ع) ذکر می‌کنند. مرکز شهر و غرب شهر کربلا نقاطی است که می‌گویند هدف انفجار قرار گرفته است.

* حیدر سومری در پیامی در شبکه توئیتر خبر داده که جمعیت زوار با شنیدن صدای انفجارها فریاد «لبیک یا حسین» سر داده‌اند.

این حملات تروریستی به بزرگترین تجمع و راهپیمایی مسالمت آمیز و آرام شیعیان در حالی صورت گرفت که تا روز پنجشنبه به گفته منابع عراقی دستکم 17 میلیون نفر در مراسم زیارت اربعین در 10 روز گذشته شرکت کرده اند.


سیل زائران اربعین در روز پنجشنبه از سه محور نجف، بغداد و حله برای حضور در روز اربعین در کربلا جریان داشت و حتی تا بامداد امروز (جمعه) نیز از تعداد نفراتی که به سمت کربلا در حرکت هستند، کاسته نشده است.

* مصطفی قاسمی، مدیر نمایندگی حج و زیارت در عراق نیز در گفت وگویی با ایرنا، گفت: مطلع شدیم در این حملات چند نفر زخمی شده اند اما تاکنون گزارشی درباره وجود زائران ایرانی در میان زخمی ها به ما نرسیده است.
وی درعین حال افزود: تا ساعاتی دیگر اطلاعات تکمیلی در این زمینه را دریافت و اعلام می کنیم.
قاسمی، احتمال صدمه دیدن ایرانی ها در این حملات را اندک و گفت: عموما در مناطق حاشیه ای کربلا زائری نداریم.

تکمیل می شود...